Kinderarbeid, mits gecombineerd met scholing en goede bescherming voor het kind, heeft ook enkele grote voordelen.

Laat alle scholieren werken

De wereld verandert snel. Het wordt steeds moeilijker om exact in te kunnen schatten wat iemand de rest van haar beroepscarrière aan kennis nodig zal hebben. Heeft het huidige onderwijsmodel, waarin mensen alleen in hun tienerjaren naar school gaan, niet zijn langste tijd gehad? Hans van Cassandra Club kraakte er al een kritische noot over.

Het Bildungsideaal is compleet doorgeschoten
Scholen worden door veel mensen gezien als deel van de opvoeding. Op zich is deze gedachte logisch. Kinderen brengen het grootste deel van hun dag door op school of met huiswerkactiviteiten. Geen wonder dat allerlei goedbedoelde pedagogen het lescurriculum van scholen hebben verrijkt (althans, volgens henzelf) met een werkelijk verbijsterende hoeveelheid maatschappelijk verantwoorde activiteiten. Het gevolg hiervan is dat basale vaardigheden als rekenen, Nederlands, wiskunde en kennis van vreemde talen vrij ernstig in de verdrukking komen.

Verander leren plus werken in werken plus leren
In vroegere tijden leerden vakmensen het vak van een meester. Nu kennen we natuurlijk een veel ingewikkelder arbeidsverdeling dan vroeger, maar ook in deze grotere groepen is ruim plaats voor leerlingen en stagiairs.

Kinderarbeid, mits gecombineerd met scholing en goede bescherming voor het kind,  heeft ook enkele grote voordelen.
Kinderarbeid, mits gecombineerd met scholing en goede bescherming voor het kind, heeft ook enkele grote voordelen.

De door pedagogen zo belangrijk geacht wordende overdracht van noemen en waarden kan natuurlijk ook gewoon door de op jongeren mopperende volwassenen zelf gebeuren. Vooral lager opgeleide mensen denken vaak hiërarchisch, van nature zal een jongere de onderste plaats in de pikorde in een bedrijf innemen. Dit vermindert pest- en haantjesgedrag in het bedrijf. Uiteraard kunnen -en zullen- ook jongeren zelf slachtoffer worden van pesterijen. Dit moet hun begeleider – of ouder – dan voorkomen met de bedrijfsleiding. Wat dat betreft vervullen jongeren een soort kanarie-in-de-kolenmijn functie: in een bedrijf waar vaak wordt gepest, is meer aan de hand.
Ook de sociale structuur van een bedrijf lijkt zo meer op die van de sociale groepen waar mensen het grootste deel van hun bestaan in hebben geleefd. Leerlingen merken meteen de relevantie van wat ze leren op school en zullen zo ook gemotiveerder zijn om te leren.

Multiplier-effect van scholing
Omgekeerd zal de kennis die jongeren opdoen op school direct in de praktijk terecht komen. Als jongeren leren met nieuwe theorieën om te gaan of (op een lager niveau) met nieuwe technieken te werken, komen deze technieken op vrijwel natuurlijke wijze in het bedrijfsleven terecht. Dit vermindert de bijscholingsuitgaven met een veelvoud. Jongeren zullen op die manier ook als een gewaardeerde kennisbron worden gezien bij een een bedrijf.

Facultatieve scholing
Jongeren moeten in staat worden gesteld, in overleg met hun baas, kennis naar keuze op te doen. Een bedrijf krijgt op die manier een bron voor innovatie en nieuwe technieken in huis. Er ontstaat een wisselwerking tussen personeel en leerlingen waardoor leerlingen ook hun vers opgedane kennis in de praktijk leren gebruiken. Bedrijven die leerlingen betaalde stageplekken aanbieden, moeten in ruil hiervoor ook bijscholingsmogelijkheden krijgen.

Naadloze aansluiting op de arbeidsmarkt
Door jongeren al vroeg te laten werken leren ze al snel de waarde van afspraken nakomen en praktisch denken. Tegelijkertijd moeten ze theoretisch op school flink uitgedaagd worden. Uit dit spanningsveld zal vermoedelijk een nieuwe innovatiegolf ontstaan. Jongeren krijgen al heel vroeg relevante vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel. Ze kennen heel veel mensen in het bedrijfsleven, waardoor het veel makkelijker wordt om een nieuwe baan te vinden. Kortom: jeugdwerkloosheid wordt hierdoor steeds meer iets van het verleden.

9 gedachten over “Laat alle scholieren werken”

  1. Goed artikel.
    Basale educatie blijft altijd nodig en biedt voordelen.
    Maar de specialistische kennis uit het hoger onderwijs, schiet zijn doel compleet voorbij. Hoe vaak gebruik je de stelling van Pythagoras of je kennis van de Calvin-cyclus nog in je leven?

    Met het salaris en de bonus van één bankdirecteur kun je honderden jongeren een baantje geven.

    1. Ik merk dat ik mijn landbouw- en natuurkundekennis geregeld gebruik. In Wageningen heb ik geleerd multidisciplinair te denken, door natuurkunde leer je te vereenvoudigen en te modelleren. Erg handig voor IT-klussen :)

      Als bioloog kan je je inzichten over ecosystemen vertalen naar de economie, die daar wel veel van weg heeft. Biologen zijn niet zo snel bang voor complexe systemen en kunnen vaak verbanden zien die anderen ontgaan. Denk ook aan biologische strategieën (zelfsturende systemen) die je kan inzetten in de dienstverlening. Of wat je denk ik meer zal aanspreken: dingen als levende huizen en dergelijke. Denk in mogelijkheden. Al ga je op je bek, je doet in ieder geval wat leuks.

  2. Dus wat stel je nu voor? Dat alle jongeren gaan werken vanaf dat ze op school zitten? Welcome to the world, ik werk al vanaf mijn 14e bij allerlei bedrijven. Niet om iets te leren. Maar om geld te verdienen, want dat heb je nu eenmaal nodig in deze wereld. en hoe wil je vwo-leerlingen laten werken? Ze hebben nog niet de vaardigheden en kennis om het werk te doen waar ze goed in zijn (onderzoek e.d.) en als je ze de helft van de tijd laat vakkenvullen ‘om er iets van te leren’ dan wordt de motivatie een stuk minder lijkt me..

    1. Er zijn gevallen bekend van CERN-onderzoekers die begonnen als schoonmakers. Ook in een lab zijn er allerlei rotklussen die je door begaafde tieners kan laten doen. Dit zal juist VWO’ers prikkelen om vaker een exacte studie te gaan doen denk ik (waar peperdure campagnes voor tegenaan worden gegooid).

  3. Ik denk dat het heel nuttig is als iedereen ervaart hoe het is om onderaan de ladder te werken.

    Ten eerste vind ik dat de huidige jonge generatie keihard overvallen wordt als ze ineens aan de bak moeten. De meesten zijn het totaal niet gewend uren lang iets te moeten doen. Met dank aan papa en mama die hun kroost vertroetelt en pampert. Ik heb jongeren letterlijk zien janken die opeens 40 uur per week moesten werken.

    Ten tweede denk ik dat als er begrip is voor wat de meeste mensen doen, arbeid verrichten, men in hogere posities minder geneigd is te gaan graaien of dure egostrelende projecten na te jagen. Iets dat het huidige financieele systeem waarschijnlijk zal laten instorten.
    Nu groeien er mensen verwend op, krijgen de tijd om te studeren en komen vervolgens in een “wie het meeste geld naar zichzelf/het bedrijf trekt, doet het goed” cultuur. Deze mensen kunnen gewoon niet meer bedenken dat de meeste mensen hard voor hun weinige geld moeten werken, omdat ze dit nooit zelf ervaren hebben. En al dat geld waar zij mee “spelen” is uiteindelijk van de arbeiders afgeroomd.
    Prima plan dus.

Laat een reactie achter