Nieuwe seksuele revolutie is nodig

Met Freud als bodem, zijn we toe aan een nieuwe fase in de maatschappij op het gebied van de seksualiteit. Seksualiteit kan men beschouwen als een drift, maar het omgaan met seksualiteit kan bewuster en zelfs stijgen tot het hoge bewustzijn, zoals bij Tantra, waar de partners zeer respectvolle en intieme seks ervaren. Maar voor veel mensen is alleen al kunnen praten over hun seksualiteit al heel moeilijk, en soms zelfs taboe. Veel mensen, ook in relaties, zijn eenzaam, of willen het snel afronden, of zoeken hun heil op internet.

Seksuele intimiteit bepaalt hoe succesvol een relatie blijft
Uit onderzoek van de Israëlische psychologe Gurit E. Birnbaum(1) blijkt dat het geheim van een lange en gelukkige relatie veel seksuele intimiteit is. Veel echtscheidingen, menselijk leed en relationele drama’s zouden dus voorkomen worden als partners tijd voor elkaar zouden vrijmaken om geregeld op respectvolle en intieme manier met elkaar te vrijen.
Ook zou dit betekenen dat mensen op respectvollere manier met elkaar omgaan en elkaar niet zouden zien als object om lusten mee te bevredigen.

Meer openheid helpt uitwassen van parafilie te voorkomen

Lichamelijke, respectvolle intimiteit is het levenselixir van goede liefdesrelatie.

Problemen kunnen hier makkelijk ontstaan, en door de intimiteit is de stap naar de hulpverlening ook niet makkelijk.
Een seksuoloog hanteert een vragenlijst die allebei de partners bijvoorbeeld, ieder voor zichzelf, dient in te vullen, en maakt hieruit een analyse. Hieruit destilleert hij de oorzaken, de verschijnselen, en de gevolgen.
Een bekende parafilie is pedofilie. De overheid in Groot-Brittannië heeft een campagne gestart onder de titel “Stop it now.”

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) wil ook in Nederland een voorlichtingscampagne die hulp biedt. De feiten onder ogen zien is immers de eerste weg naar genezing. Als het taboe op seksuele gevoelens wordt opgeheven, kan en durft iemand naar hulpverlening nog voordat er schade is aangericht.
Ook antroposofische geneeskunde richt zich op de totale mens:

  • Onderliggende lichamelijke en emotionele factoren die geleid hebben tot de ziekte
  • De plek die de ziekte inneemt in de biografie van de patiënt
  • Wat deze ziekte voor de patiënt en diens omgeving betekent
  • Belemmering en ontwikkelingsmogelijkheid door ziekte
  • De rol, die het persoonlijkheidstype speelt
  • Afwijkende ontwikkeling en afwijkend gedrag bij kinderen.

Bij een constitutiebehandeling maken aanleg, ontwikkeling, lichamelijke en emotionele factoren onderdeel van de behandeling uit. Verder zijn er geneesmiddelen en therapieën.
Naast parafilie zijn er nog heel veel andere mogelijkheden voor seksualiteit die volwassen behoeftes kunnen vervullen. Denk aan ageplay, rollenspel, neotantra en dergelijke.

Vragenlijst van een seksuoloog
Wat betekent dit nou voor jou? Seksuologen gebruiken vaak de onderstaande lijst met aandachtspunten om in kaart te brengen wat er schort in het seksleven of een seksuele relatie. Deze vragen vormen een goed uitgangspunt om het eigen seksleven of eigen relatie onder de loep te nemen.

1 Vader (geboortejaar, jaar/oorzaak overlijden, beroep, persoonlijkheidstrekken)
2 Moeder (idem)
3 Relatie tussen ouders (m.n. tederheid, lich. contact, emotioneel contact)
4 Relatie met ouders (m.n. tederheid, lich. contact, emotioneel contact)
5 Sfeer in huis (opvoedingsklimaat, houding t.o. seksualiteit)
6 Aantal kinderen (jongens, meisjes, jouw plaats)
7 Relatie met broers en zusters (vroeger en nu)
8 Rol godsdienst (m.n. wat betreft seksualiteit)
9 Zindelijkheidsopvoeding, onwillekeurig lozen van urine (enuresis)
10 Seksuele spelletjes
11 Verwaarlozing, mishandeling (lichamelijk, psychisch)
12 Seksuele traumata (nare of negatieve ervaringen, incest, sexueel misbruik)
13 Seksuele voorlichting (wanneer, door wie, hoe, beleving; nu voldoende kennis)
14 Houding/sfeervan de voorlichters t.o.v. seksualiteit (normen)
15 Secundaire geslachtskenmerken (haargroei, borsten, stemverandering etc.): welke leeftijd; ontwikkeling; beleving
16 Eerste maandelijkse bloeding als begin van menstruele periode (Menarche). Wanneer, hoe, beleving; problemen
17 Eerste ejaculatie (uitstoot van sperma). Wanneer, hoe, beleving
18 Eerste orgasme (toppunt van seksuele opwinding). Wanneer, hoe, beleving
19 Begin masturbatie (begin zelfbevrediging). Wanneer ontdekt, hoe beleving; evt. waarom niet
20 Seksualiteit tijdens de puberteit (beleving)
21 Masturbatie vòòr vaste relatie (frequentie, attitude, stimuli, masturbatiefantasieën)
22 Homoseksuele fantasieën, ervaringen
23 Prostitutie vòòr vaste relatie (bezocht of zelf gedaan, hoe vaak, beleving)
24 Parafilieën (afwijkende seksuele behoeften). Fantasieën, neigingen, daden
25 Verliefdheden (wanneer, hoe, beleving)
26 Eerste vrijen (wanneer, hoe, beleving)
27 Eerste coïtus (wanneer, hoe, beleving)
28 Seksuele relaties vóór eerste duurzame partner (vast, promiscue, leeftijdsverschil)
29 Contraceptie (geslachtsgemeenschap voorkomen). Welke, beleving, problemen
30 Eerste duurzame partner (data, emotionele relatie, seksualiteit)
31 Eerder(e) huwelijk(en) (wanneer, hoe, beleving)
32 Huidige huwelijk of vaste relatie (data, kennismaking, reactie omgeving)
33 Persoonlijkheidstrekken huidige partner
34 Seksuele “eigenschappen” huidige partner
35 Seksuele relatie nu (libido/seksuele drijfkracht), initiatief, voorspel, coïtusfrequentie (aantal keren geslachtsgemeenschap), niet-coïtale seks, functiestoornissen, satisfactie, seksuele fantasieën)
36 Masturbatie (fantasieën nu, frequentie, beleving, attitude partner)
37 Emotionele relatie nu ( affectie, belangstellingen, vrienden, communicatie, denken over scheiding)
38 Kinderen (kinderwens, vruchtbaarheidsproblemen, zwangerschappen, partus, leeftijden, bijzonderheden)
39 Seksuele relatie tijdens en na zwangerschappen
40 Seksuele activiteit tijdens de menstruatie (hoe wordt menstruatie ervaren)
41 Seksuele activiteit tijdens en na de overgangsjaren (het climacterium m.n. postmenopausaal)
42 Seksuele activiteit tijdens en na de menopauze (het climacterium virile)
43 Buitenechtelijke relaties (wanneer, hoe, beleving)
44 Buitenechtelijke seksualiteit (wanneer, hoe, beleving, prostitutie)
45 Seksuele interesses (boeken, erotische films, etc.)

Bron
1. G. Birnbaum, O. Cohen en V. Wertheimer, Is it all about intimacy? Age, menopausal status, and women’s sexuality, Personal Relationships (2007)

9 gedachten over “Nieuwe seksuele revolutie is nodig”

    1. Freud en antroposofie moeten we volgens mij toch met een aantal korreltjes zout nemen.

      Ik heb eens een artikel geschreven op grenswetenschap.nl over He Qi: de taoïstische variant van tantra. Kern van dat denken is dat de man zo min mogelijk moet ejaculeren om zijn energie niet te verliezen. Een gevolg van het teveel hebben van sex en ejaculeren in een relatie kan volgens die zienswijze zijn dat de man de vrouw – onbewust – gaat zien als de oorzaak van zijn toenemende energieverlies en vermoeidheid.

      Maar lees er zelf maar eens over op het www. (Niet als claim van ultieme waarheid maar slechts als inspiratie en verruimen van zienswijze… ;) )

      1. Klinkt als religie dus dat zal het wel zijn.
        En daar loop je dan met jeuk…
        Pfff, als het jeukt gewoon ff lekker relaxen zonder moraal van boekjes schijvers en andere religieuzen.
        PS
        Schijnt trouwens bewezen goed te zijn voor de prostaat, dat regelmatig lozen.
        Die wetenschap toch…

  1. Tussen geloven en daarna uiteindelijk voor hopelijk velen, het zo toch broodnodige weten in, bevindt zich de werkelijkheid die intelligente soorten als gevolg van hun ontwikkeling ondergaan en leren kennen. Ieders werkelijkheid is anders, dat blijft ook zo, we zijn individuen. Ik als niet gelovige, zou bijvoorbeeld een stervende het geloof in een paradijs of leven na de dood, (incarnatie bijvoorbeeld) om humaan ethische redenen nooit willen ontnemen. Dat zou zinloos en wreed zijn, en het eindresultaat verandert er niet door. Om even humane, empathische (medeleven) redenen zou ik de mensheid echter het onrecht dat religie of overtuiging aanricht, zeker wel willen besparen. Ik streef naar natuurlijke vrijheid van denken en handelen zolang dat anderen niet schaad. Onze seksuele voorkeuren m.b.t. de diverse omgevingen (mensen, wereldbeelden, onze reacties daarop) waarin wij verkeren, zijn ons aangeboren en/of aangeleerd door diezelfde omgeving, (culturen) of doctrines van binnen/buitenaf. Binnen die mogelijkheden gaan we fantaseren, experimenteren, praktiseren, en kennen we vaak vanuit op subjectieve basis samengestelde doctrines (cultuur/religie/filosofie) vele rechten, plichten, en verwachtingspatronen toe aan en van seksuele partners. Anderen vertellen en leren jou hoe het zit vanuit hun overtuigingen. Vind je weg maar eens in die chaos van mogelijkheden; een georganiseerde seksuele revolutie, op dat gebied, (alleen dan slaagt deze voor het gros van een soort) valt of staat bij het wegvallen van alle subjectieve partner/waarde drogredenen.

    Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Omgekeerd geldt ook… Zoek iemand die eerlijk bij jouw wensen past, opdat ge elkaar niet kwetst in uw wereldbeeld en elkaar geeft wat die ander ook wenst.

    Momenteel zijn we nog te divers, te vroeg en met te vele meningen in onze moeizame ontwikkeling als soort, om anderen rechtvaardig op te leggen hoe te denken, respecteer elkaar.

  2. Steeds meer mannen zeggen vrouwen vaarwel volgens een ander draadje hier, dat leid misschien tot een bizarre situatie.
    En ook tot bizarre (politieke) besluiten welke je revolutionair zou kunnen noemen.
    Of tot slappe niet revolutionaire verregaande besluiten, dat zou ook nog kunnen misschien.

    1. Vind maar eens iemand die bij je past, of althans tijdelijk geschikt blijkt te zijn om mee samen te leven. Zo’n vreugdevolle periode heb ik doorgemaakt, na ruim zes jaar volkomen als verbitterd, overtuigd celibatair te hebben geleefd. We hebben een deel van onze permanent lijkende meningsverschillen en levensvisies ook ontdekt. Samenwonen gaan we daarom waarschijnlijk nooit doen, maar vriend en vriendin (ook wat vrijen betreft) zullen we altijd blijven. Dat bleek ook revolutionair te werken; alhoewel velen dit voorgaande al ontdekten, voor mij was dit nieuw. Niet geschoten blijft voor altijd mis Bemoeier. Ik hoop stellig voor jou en alle anderen in die situatie, dat jullie zo iemand vinden die toch bij je past en jullie vrijheid van leven niet in de weg staat.

  3. Het wordt een stuk eenvoudiger wanneer men weet dat reincarnatie een feit is en dat onze ziel (is immer beide Moederschap en vaderschap) in beide lichamen leeft en dat men ook bij elkaar is gekomen om iets goed te maken uit vorige levens want het is zeer zelden dat men zijn/haar eigen tweelingziel hier ontmoet. Dat is voor de meeste aan de andere kant en met deze wijsheid ga je echt helemaal anders naar elkaar kijken en ook dient te schepper er zich van bewust te zijn HOE het Moederschap te ondersteunen en NIET andersom en dan wordt het echt ene heel ander verhaal waarbij tantra op ieder moment beleeft kan worden want Tantra staat niet alleen voor op een bepaalde manier het lieflijke ‘stoffelijke’ eenzijn te beleven. Het is een manier van leven.

  4. Zeg stelletje filosofen in spee.
    Niet dat ik een cultuurbarbaar ben maar overdrijven is ook een kunst.
    In Brazilië ga je gewoon de straat op.
    Ik zag vandaag een lelijke oude man met maar één oog tot mijn stomme verbazing met een leuke vrouw naar huis gaan.
    Die was eigenlijk voor mij bedoeld maar hij was mij voor.
    Ik bedoel maar, een lekker wippie maken doet hier iedereen.
    Je komt hier dan ook weinig seksuele stoornissen tegen.
    Ik hoor in ieder geval weinig over pedofilie enzo.
    Hier vraag je gewoon botweg of iemand zin heeft.
    En niet dat rare calvinistische en neurotische gedoe.
    Veels te moeilijk, allemaal ballast.

    Jongeluy

Laat een reactie achter