Spellen spelen kan de wereld veranderen

Gisteren kwam er ook al een video voorbij van deze productieve game design dame, hier een wat oudere TED Talk van Jane McGonical over hoe Gaming de wereld kan veranderen.

Games zoals World of Warcraft geven de speler de middelen werelden te redden en de drijfveer om de gewoontes van helden te leren. Maar wat als we deze kracht van gamers konden gebruiken om echte problemen op te lossen? Jane McGonigal zegt dat dat mogelijk is, en legt uit waarom.

Jane McGonigal asks: Why doesn’t the real world work more like an online game? In the best-designed games, our human experience is optimized: We have important work to do, we’re surrounded by potential collaborators, and we learn quickly and in a low-risk environment. In her work as a game designer and director of game R&D at the Institute for the Future, she creates games that use mobile and digital technologies to turn everyday spaces into playing fields, and everyday people into teammates. Her game-world insights can explain–and improve–the way we learn, work, solve problems, and lead our real lives.

Several years ago she suffered a serious concussion, and she created a multiplayer game to get through it, opening it up to anyone to play. In “Superbetter,” players set a goal (health or wellness) and invite others to play with them–and to keep them on track. While most games, and most videogames, have traditionally been about winning, we are now seeing increasing collaboration and games played together to solve problems.

“I say we work together and … create a new world we all want to participate in. I am not sure what that looks like, but I applaud Jane McGonigal for sharing a peek at it with me.”
Kelly Krolik

9 gedachten over “Spellen spelen kan de wereld veranderen”

  1. Is naar mijn idee ook al wel in steeds grotere mate het geval. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Waze, waarbij je punten kan scoren terwijl je gewoon je ritje rijdt. Dit omdat het systeem van je rit leert (bijvoorbeeld of ergens wel of geen file staat). Ook kun je extra scoren door flitsers door te geven e.d., en kun je met anderen chatten.

    Maar er zijn meer van dat soort dingen, zoals het inchecken op plaatsen met 4square, of de ranking/kuddo systemen op veel websites (zouden wij eigenlijk ook moeten hebben…).

    1. Ik gebruik Waze regelmatig, moet zeggen dat ik weinig met de puntentelling doe maar ik moet wel lachen als je met pasen opeens allemaal paaseieren op de wegen ziet op je navigatie.

  2. ik heb haar spel “Superbetter” nu een paar dagen geprobeert.

    En ik zeg “geprobeert” omdat het met spelen niets te maken heeft.

    Het is de zoveelste je-kan-het-als-je-het-maar-hard-genoeg-wil onzin die aanspoelt op onze kusten.

    1. Volgens mij zie ik daar een Bad Guy mentale blokker :-)

      Ik doe het nu drie dagen maar ik vind het nog steeds erg leuk vooral veel van de informatie die ze je geven. Maar goed spelletjes zijn maar zelden voor iedereen leuk. 

      Wel moet ik haar wel een compliment geven dat ze haar spelen zo ontwerpt om sociale en wereldlijke verbeteringen voor elkaar te krijgen. Het gebruik minder olie spel bijvoorbeeld en dit superbetter even ongeacht of we vinden of ze er echt in geslaagd is een goed en leuk spel ervan te maken. Heb wel bewondering voor haar intenties en denkwijze. 

  3. Theo van den Berg

    Ik zie mijn leven ook wel als een spel, steeds moet je keuzes maken en daarvoor wordt je beloond of gestrafd. En voor elke nieuwe vaardigheid die ik krijg raak ik verder ontwikkeld van level 1 (baby) tot level ? (volwassen). Ook het vervaardigen van kennis zorgt geeft je karakter een ‘boost’, of een ‘level up’.

    1. Ik ook Theo, in de trent van dat een actie een reactie als gevolg heeft, en dat ik het ‘juiste’ wil doen, om een gewenst resultaat te bewerkstelligen, en ik probeer ook het ‘spelletje’ ‘goed’ te spelen. Dat klinkt misschien een beetje abstract of ‘disconnected’, maar er is een theorie die er nog veel verder ingaat; game theory.

      Gamification is ook een term die in deze context valt, om iets (in ons geval deze website misschien) succesvol te maken. Zou je iets van dit willen toepassen, dan is daar op deze website ruimte voor.

       

  4. Ik heb altijd games gespeeld en ik zie er wel voordelen in.
    Je leert inderdaad hard voor iets te werken, zonder op te geven. En je analytische problem-solving skills worden er enorm bij getraind. Of het games zijn op zich betwijfel ik wel. Sommige mensen geven het wel snel op of slagen niet in een systematische aanpak om beter te worden in games.
    Veel gamers spelen ook enkel casual games en daar is weinig skill aan.
     
    Volgens mij (en anderen) zit wel wat weggelegd in een bepaald type games. Vooral strategie en simulation games (hoe realistischer hoe beter) bieden volgens mij een meerwaarde voor mensen hun mentale ontwikkeling. Als men dit nu in de toekomst ook nog eens gaat combineren met kennis, informatie en interessante concepten te integreren in games zou dit enorm ten goede kunnen komen aan kinderen/mensen hun mentale ontwikkeling en leervermogen.
    Als kind en tiener heb ik toch delen geschiedenis geleerd met strategie games gebaseerd op het verleden, economie geleerd van games als capitalism, simcity en andere eco-simulators, etc …
    In het algemeen geloof ik dat ik een zekere scherpte heb overgehouden aan gamen. Snel zaken doorhebben, systematisch denken. Het is niet enkel gamen dat dit veroorzaakt heeft, maar ik herken mij wel in een aantal eigenschappen. Hoopvol zijn en blijven doorgaan voor zo een epic win :p Als ik andere mensen zie gamen zie ik de kloof echt.

  5. http://www.nu.nl/games/3008576/ea-maakt-simcity-scholen.html

    EA maakt ‘SimCity voor scholen’

    AMSTERDAM – Gameontwikkelaar Electronic Arts maakt een educatieve versie van de stedensimulatie SimCity.

    Foto:  EA

    Het spel moet leerlingen aansporen om bètavakken te studeren, meldt EA in eenpersbericht.

    Spelers worden gestimuleerd om na te denken over ruimtelijke ordening, omgaan met het klimaat en socio-economisch beleid.

     

    De edu-versie van SimCity wordt samen met GlassLab ontwikkeld. Dat is een organisatie zonder winstoogmerk die gameontwikkelaars aanspoort om hun expertise te gebruiken in het onderwijs.

     

    Multiplayer

     

    In maart verschijnt een nieuwe versie van SimCity voor pc en Mac. Eind januari begint al een bètatest van het spel, dat voor het eerst ook een multiplayermodus krijgt.

    Meerdere spelers kunnen daarmee in één regio spelen en samenwerken om hun steden sneller te laten groeien.

    Of de educatieve versie van SimCity ook in maart verschijnt is niet bekend.

Laat een reactie achter