Worm blijkt gedegenereerde verre verwant mens

Twee groepen simpele zeewormen zijn verwant aan complexe soorten zoals gewervelden (zoals de mens) en zeesterren, aldus nieuw onderzoek. Hiervoor werd gedacht dat deze wormen een evolutionaire link vormden tussen simpele dieren als kwallen en de rest van het dierenrijk.

Deze eenvoudige worm stamt af van een veel complexere voorouder.

Erg ingewikkeld zitten Xenoturbella en Acoelomorpha niet in elkaar. Zo ontbreekt een zenuwstelsel of ingewand. Als gevolg daarvan vormden ze een bronv oor veel discussie onder zoölogen. Acoelomorfen werden in de negentiger jaren geclassificeerd als  een missing link tussen simpele dieren zoals sponzen en kwallen en de rest van het dierenrijk, zoals de mens, de octopus en insekten. Dit blijkt een misvatting te zijn. Beide groepen stammen af van dezelfde voorouder waarvan ook ingewikkelder dieren afstammden. Dit betekent dat de wormen als het ware zijn gedegenereerd.

Xenoturbella-wormen werden verzameld van de bodem van een Zweedse fjord waar het dier leeft van schelpdieren. De acoelomorfen zijn veelzijdiger – er is zelfs een soort, Meara stichopi, die in de keel van een zeekomkommer leeft.  Genetici vergeleken honderden genen van zowel Xenoturbella als Acoelomorpha met soortgelijke genen in een groot aantal diersoorten om zo hun evolutionaire verwantschap te bestuderen. Het resultaat: er blijkt een compleet nieuw, tot nu toe onbekend, fylum te bestaan. Een fylum is een zeer grote groep: zo vormen alle gewervelden, van vis tot olifant, één fylum. Dit fylum staat op dezelfde hoogte als de andere fyla deuterostoma (dieren met twee lichaamsopeningen): gewervelden, stekelhuidigen (o.a. de zeester) en hemichordaten (zoals de eikelworm, een type worm dat zich in de zeebodem ingraaft) en vormt hiermee het vierde fylum: de xenacoelomorfen. De andere drie fyla bestaan uit behoorlijk complexe soorten. Deze wormen zijn dus als het ware gedegenereerd. Evolutie gaat dus niet altijd vooruit. Misschien een goede les voor de mens.

Deze nietige wormen stelden al ruim een decennium biologen voor een pittige uitdaging, dus er is onder hun collega’s blijdschap dat deze puzzel nu is opgelost. Wel zijn evolutionair biologen er niet blij mee dat ze nu hun gevierde missing link tussen de holtedieren en de tweemondigen kwijt zijn. Ze kunnen dus weer doorgaan met zoeken.

Degeneratie komt wel vaker voor. Zo stamt Wolffia arrhiza, het kleinste bloeiende plantje dat alleen bestaat uit een drijvend bolletje, af van een veel complexere plant met wortels, takken en bladeren. Ook bij parasieten komt degeneratie veel voor, variërend van Mycoplasma, een bacteriële parasiet die het kleinst bekende genoom van alle bacteriën heeft, tot diverse ingewandswormen die vaak veel eenvoudiger zijn dan vrijlevende soorten.

Simple Marine Worms Distantly Related to Humans, Science Daily (2011)
Hervé Philippe, Henner Brinkmann, Richard R. Copley, Leonid L. Moroz, Hiroaki Nakano, Albert J. Poustka, Andreas Wallberg, Kevin J. Peterson, Maximilian J. Telford. Acoelomorph flatworms are deuterostomes related to Xenoturbella. Nature, 2011

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

You may also like...

10 Responses

1. Linsky zegt:

Laat ik nou toch na vele jaren onderzoek er toe gekomen zijn dat juist de ‘mens’ een gedegenereerde vorm van de worm is!
    Kijk naar de maatschappij, de politiek, de economie, en hoe we met elkaar omgaan. De ‘mensheid’ en al wat we hier doen……….!

2. Ingsoc zegt:

De titel moet toch zijn: Politici blijkt gedegenereerde verre verwant mens

3. Linsky zegt:

Ben het helemaal eens met Ingsoc….
    Machtswellustelingen hebben in een ver verleden al hun ziel verloren ( of verkocht natuurlijk).

4. Magister Nivardus zegt:

Evolutie gaat niet over vooruitgang. Evolutie heeft geen doel en geen richting. Het blinde algoritmische proces van natuurlijke selectie heeft alleen betrekking op aanpassing aan de heersende omstandigheden.

5. Correctie zegt:

Deuterostoma staat niet voor twee lichaamsopeningen.

Het slaat op het punt in de embryonale ontwikkeling dat eerst de anus vormt en dan de mond.
    Itt protostoma, waarbij eerst de mond vormt.

Daarnaast zijn ALLE gewervelden (vertebrata) deuterostoma. Dus gewervelden op gelijk niveau zetten is ook fout. Gewervelden zijn een subgroep van deuterostoma.

Al met al lijkt het me beter als Germen meer schrijft over zaken waar hij verstand van heeft, want biologie is het niet.

6. Bemoeier zegt:

Rustig jongens, niet zo neerbuigend.