3D geprinte auto rijdt 4500 km op volle tank

Ongelofelijk maar waar: met een enkele tank brandstof dwars door Amerika rijden. Ook deze nieuwe doorbraak vindt plaats met behulp van 3D-printers. Komt het tijdperk van overvloed, dat cornucopianen als Ray Kurzweil voorspellen er nu eindelijk aan?

Bij lage snelheden is het brandstofverbruik van een auto evenredig aan het gewicht. Maar hoe krijg je het gewicht omlaag zonder een compromis te hoeven sluiten wat betreft veiligheid? Het antwoord: met een 3D-printer. De URBEE 2 zal in staat zijn met een volle tank van 45 liter heel Amerika door te rijden. 3d-printgigant Stratasys leverde de printer, KOR EcoLogic leverde in samenwerking met Stratasys-dochter RedEye On Demand het ontwerp en de technische uitvoering. Het chassis van auto’s bestaat doorgaans uit honderden onderdelen. Het chassis van dit ontwerp bevat slechts veertig losse onderdelen, die alle geprint kunnen worden uit ABS, een thermoplastisch plastic materiaal. Wel moet de motor, batterij en dergelijke nog uit andere bronnen betrokken worden. Het kleine aantalosse onderdelen maakt de uitvoering vrijwel naadloos, waardoor een extreem lage drag-coëfficiënt wordt gehaald: 0,15 en de luchtweerstand dus sterk daalt. Ter vergelijking: een rijdende kubus scoort 1, een bol 0,5.

urbee-1
urbee-1

Hoewel het gewicht slechts de helft is van een conventionele auto, is de bescherming tegen botsingen even groot, vanwege de sterkte van het materiaal waaruit de auto wordt geprint. Het lage gewicht leidt ook tot een extreem laag brandstofverbruik. De bouwers plannen een autorit van Los Angeles, aan de Stille Zuidzee, naar New York City aan de oostkust, op een volle tank met rond de 45 liter benzine. Dit komt neer op een afstand van 4500 km en dus een brandstofverbruik van 1:100. De proef zal worden uitgevoerd met het niet erg milieuvriendelijke bioethanol.

Met deze proef wil Stratasys aantonen dat ook grote oplages hoogwaardige producten kunnen worden geproduceerd met 3D-printers. Uiteraard met de bedoeling om veel 3D-printers te kunnen verkopen aan fabrikanten over de gehele wereld. Het tijdperk van grote overvloed komt steeds dichterbij.


Bronnen:

o.a. Wired, Stratasys comm.

21 gedachten over “3D geprinte auto rijdt 4500 km op volle tank”

  1. Het gewicht van de persoon zou je omlaag kunnen krijgen door zo’n michellinmannetjes pak, nu nog lucht erin en vliegen maar. Gekheid natuurlijk, maar weer een mooi staaltje techniek zou ik zeggen. Mvg Paul.

    1. Dank U, welgemikte informatie voor een 3d CAD tekenaar ontwerper. Hopelijk komt de discussie op gang voor gevleugelde type met onderwater duik vermogen. Beetje motor haalt stikstof uit de lucht. ;)

      1. Bedoelde Nitrogycerine proces in de juiste disering tussen tablet en dynamiet bereiden tijdens de vlucht (± 78,08%) of vaart, en direct gebruiken. als brandstof voor mechaniek motor. Magnetisch electronisch kan ook, echter kan zo’n besturing (proces) oncontroleerbaar worden en z’n eigen route nemen.
         

    2. Elders in je bron en uit andere bronnen is bekend dat dit autootje de helft van het gewicht en minder dan de helft van de luchtweerstandscoëfficiënt heeft van een ‘normale’ auto. Ook is de maximale kruissnelheid laag, iets boven de wettelijke maximumsnelheid in de VS, waardoor het motorvermogen laag kan blijven en het brandstofverbruik hiermee ook. De genoemde 100 km/l is dan niet absurd laag. Je praat hier overigens over de Urbee I, niet over de verbeterde Urbee 2.

      De rijders zijn bij de proef van plan de tijd die Google Maps vermeldt bij het rijden van de 4500 km, vier dagen, ook als richttijd aan te gaan houden. Lange laadtijden vormen dan een probleem. Ook als je bedenkt dat de actieradius van het autootje op volle loodaccu’s 50 km bedraagt. In de geplande transittijd van 4 dagen zullen de accus’s dus 200 km van de 4500 km, plm. 5%, aan fuel efficiency bijdragen.

      1. @Germen,
        http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d-printed-car
        “They’re still figuring out exactly who will make the hybrid engine, but the prototype will produce a maximum of 10 horsepower. Most of the driving – from zero to 40 mph – will be done by the 36-volt electric motor. When it gets up to highway speeds, the engine will tap the fuel tank to power a diesel engine.”
        Dus het meeste werk wordt verricht door de elektrische motor (wanneer er een prototype is). 
        “Ook als je bedenkt dat de actieradius van het autootje op volle loodaccu’s 50 km bedraagt.”
        Waar haal je die 50 km actieradius vandaan ? Hoe kom je erbij dat het loodaccu’s zijn ?  
         

  2. Bio ethanol hoeft niet direct milieu onvriendelijk te zijn als het maar uit afval is gewonnen. Is het alleen nog een kwestie waar het bio afval vandaan komt. In Brazilië voornamelijk van de overgebleven pulp na het raffineren van suiker uit suikerriet.

  3. En hoe warm moet het buiten zijn want als het vriest kom je niet ver met je elektrische auto, weer zo’n staaltje van lekker leuk knutselen. De auto bestaat ruim 100 jaar en voorlopig mag je blij zijn als je 5 liter op 100 km verbruikt. We zijn niet veel opgeschoten met al die dure technieken.

  4. Toffe ontwikkeling. Toch nog maar eens een poging gaan doen om het 3d modelleren onder de knie te gaan krijgen.

    En als je dit nu combineert met wat zonnecellen op het dak die je wellicht ook mee kunt printen met de juiste technieken, zou je dan autotje kunnen maken waar je eigenlijk continue mee kunt blijven crossen in zonnige gebieden?

  5.  
    En hoeveel energie kost het om:
    – de 3D-printer te maken
    – de software te ontwikkelen
    – om de 3D-printerinkt (ABS) te synthetiseren
    – om de auto te assembleren.
     
    Maar goed, dan heb je één geprinte auto.
    Hoe veel kilometers zal-die nog rijden?
    Hoeveel jaar gaat-ie mee?
    Is het echt een zinvol project of is het alleen maar bedoeld om te laten zien dat het kan…..?

  6. Ik vind het gewoon een leuk ontwerp en technische details kunnen worden aangepast indien nodig. Wou dat ik dat autootje had, mijn oude Seat Marbella doet slechts 500 km met die 45 l benzine, of ik moet duwen natuurlijk. Tsja, maar dan gaan mijn schoenzolen net zoveel kosten als een volle tank, schiet ook al niet op. Leuk autootje, niet over zeuren denk ik dan. :)

  7. Het printen van een dergelijke auto kost een maand nog afgezien van de stroomkosten
    van een maand printen.
    Leuk voor een prototpe maar printen is veel te traag voor productie aantallen.
     
     

    1. Misschien niet als er fabrieks hallen vol met printers bezig zijn, en misschien kunnen die printers ook sneller gemaakt worden met meerdere print koppen bijvoorbeeld.

Laat een antwoord achter aan Bemoeier Reactie annuleren