Visionair bestaat alleen van advertentieinkomsten. We ontvangen geen overheidssubsidie en we brengen ook geen geld in rekening voor vaak slechte artikelen, zoals de main stream media. Dus geen advertenties is geen Visionair. There is no such thing as a free lunch.
Toch Visionair lezen? Er is een gratis, makkelijke oplossing: schakel je adblocker uit voor Visionair en reload (F5). Graag anoniem? Pas je cookie-instellingen aan, of gebruik de Tor browsersuite.

VPRO Tegenlicht – Gaten in de markt

Douwe

Woonachting in Noorwegen, en al sinds lange tijd geïnteresseerd in de "grotere vragen" des levens. Dit combineer ik met een actieve instelling om te kijken hoe we het leven met elkaar en voor elkaar een stukje gemakkelijker en mooier kunnen maken. Zelf heb ik bij een aantal onderwerpen die vanuit mijn gezichtspunt het voortbestaan van mensen aanzienlijk kunnen vergroten websites helpen ontwikkelen om deze informatie gratis beschikbaar te maken voor eenieder. Dit zijn: eetbaarnederland.nl, permacultuurnederland.org, esperanto-jongeren.nl en mensenrechten.org. Mijn huidige tegeltjeswijsheid: Do the best you can, with what you have, where you are :-)

You may also like...

9 Responses

  1. Berny zegt:

    Goede aflevering moet ik zeggen. Vroeger waren de meeste burgers veel meer zelfvoorzienend. Dat is later veranderd van burger naar consument en hierdoor is een grotere afhankelijkheid van de grote marktpartijen ontstaan. Nu zie je weer de tegenreactie dat de burger weer meer zelfvoorzienend begint te worden. De burger begint een klein beetje weer meer een producent te worden. Je schakelt daarmee de afhankelijkheid van de marktpartijen meer uit en hebt zelf de keten van productie tot consumptie in handen voor een bepaald product. Je eigen ‘mindset’ speelt hierin duidelijk een grote rol. Je ziet hierin ook weer de terugkeer naar de gemeenschapszin als tegenhanger van het individualisme die wellicht te ver is doorgeslagen.

    Je ziet verder duidelijk dat internet een essentiële rol speelt in al deze burgerinitiatieven. Online contact als verbindend element in plaats rechtstreeks contact. Blijkbaar durven we niet meer rechtstreeks de andere onbekende individu aan te spreken en zijn we het internet als verbindend medium nodig om elkaar weer beter te leren kennen.

    Verder gaat het ook om de juiste balans tussen individueel en samenwerken. En een woord wat ik duidelijk zie is vertrouwen. Vertrouwen wat we niet meer in elkaar hebben omdat we elkaar niet meer goed kennen. Internet kun je dan dus als middel gebruiken omdat te bereiken.  Je zou het ook wel als het coöperatief denken kunnen bestempelen waardoor vanzelf weer gemeenschappen ontstaan in tijden van crisis zoals nu. Misschien kun je de huidige crisis ook wel als een vertrouwenscrisis bestempelen.    

    Ik hoorde ook in deze aflevering een wethouder die als reactie op een presentatie van burger zei dat het volstrekt logisch en natuurlijk is. En dat is erg interessant die opmerking. Blijkbaar zijn de bestuurders van dit land het gevoel met de burger helemaal kwijt geraakt. De individualisering is dan niet alleen van toepassing op de burgers onderling maar ook tussen burger en overheid. Er kan inderdaad veel meer gebruik worden gemaakt van de kracht van de burger. Maar dan moet je als overheid wel het vertrouwen aan die burger durven te geven. Zoals in enkele initiatieven getoond in deze aflevering gebeurd. Zo te bezien is het volstrekt logisch en natuurlijk dat deze tegenbeweging er is gekomen op dit moment. 

  2. Robert zegt:

    Totaal mee eens met de inhoud, sta ik helemaal achter! Maar waarom zo’n titel???
    De markt wordt juist hersteld, wordt dieper of breder. Nieuwe marktpartijen/alternatieven dienen zich (lokaal) aan. En er worden gaten geschoten in de monopoliepositie van de grote partijen. De markt kan weer ademen. Goede zaak.

  3. Robert zegt:

    En vertrouwen is inderdaad een kernbegrip. Vroeger, in een dorp of buurt in de stad, kende iedereen elkaar. En iedereen wist wie men kon vertrouwen. Nu door de globalisering en verindividualisering is dat grotendeels verloren gegaan. Soms denk ik wel eens, zou het er ooit, met de hulp van het internet, van kunnen komen, om een soort van openbare vertrouwen-database te bouwen?
    Moeilijk misschien, en het risico dat het wordt overgenomen door niet te vertrouwen personen (of erger corporaties…) Maar niettemin een interessant idee.

    • Douwe zegt:

      He Robert, 

      De dame in de TED talks in deze twee artikelen gelooft dat internet dat idd kan doen. 
      -) De opkomst van samenwerkende consumptie
      -) Vertrouwen is de basis van de nieuwe economie 

      Je kunt als het ware globale netwerken bouwen en reputaties hebben die je opbouwt door persoonlijke contacten binnen die netwerken. Een beetje het beste van beide werelden, helemaal omdat je ook je consumptie kunt delen inplaats van tegen elkaar te concurreren. Internationaal bereik van het totale netwerk en je ontleent je reputatie aan de mensen waar je tot nu zaken mee hebt gedaan zodat mensen die voor eerst zaken met je gaan doen alvast een beetje een beeld hebben. 

      Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe dit in de toekomst verder uitgebouwd gaat worden. En of haar voorspellingen uit zullen komen. Lijkt me een wenselijke ontwikkeling in ieder geval.  

  4. Adam zegt:

    Ik sta achter de inhoud van dit artikel, maar waarom wordt dit toegeschreven aan de falende macht van de markt? Het is juist vanwege de markt dat dit soort nieuwe initiatieven ingang kunnen vinden. Als we geen (gedeeltelijk) vrije markt zouden hebben, zouden dit soort initiatieven door hogerhand de nek worden omgedraaid.
    Maar al vaak wordt “de markt” als synoniem gebruikt voor “neoliberalisme” of ander onbehagen over ons huidige economische systeem, zonder dat schrijvers eigenlijk begrijpen wat de markt eigenlijk inhoudt.
     

    • Julie zegt:

      Dit gaat over een tegenbeweging, die de schadelijke effecten van de markt blootlegt en er een alternatief voor biedt. Ik denk wel dat dit alternatief alternatief blijft, ik heb wel eens iets geprobeert te ruilen, maar dat kon niet omdat het ruilsysteem eigenlijk alleen voor diensten werkt omdat gefabriceerde producten moeten worden afgeschreven in het kasboek.

      • Robert zegt:

        Julie, de markt op zich is niet schadelijk, de plek waar vragers en aanbieders samenkomen. Het gebrek aan markt, meestal doordat de grote partijen door de overheid worden beschermd (via regels vergunningen, licenties etc.), is het probleem. Precies zoals de documentaire aangeeft.
        En het is geen tegenbeweging maar een aanvullende beweging.

        • Julie zegt:

          Voor ‘markt’ hanteerde ik de definitie van Adam ;).
          En aanvullen betekent toevoegen, maar deze beweging geldt meer als vervanging, als beter alternatief, volgens de video, hoewel dit niet lukt voor alle sectoren.

  5. Douwe zegt:

    http://www.kickstarter.com is ook nog een handig initiatief wat peer to peer financiering mogelijk maakt. 

     

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>