De toekomst van de luchtvaart

In 2004 gaf de Air France-KLM groep een dikke 2 miljard euro uit aan brandstof.
In 2010 was dat drie keer zoveel: ruim 6 miljard euro.

Topman van de KLM, Peter Hartman legde deze week nog maar eens uit waarom de ticketprijzen voor verre vliegreizen verhoogd moeten worden.
Reken maar op ’20 tot 50 euro per retourticket’.

Vliegen wordt duurder.

Hoe zullen de vliegtuigen van de toekomst eruit zien?
Zijn ze groter dan de huidige vliegtuigen?
Vliegen ze sneller dan de huidige vliegtuigen of juist langzamer zodat ze minder brandstof gebruiken?

Lees de hele onheilstijding op Cassandraclub

10 gedachten over “De toekomst van de luchtvaart”

  1. Misschien maakt de zeppelin een comeback. Deze is wel een stuk langzamer dan vliegverkeer maar tientallen malen zuiniger. je zou ze zelfs kunnen aandrijven met zonnepanelen op het dak van de zeppelin.

        1. Ik heb een tijdje terug een docu gezien over de rijkste avonturiers ter wereld,een of andere miljardair,ik weet helaas zijn naam niet meer, hij had een hypermoderne zeppelin. Zeppelins van nu zijn totaal ongevaarlijk, kunnen niet meer ontploffen en een kind kan ze besturen.

          In een andere docu zag ik kleine vliegtuigjes die zelfs helemaal niet meer bestuurd hoeven te worden, die werden volledig gedirigeerd door de boordcomputer, van opstijgen tot landen tot de communicatie met andere vliegtuigjes en communicatietoren toe.

        2. Lijkt me wel heerlijk relaxed reizen, maar zal voor de gewone mens wel veel te duur zijn.

  2. VLiegen naar bijv. Australië duurt al lang genoeg, dus langzamer vliegen lijkt me geen optie voor de toekomst, eerder sneller. Alles gaat immers steeds sneller, vergelijk voertuigen maar eens met zo’n 50 jaar geleden. Volgens mij is het fenomeen ‘natuur’ altijd nog afhankelijk van het algemeen nut, denk maar aan verbreding van snelwegen, dat gebeurt toch, ook al moet er natuur voor wijken. Denk ook maar aan de hoge snelheidstreinen. Uiteindelijk wordt er nog wel wat rekening met de natuur gehouden, maar de rails komen er toch en de trein rijdt sneller dan ooit.
    Waarschijnlijk worden de toestellen alleen maar groter en groter, zo ging het in het verleden tenslotte ook. Eerst auto’s en treinen met weinig zitplaatsen, daarna steeds meer zitplaatsen.
    Of het vliegen duurder wordt, eigenlijk geen idee, maar ik hoop het niet. Ik vlieg ‘graag’, alleen al omdat je snel op je plaats van bestemming bent.
    En of het wel zoveel slechter is voor het milieu, hmmmm. Denk er eens over na wat het zou kosten om met de auto bijvoorbeeld naar Turkije te reizen. En als al die mensen die nu samen in één vliegtuig zitten, eens allemaal hun auto zouden nemen. Misschien zou dat bij elkaar wel net zo vervuilend voor de natuur zijn dan één vliegtuig….

Laat een reactie achter