Visionair bestaat alleen van advertentieinkomsten. We ontvangen geen overheidssubsidie en we brengen ook geen geld in rekening voor vaak slechte artikelen, zoals de main stream media. Dus geen advertenties is geen Visionair. There is no such thing as a free lunch.

Zwarte gaten oorzaak vorming eerste melkwegstelsels

Germen

Ik koesterde ooit de wat naïeve gedachte om de wereld te verbeteren en toog naar Wageningen. Dat bleek achteraf gezien niet echt zinvol - de problemen in tropische landen hebben niet zozeer met gebrekkige landbouw te maken als wel met slecht geregelde eigendomsrechten en het destructieve landbouwbeleid -dumpen- van westerse landen. Omdat de werkgelegenheid niet overhield ben ik als autodidact de IT ingegaan en heb daar vele jaren mijn brood in verdiend. Ik heb tussendoor nog een paar jaar technische natuurkunde gestudeerd aan de UT. Je verdiepen in natuurkunde is voor iedere visionair in spe aan te raden - het leert je de essentie van een ingewikkeld probleem simpel samen te vatten en leert je de enige beperkingen kennen die de natuur kent. Andere beperkingen zijn maar schijn. Ik heb deze site opgezet om zo het ernstige probleem van peak fantasy aan te pakken.

You may also like...

7 Responses

1. Alfa zegt:

In een multiversum is het volgens mij onontkoombaar, dat nieuwe universums de materie resten van oudere versies ontmoeten. Het is een kwestie van tijd, omdat de voorraad universums wel eens oneindig zou kunnen zijn. Er komen zoveel bewijzen daarvoor boven water, die slechts het begin van een multiversum aan bewijzen vormen, dat ik geen andere visie meer volg. De andere theoriën knabbelen gestaag af, de wetenschap kabbelt gestaag voort, in de golven van dergelijke ontdekkingen.

2. nutter zegt:

ik heb er nog een voor je
    wie was eerder.. het ei of de kip??

3. nutter zegt:

en ik moet eerst lezen voordat ik ga reageren :)

4. Henk Grimm zegt:

Het probleem is wat ingewikkelder dan het bovenstaande artikel schetst. Allereerst de meldingen van waarnemingen van behoorlijk volgroeide sterrenstelsels op circa 1,5 miljard jaar na de “oerknal” (zo’n anderhalf jaar geleden in de wetenschappelijke tijdschriften). Als zowel de ene als de andere waarneming klopt, dan wordt de vraag waarom op de ene plek in het universum de kip het eerste was en op die andere plek het ei…

Maar veel fundamenteler is de vraag hoe het dan zit met de verdeling van de energie in de ruimte. Als wij ons de ruimte voorstellen als één enorm 3D RAM (computergeheugen), dan is de mogelijkheid tot concentratie van energie binnen een gegeven volume beperkt door het binaire stelsel. De Wet tot behoud van energie is uiteraard in deze analogie gewaarborgd maar de waargenomen concentratie van energie in ons universum (bijvoorbeeld in de vorm van een zwart gat) “past” niet in onze 3D RAM.
    Maar veranderen wij ons binaire stelsel in een stelsel dat veel grotere “getallen” kan bevatten in één geheugencel, dan gaat deze analogie al aardig richting de ons bekende werkelijkheid. Uiteraard stemt dit model alleen overeen met de kwantumtheorie en niet met de ruimte-tijd van Einstein (dus het standaardmodel van de evolutie van het heelal op basis van een “big-bang” is binnen dit model – gelukkig – volledige wartaal).

Een zwart gat – zoals wij deze kennen in de kernen van nabijgelegen sterrenstelsels – ontstaat dus door de concentratie van informatie (energie) binnen een enorm volume. De hoeveelheid energie in het universum is een constante. Dat betekent niet dat overal in de ruimte evenveel energie aanwezig is, maar wel dat iedere verplaatsing (samenvoeging of concentratie) gelijktijdig een vermindering of de-concentratie betekent (de enige mogelijkheid om de Wet tot behoud van energie overeind te houden).

Als de informatie binnen enorme volumes geconcentreerd is in de vorm van zwarte gaten dan krijgen wij te maken met het probleem waar de informatie (energie) vandaan komt om vervolgens in de ruimte nieuwe waterstof te vormen. Ook dat is een proces van concentratie, maar dan op micro niveau. Wij zouden kunnen veronderstellen dat deze primordiale zwarte gaten slechts een deel van de totaal beschikbare informatie vertegenwoordigen en dat de huidige sterrenstelsels rond deze zwarte gaten de concentratie bevat van “de restjes” aan energie die overbleef na de vorming van de zware gaten. Als dat zo is dan is globaal de verhouding tussen de energie van zwarte gaten en de overige materie als circa 3 : 1 (bolraster). In werkelijkheid zal er geen keurige symmetrische verdeling hebben plaatsgevonden en zal deze verhouding lokaal wat groter of kleiner uitvallen.

Conclusie: als de waargenomen “zwarte gaten” in het bovenstaande artikel inderdaad primordiaal zijn m.b.t. de overige materie in het heelal (een opvolgende cyclus van de evolutie) dan kloppen onze huidige inzichten in de eigenschappen van zwarte gaten niet. Het vraagstuk van de “donkere materie” is dan in werkelijkheid het vraagstuk van de energie-inhoud van zwarte gaten.

5. Alfa zegt:

Als we nou eerst het woord primordiaal eens vervangen door het synoniem oorspronkelijk, dan lijkt het al iets minder ingewikkeld beste Henk Grimm. Dat we verder aannemen, dat de hoeveelheid energie in ons universum een constante zou zijn, pakt toch anders uit in een multiversum. Wat gebeurd er wanneer de andere universa bijvoorbeeld met het onze botsen? De hoeveelheid energie is dan plotseling verdubbeld bij slechts één enkele ontmoeting. Aan de theoretische aantallen van een multiversum kunnen ook geen grenzen worden gesteld, we weten immers niet hoeveel ervan zijn, en met hoeveel daarvan we momenteel botsen.

6. Henk Grimm zegt:

@Alfa, het begrip “primordiaal” blijkt ook in de artikelen op deze site te staan…
    Het woord ken ik als begrip uit de klassieke filosofie. “Oorspronkelijk” dekt niet de lading.

Je betwijfelt of de Wet tot behoud van energie wel opgaat in een multi-universum?
    De hypothese dat buiten het heelal dat wij kunnen waarnemen – ons heelal – nog meer van deze universa bestaan, is in feite slechts het duiden van een schaalvergroting van het universum. Jij denkt hier echter anders over en veronderstelt dat al deze universa een eigen ruimte-tijd continuüm bezitten (daar is geen bewijs voor). Vervolgens filosofeer je over een botsing tussen 2 van deze universa en veronderstelt dat zo’n botsing de hoeveelheid energie zal verdubbelen…

Beide veronderstellingen – afzonderlijke ruimte-tijd continuüm per universum en de verdubbeling van energie – zijn sowieso volledig in strijd met de kwantumtheorie. Bovendien zal je dan ook moeten uitleggen welk wonder er voor heeft gezorgd dat al die verschillende heelal’s toevallig wel dezelfde natuurwetten en fenomenen bezitten. Want die hypothetische verdubbeling van energie gaat natuurlijk niet op als de natuurwetten en -fenomenen andersoortig zijn. Al deze heelal’s zijn voor elkaar – bij het bestaan van verschillende natuurwetten en -fenomenen – onderling “niet bestaand” (niet waarneembaar). Overigens hadden de klassieke Griekse filosofen dit zo’n 2500 jaar geleden al beredeneerd.