De invoering van de OV-chipkaart kostte al miljarden. Toch werkt het systeem nog steeds niet.

Gratis openbaar vervoer oplossing verkeersprobleem

Door de naweeën van het geblunder van het minst visionaire kabinet van de afgelopen twintig jaar (en dat wil wat zeggen) hebben we nu in feite gratis openbaar vervoer, althans voor even. Misschien een goed moment om na te denken over de gevolgen van gratis openbaar vervoer. Daar zitten namelijk de nodige voordelen aan…

Betaalsystemen zijn lastig
Betaalsystemen zijn duur. Het geblunder van het vorige kabinet met de OV-chipkaart kostte miljarden euro’s. Iedere chauffeur moet uitgerust zijn met een pasjesscanner plus contant geld kunnen verwerken.

De invoering van de OV-chipkaart kostte al miljarden. Toch werkt het systeem nog steeds niet.
De invoering van de OV-chipkaart kostte al miljarden. Toch werkt het systeem nog steeds niet.

Hiermee komen we op het volgende nadeel van betaalsystemen: berovingen, fraude en diefstal. Chauffeurs moeten voldoende wisselgeld bij zich hebben om passagiers die contant een kaartje willen kopen, geld terug te kunnen geven. Dat levert een groot veiligheidsrisico op. Omdat het bij pasjesscanners om ingewikkelde en vaak experimentele systemen gaat, zijn ze zeer storingsgevoelig.

Omdat deze systemen niet waterdicht zijn, moet ook intensief gecontroleerd worden op zwartrijders. In de praktijk betekent dat, dat ploegen controleurs alle passagiers na moeten lopen. Dit wekt veel agressie op, waardoor het ziekteverzuim onder controlerend personeel hoog is.

Wegen in Nederland raken steeds meer verstopt
Op dit moment zitten we dicht aan tegen de grens van de capaciteit van ons wegennet. Ons land is maar klein en kent nu al de grootste wegendichtheid van Europa. Kortom: nieuwe wegen aanleggen is ook geen oplossing, want de ruimte er voor ontbreekt steeds meer. We kunnen weliswaar overgaan tot de invoer van rekeningrijden, thuiswerken en verschillende openingstijden van kantoren, maar deze oplossen kennen ook de nodige nadelen. De beste oplossing is dat minder mensen gebruik hoeven te maken van de wegen.

Gratis openbaar vervoer: de gevolgen
Op dit moment worden vier keer zoveel reizigerskilometers afgelegd per auto als per openbaar vervoer. Als het percentage mensen dat gebruik zou maken van het openbaar vervoer (voor langere afstanden is dat in de praktijk de trein) zou verdubbelen, zou dit de fileproblemen definitief oplossen. Ook zou dit het gebruik van fossiele brandstoffen (en hiermee onze afhankelijkheid van dictatoriaal geregeerde olielanden) enorm verminderen. Treinen rijden al op elektriciteit en ook bij bussen is de omschakeling naar elektrisch makkelijker dan voor particulieren.

Aanpassen openbaar vervoer
Helaas zit ook ons spoornet dicht tegen de maximale capaciteit aan, maar dat is op te lossen door meer dubbeldektreinen in te zetten en meer lange-afstand busverbindingen tijdens de spits in te stellen. Door de spitsstroken te veranderen in speciale snelbusstroken en hierop een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur in te voeren, kan dit bereikt worden.

In Gurgaon, de yuppenvoorstad van New Delhi, gaan onbemande taxi's rondrijden.
In Gurgaon, de yuppenvoorstad van New Delhi, gaan onbemande taxi's rondrijden.

De openbaar-vervoer dichtheid in kleinere plattelandskernen kan op deze manier zo verhoogd worden, dat er een einde komt aan de leegloop van het platteland. Als betaling niet meer nodig is, kunnen anders onrendabele lijnen ook onbemand via een geleidesysteem.

Ook kan gedacht worden aan bussen en treinen waarvan de capaciteit op eenvoudige manier is te verveelvoudigen. Wagons met alleen staanplaatsen bijvoorbeeld met klapstoeltjes die alleen buiten de spits kunnen worden gebruikt of door bijbetaling. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van goedkope, eenvoudige wagens zonder storingsgevoelige technische hoogstandjes (de reden voor de voortdurende pech met materiaal). Laten we technische creativiteit liever in een fundamenteel nieuw idee steken dan in het onnodig opleuken van bestaande concepten.

17 gedachten over “Gratis openbaar vervoer oplossing verkeersprobleem”

  1. Leuk bedacht, echter, ben je wel eens met de trein onderweg geweest ?
    Ik wel. Heb inmiddels een stapel formulieren van de NS thuis liggen om restitutie aan te kunnen vragen ten gevolge van vertragingen (sneeuw, bladeren, kapotte treinen, ongelukken, zelfmoord op het spoor …. you name it).

    En de politiek, zeker de VVD, zal zich verzetten tegen elke vorm van ‘oplossing voor iedereen’ ten gunste van gewin voor particulieren en bedrijven; m.a.w. absoluut geen interesse in nuts-activiteiten, nuts-bedrijven en dergelijke.

    Succes.
    Groet,
    Anders

      1. Barry,

        Het idee is goed maar de politiek zal niet meewerken, vrees ik. Belangenverstrengeling.
        En dat de puinhoop op het spoor; dat ombuigen lijkt me een megaklus.

        Ben voorstander van een herwaardering van nutsbedrijven.

  2. ik ben van mening dat als je als maatschappij wilt vooruitgaan, dat een gratis openbaar vervoer daar zeker aan bijdraagt. inderdaad zullen de op winst gerichte bedrijven daar geen voordeel/winst uit halen maar egoisme zal een maatschappij nooit vooruit helpen. Dus:DOEN!

  3. Ook zou dit het gebruik van fossiele brandstoffen (en hiermee onze afhankelijkheid van dictatoriaal geregeerde olielanden) enorm verminderen.
    Dit lijkt me onzin. Elektriciteit wordt (vvo 95%) opgewekt m.b.v. fossiele brandstof. Bussen gebruiken fossiele brandstoffen.
    Gratis openbaar vervoer zal het aantal reizigerskilometers doen stijgen. Mensen zullen zeker niet dichter bij hun werk gaan wonen, mensen zullen pretkilometers gaan maken.

    Het autoverkeer zal gaan afnemen, de stijgende olieprijs zal haar economische werk doen (http://www.wired.com/autopia/2011/01/study-suggests-weve-hit-peak-travel/)

    1. Hans,

      Er bestaan al meer dan 1500 tankstations in Nederland en Duitsland waar biobrandstof getankt kan worden. vrachtwagens kunnen voor enkele duizenden euro´s omgebouwd worden op biobrandstof in minder dan enkele uren per vrachtwagen. Ditzelfde kunnen ze met bussen ook doen. De olieprijs zal hoe dan ook gan stijgen want het repareren van alle gesloopte olieplatforms door bijvoorbeeld weersomstandigheden en oorlog zal doorberekend worden. En zo niet dan komt er wel een andere reden waarom de olieprijs omhoog moet. Het autoverkeer zal zeer zeker niet gaan afnemen omdat het economisch gezien niet haalbaar is om het autoverkeer op die manier lam te leggen en dus zullen er meer auto´s ter beschikking komen voor relatief weinig geld die lopen op electriciteit (zonnecellen bijv.) of waterstof, auto´s die lopen op waterstof kunnen nu onderhand beschouwd worden als veilig omdat deze technologie ook al meer dan 20 jaar bestaat en allang uit de kinderschoenen is. Er bestaat zelfs een technologie waarbij een auto kan lopen op lucht, het enige wat die auto uitstoot is ook gewone schone lucht (voorzover de lucht al schoon was voordat het door de auto omgezet werd in energie). Ik heb in een ander artikel een idee gegeven hoe je openbaar vervoer kan gebruiken voor pakket en postdienst, de schrijver van het artikel had het idee al uitgewerkt, ik heb het concept alleen totaal veranderd gebaserd op hetzelfde idee….kortom, leg op het dak van een bus zonnecellen. Als je de bussen voorziet van gratis energiebronnen zoals zonnecellen dan zal het gratis openbaar vervoer ook niet teruggevoerd worden op de belastingbetaler omdat er dan ook geen reden meer voor is.

    2. Precies Barry.
      Wat Hans ook vergeet is de enorme energiebesparing die je boekt, dertig procent.Dit kan je in zijn geheel iop het fossiele brandstofverbruik in mindering brengen.
      Zet tijdelijk, voor zeg een jaar of veertig, een grote kerncentrale neer en je bent er al.

      1. @Germen: er is energiebesparing mogelijk, maar het zal geen enorme besparing worden. Om de groeiende reizigersstroom op te vangen zullen er heel veel bussen, treinen en trams gemaakt moeten worden.
        Die voertuigen bestaan nu nog niet…. het kost enorm veel energie om ze te maken.

        Het grote voordeel van openbaar vervoer is dat mensen moeten gaan lopen naar het dichtsbijzijnde opstappunt. Dat is pure winst.
        Mensen raken weer gewend aan lopen en zullen ontdekken dat het best leuk is.

        1. @Hans,

          ga eens een uurtje op het peron staan van een redelijk groot trein/busstation, dan zal je vanzelf zien dat de meeste bussen die nu overal in nederland aankomen op de haltes en treinen die aankomen op de perons zo goed als leeg zijn. De meeste busbedrijven bestaan alleen nog omdat ze voldoende subsidies krijgen. Alleen met de spitsuren heb je drukte. En als je het hebt over het maken van de transportmiddelen…de energie die dat kost kan ook gerealiseerd worden met windmolenparken (die zichzelf ook weer terugverdienen)

        2. Ik bewonder je optimisme. Maar ik doe liever een stapje terug en sluit me aan bij de miljarden mensen in de Derde Wereld die alles lopend doen.
          Ons lichaam is ontworpen door de evolutie om rechtop te lopen.
          Het is fantastisch om te zien hoe alle spieren en gewrichten in elkaar passen en die prachtige beweging mogelijk maken.

          Als je liever op je kont in de bus zit, ook goed. Maar ik betaal er niet aan mee.

  4. Hans,

    :) Eerlijk gezegd zit ik liever in mijn vieze stinkende auto dan in een stinkende bus met 50 mensen..:) Als iemand mij een bak geld in mijn schoot werpt zal ik mijn auto meteen naar de schroothoop brengen en een electrische auto kopen. Als ik op de wekelijks markt loop en ik ruik hier een viskraam en 5 meter verder iemand die een hele fles parfum op zichelf heeft gekiept en weer 5 meter verder een vieze peopluier en weer 5 meter verder een snoepkraam dan begint mijn maag zich een beetje om te draaien, datzelfde heb ik ook in treinen en bussen.

    ik zie alleen in mijn hoofd allerlei dingen hoe de wereld verbeterd zou kunnen worden en daar schrijf ik dan over, dank je wel voor het compliment, ik ben idd wel een optimist, het glas is altijd halfvol en gezien hoe de technologie vorderd is niets ook meer onmogelijk.. :)

  5. Gratis vervoer bestaat natuurlijk niet,iemand zal het moeten het betalen.

    Het meest logisch is dat degene die reist ook die reis betaald. Mijn idee zou zijn om het openbaar duurder en beter te maken en veel meer (snel)wegen aan te leggen. We hebben toch ruimte genoeg. De groei van het wegennet is sterk achtergebleven bij de toename van het aantal auto’s. Automobilisten betalen dmv BPM, wegenbelasting en brandstofaccijns al veel meer dan wat ze ervoor terugkrijgen.

    1. Dirk,

      Als je vervoer opzet met de mogelijkheden die ik eerder opnoemde dan kan je openbaar vervoer makkelijk gratis maken.(voor de passagiers in elk geval). je kan voertuigen zodanig maken dat ze zichzelf grotendeels onderhouden, zichzelfsmerende smeerpunten in de machienes bijv. Garages waar het complete onderhoud door robots gedaan wordt, dat wordt nu ook al gedaan in fabrieken waar autos gebouwd worden, 90% van de autos die nu gebouwd worden, worden voor 90% door robots gebouwd voor dat ze de fabriek verlaten. Een chauffeur is ook niet perse noodzakelijk als je de voertuigen over sensors laat lopen, dit systeem betaat ook al in elke grote fabriek waar autos gebouwd worden, dat kan dus ook op de openbare weg.

      Als je het openbaar vervoer duurder maakt krijg je helemaal een leegloop in het openbaar vervoer, je moet het juist toegankelijk maken voor iedereen, niet alleen maar voor mensen met een dikke beurs, bussen treinen en taxi´s zijn nu al belachelijk duur.

      1. Dirk,

        En als laatste, ja er zullen altijd mensen blijven die betrokken blijven bij het onderhoud van de vervoermiddelen maar als je de vervoersmiddelen voorziet van zonnecellen en je geeft het overschot aan energie terug aan het stroomnetwerk kan je daarmee de onderhoudsmensen weer betalen.

  6. Het is van groot belang het file-probleem snel maar vooral goed aan te pakken.
    Helaas schijnt men in den Haag elke creativiteit te ontberen.
    Op de tv kwamen 2 oplossingen voorbij die beiden niet deugen:
    1 rekening rijden: het moge duidelijk zijn dat de mensen in de file daar niet voor de lol
    staan en met rekening rijden staan ze daar nog steeds, maar tegen hogere kosten.
    2 meer openbaar vervoer : als machine-constructeur heb ik meer dan 40 jaar gewerkt op
    diverse industrie-terreinen, maar er is niet één dag geweest dat ik redelijkerwijs
    met het openbaar vervoer mijn werkplek kon bereiken.
    WAT DAN WEL ?
    De volgende maatregelen lossen het probleem goeddeels op :
    A Waar mogelijk, werkplekken verplaatsen van dichtbevolkte naar minder dicht bevolkte
    delen van het land.
    B Alle ambtenaren (uitzonderingen daargelaten) mogen kiezen wanneer ze willen werken:
    Of tussen 4.00 uur en 13.00 uur
    Of tussen 12.00 uur en 21.00 uur.
    C Afschaffing van de reisgeld-vergoeding aan werknemers met een vaste baan (werkplek).
    ( flex-werkers behouden hun reisgeld-vergoeding )
    D Op industrie-terreinen bungalowparkjes aanleggen waar werkgevers standplaatsen
    kunnen huren, om deze aan werknemers ter beschikking te stellen, die over
    een mobiele bungalow beschikken ( mobile homes)
    E Een Alternatief VOertuig (AVO) ontwikkelen waarin 1 of 2 personen zich op de snelweg
    comfortabel en veilig kunnen verplaatsen. Een voertuig op de snelweg mag
    maximaal een breedte hebben van 2.5 meter.
    Als we de breedte van de AVO beperken tot 1.1 meter, kunnen er dus 2 naast
    elkaar staan of rijden. Het principe voor deze bij voorkeur electrisch aangedreven
    AVO heb ik al ontworpen en ik hoop dat het ooit gerealiseerd gaat worden.

Laat een reactie achter