Enkele onderwijsmanagers van Hogeschool Inholland kwamen op een lumineus idee. Waarom moeilijk doen met al die onzinnige lesstof als het toch alleen gaat om het diploma.

Meeste opleidingen zonde van tijd en geld

Anders dan de onderwijsbranche je probeert wijs te maken, is het probleem in Nederland helemaal niet dat er te weinig opleidingen worden gevolgd. Het probleem is dat studenten onzinnige dingen leren.

Twaalf tot twintig jaar onafgebroken leren
Nederland kent de Leerplichtwet, die regelt dat Nederlandse kinderen acht jaar naar de basisschool gaan en vier jaar middelbaar onderwijs moeten volgen. Twaalf jaar waarin kinderen de dag vrijwel geheel doorbrengen met leren. In de praktijk volgen mensen doorgaans nog meer onderwijs: havo en vwo duren vijf resp.  zes jaar. Hoger beroepsonderwijs of een academische opleiding voegt doorgaans nog eens vijf tot zes jaar toe aan de opleidingsduur. Bij artsen komt hier nog enkele jaren bij, waardoor een arts in opleiding in totaal meer dan twintig jaar op school door heeft gebracht.

Enkele onderwijsmanagers van Hogeschool Inholland kwamen op een lumineus idee. Waarom moeilijk doen met al die onzinnige lesstof  als het toch alleen gaat om het diploma.
Enkele onderwijsmanagers van Hogeschool Inholland kwamen op een lumineus idee. Waarom moeilijk doen met al die onzinnige lesstof als het toch alleen gaat om het diploma.

Kosten-baten verhouding vaak zoek
Onderwijs is duur. Van de Nederlandse staatsbegroting gaat zo´n dertig  miljard euro per jaar, dat is om en nabij de 17% van alle overheidsuitgaven,  op aan onderwijs. Van veel onderwijs kan je je afvragen of het daadwerkelijk nodig en nuttig is. Waar een gedegen opleiding tot ingenieur, arts-specialist of betawetenschapper, of landbouwkundig of technisch specialist op MBO- of HBO-niveau  inderdaad de nodige tijd kost en ook zijn maatschappelijke nut opbrengt, kan je jezelf dit afvragen bij veel andere opleidingen. Ook bij technische opleidingen leren studenten niet altijd relevante dingen.

Opleiding verkapte IQ-test
De werkelijke reden waarom  werkgevers hoogopgeleiden willen,  is dat slimmere mensen over het algemeen een hogere opleiding volgen. Uit onderzoek blijkt dat een hoog IQ sterk gecorreleerd is met het succes als werknemer. Ook drillen scholen en universiteiten studenten tot gehoorzame  boekjesdenkers, ideale werknemers dus.

Arbeidsmarktgestuurd onderwijs is beter: terugkeer van de gilden
In de middeleeuwen kenden we gilden en een systeem van leerling, gezel en meester. Deze benamingen keren terug in de benamingen voor `bachelor` (gezel) en ´master´ (meester). Een leerling leerde het métier van een volleerd meester, bijvoorbeeld een meestersmid. In het begin werd hij opgezadeld met eenvoudige, vaak nederige  klussen, die als hij vorderde tot gezel, gecompliceerder werden. Op een gegeven moment moest hij zijn proefstuk of meesterstuk afleggen, waarna hij werd bevorderd tot volleerd meester en als volwaardig meestersmid zich kon vestigen als lid van het smedengilde.

Dit systeem heeft als groot voordeel dat een hoofd van een werkplaats of, later, leider van een bedrijf, precies wist wat voor werk een vakman deed en tegen wat voor problemen die mensen aanlopen. Minkukels van een opleiding bedrijfskunde die een bloeiend technisch bedrijf de vernieling in helpen, kregen zo geen kans.

Leven lang leren 
Een tweede voordeel van dit systeem is dat  werken en leren worden gecombineerd. Een leerling ziet meteen, waar wat hij leert voor gebruikt kan worden.  Ook krijgen bedrijven voortdurend een toestroom van nieuwe schoolkennis via de leerlingen.

Onderwijs op maat
Door keuzevakken in te voeren, kan de leerling ook dingen leren die in het bedrijf waar hij werkt van pas komen. Er ontstaan geen losgeslagen groepen jongeren meer die met hun ziel onder de arm lopen, of vereenzaamde, verbitterde ouderen, maar een voortdurende wisselwerking tussen jong en oud waarbij jong leert van oud en oud bij de les gehouden wordt door jong.

16 gedachten over “Meeste opleidingen zonde van tijd en geld”

  1. De oplossing van het probleem is eigenlijk, heel stom.

    Het levert 17% van onze overheidsuitgaven op.

    Dus waarom zou men er iets aan doen? Dan heeft de politiek straks niks meer om naar uit te kijken als de periode van het pluche er in Den Haag opzit.

    Nu zit er vast nog wel ergens een leuk baantje in het verschiet.

    Wacht maar tot de verkiezingen?

    Als dit (verkiezingen) iets zou uitmaken zou het allang verboden zijn.
    Gewoon een zoethoudertje. Geef ze brood en spelen.

  2. @ Peter,

    Helaas ben ik de laatste jaren ook zo naar onze politici gaan kijken.
    Bij het een of andere plan dat door een politicus gelanceerd word vraag ik me tegenwoordig 2 dingen af:
    1: Komen er weer verkiezingen aan? en 2: Levert dit plannetje of voorstel de politicus in kwestie straks een leuk baantje op?
    Neem nu de ministers van financien.
    Het lijkt er mij op dat deze ministers in hun regeringsperiode zichzelf moeten bewijzen tegenover de financiele sector:
    Kan ik mijn eigen volk glashart voorliegen zonder een spier te vertrekken?
    Kan ik mijn volk voor miljarden benadelen?
    Kan ik meedogenloos zijn ten opzichte van mijn eigen land?
    Dan zit er na de regeringsperiode zeker een mooi commisariaatje of een mooie CEO positie in bij de banken of bij eengrote financiele onderneming.
    En iedereen van jullie weet nu wel een paar namen op te noemen.
    Helaas ben ik dus de afgelopen jaren nogal cynisch geworden over de ware motieven van onze politici.

      1. De meeste politici beginnen niet aan hun carriere om de maatschappij te dienen maar om erzelf beter van te worden, is het niet financieel dan is het om hun geldingsdrang te kunnen uitleven. De meesten die met idealistische overtuigingen hieraan beginnen worden al snel door de heersende mores in het partijgelid gewongen en anders worden ze terzijde geschoven door de hen omringende elleboogwerkers.

  3. Klopt, ik heb een universitaire studie sociale geografie gevolgd (Rijks Universiteit Utrecht) 90% van die studie bestond uit zinloze en nutteloze theorie.
    Als ze alle onzin eruit zouden halen zou de studie in 0,6 jaar gedaan kunnen worden. Indertijd stond er 6 jaar voor.  

  4. @ Roeland: wees wel blij dat u op hoog intellectueel niveau mee kunt praten, hier op het forum, dat u goed Engels leest en spreekt, op niveau kunt solliciteren enz. Omscholen moet ook in een paar jaar kunnen lukken!
    Een kopcursus met titel bedrijfskunde kan toch al in één jaar?
     
    In Elsevier staan m.i. ieder jaar de metingen van alle hogere beroepsopleidingen, de financiële vooruitzichten, kansen op werk, kwaliteit van de scholen, enz.
    Laten we onze kinderen geen feestpakketten laten kiezen, maar ze een nuttige kant in de maatschappij op sturen, waar ze nodig zijn en dus welkom.
    Al mijn kinderen (2×3) zijn leuk terecht gekomen in de maatschappij.
     
    Omdat ik zelf tot hbo+ vanaf de ambachtschool in dus smalle techniek ben opgeleid heb ik wel een leuke loopbaan gehad, met volle erkenning van kwaliteiten.
    Maar hier op het forum kom ik veel basiskennis te kort, naar pijnlijk bevinden.
     
    We moeten ook kritisch zijn op de hogescholen en universiteiten, dat onzinnige studies worden afgebouwd, wat ze m.i. nu wel uit kosten/batenoverwegingen gaan doen, toch?
    Net als het kunnen promoveren op de wat ik altijd noem de ‘miskleur van de schoenveters van de vrouw van Maarten Luther’ moet niet mogelijk moeten zijn.
    Allemaal zaken om de faculteit maar overeind te kunnen houden; verderfelijk!
     
    Ook moeten ze meer kritisch zijn inzake wat ze voor de klas toelaten!! Er staan (vergun mij even een bouwterminologie) ook soms zakmanzen voor de klas.
    Zelf heb ik bijna altijd genoten van de kennis mijner leermeesters. Daarom heb ik eens een baan als onbevoegde leerkracht op de HTS geweigerd, na aanzoek, omdat men ook van mij verwachtte dat ik les gaf in vakken waarin ik zelf in de bank zou behoren te zitten. Daar haal je het niveau mee omlaag tot ‘inholland’, goed voor gratis bij de boter!! Heel triest overigens voor de wel keurig bestudeerden onder de studenten!
     
    Voorts het in mijn tijd nog veel voorkomende verlenen van titels aan leden van de vrijmetselarij, naar het niveau dat ze in de loge hadden bereikt (heeft niets met hun vak te maken!) is m.i. schaamteloos en verachtelijk.
    (en durfde ze daarop niet aan te vallen!!) Is dat nu wel over??
     
    Tot slot: de helft van het ministerie en driekwart van de bovenschoolse managers en directeuren weer naar huis of naar de boer als aspergestekers, (spaart Roemenen!) zou tot grote opleving van het hogere (en lagere) onderwijs kunnen leiden en nieuwe (oude)  tijden inluiden!!

      1. Leuk Julie, ben je hier ook geweest? Heeft echt een onuitwisbare herinnering achtergelaten…
        Nadenkend over alles dat met elkaar te maken heeft, de technologische vooruitgang, ons energieverbruik, hoe ons bestaan van mensheid zal blijken in de toekomst… probeer mezelf te wapenen tegen de nostalgische gedachte dat vroeger alles beter was… want anders hadden we immers ook niet op deze manier met elkaar kunnen communiceren ;)
        Maar de basis zijn we een beetje kwijt denk ik soms…eten groeit in de supermarkt, kleuters met een mobiel of smartphone… digiborden op school… alles per e-mail… en als de stroom uitvalt zijn we allemaal in paniek?

        1. Hallo Anouska,
          Misschien worden we ooit onafhankelijk van electriciteit, dat zou pas echt een doorbraak zijn. Welke leeftijd heeft je kind nu? Is het een jongen of een meisje? Je kind vertrouwd maken met techniek kan in deze tijd niet verkeerd zijn. Ik ben ook van mening dat we gewoon meer mogelijkheden hebben, maar dat je kunt kiezen voor de oudere manier als je dat beter of leuker vindt. Alles is efficiënter geworden, maar creatief zijn vind ik persoonlijk altijd nog erg leuk. Gelukkig leren de kinderen in geschiedenisles ook over de herkomst van dingen bijv. bij de ambachten en extra leuk is dan om dit ook te ervaren, zoals in een dagje uit. Wij kregen van de basisschool uit een themaweek over brood en verschillende granen. De antroposofie staat in haar levensfilosofie ook dicht bij de natuur en dat aspect heeft mij ook aangetrokken, maar ik denk dat techniek en natuur even belangrijk zijn. Ik heb een dochter van 9 en een zoon van 10 en integreer beide aspecten in hun opvoeding, verwacht hierin van de basisschool niet teveel, dit geldt ook voor informatica.
          Sorry voor mijn wat late antwoord daar ik zoveel te doen had/heb. Hoop ook dat je een leuke dag hebt gehad.

  5. Julie, ik probeer me ook te wapenen voor de “vroeger was alles beter gedachte”;) en onze kleine man van 4 het beste van allerlei mee te geven… we moeten mee met de tijd nietwaar?

    Ik heb inderdaad wat mee op school geholpen en het viel me op dat er veel veranderd is vergeleken met mijn basisschooltijd…
    Ook het gevecht met tijd door/onder juffen ervaren… ik ben zelf niet vies van techniek of vooruitgang, vandaar dat ik hier graag zo nu en dan mee lees en reageer ;)

Laat een reactie achter