Een voorbeeld van gedwongen consumptie. De Phileas-bus in Eindhoven is een peperduur technisch hoogstandje waar de meeste reizigers helemaal geen behoefte aan hebben. Zij zijn ook blij met een eenvoudige, goedkope bus die maar een tiende kost. Bron: Wikimedia Commons

Gedwongen consumptie (1)

Leven in Nederland is goedkoop, ware het niet dat we gedwongen worden allerlei dure dingen te consumeren waar we helemaal niet om vragen en heel goed zonder kunnen. Een overzicht van onnodige uitgaven waar overheid en bedrijfsleven ons toe dwingen.

Een voorbeeld van gedwongen consumptie. De Phileas-bus in Eindhoven is een peperduur technisch hoogstandje waar de meeste reizigers helemaal geen behoefte aan hebben. Zij zijn ook blij met een eenvoudige, goedkope bus die maar een tiende kost. Bron: Wikimedia Commons
Een voorbeeld van gedwongen consumptie. De Phileas-bus in Eindhoven is een peperduur technisch hoogstandje waar de meeste reizigers helemaal geen behoefte aan hebben. Zij zijn ook blij met een eenvoudige, goedkope bus die maar een tiende kost. Bron: Wikimedia Commons

Wonen
De grootste kostenpost waar de gemiddelde Nederlander mee te kampen heeft is wonen. Nergens in Europa is wonen zo duur als in Nederland. Voor een belangrijk deel komt dat door bemoeienis van de overheid met wonen en de huizenmarkt. Zo stelt de overheid gedetailleerde bouweisen die vaak niet meer van deze tijd zijn en de bouwkosten sterk opjagen. Er ontstaat een kunstmatig tekort aan goedkope woningen voor minima, omdat uitkeringstrekkers op hun uitkering worden gekort als ze samenwonen. Wellicht de meest stompzinnige overheidsmaatregel die we in dit land kennen is de hypotheekrenteaftrek. In feite komt de hypotheekrenteaftrek neer op een subsidie aan banken, die uiteindelijk door de belastingbetalers wordt opgehoest. Zo hebben de Nederlandse banken door de kunstmatig hoge hypotheekrente in Nederland op kosten van de leners hun kapitaalreserve weer opgebouwd. De bouw wordt in Nederland gezien als een industrietak terwijl het in feite, de bouw van fabrieken uitgezonderd, consumptie is.

Gezondheidszorg
Ieder mens wil als hij of zij ziek wordt, spoedig genezen. Helaas betaal je als verplicht ziektenkostenverzekerde mee aan de enorme janboel die in veel ziekenhuizen heerst. Een grote hoeveelheid managers houdt het medisch personeel van het werk en strijkt zelf ook riante salarissen op, waardoor de kosten enorm toenemen en het werkplezier voor het medisch personeel behoorlijk afneemt. Ook worden ziekenhuizen inefficiënt gerund, waardoor  de kosten nog veel meer toenemen. Ongeveer een vijfde deel van ons bruto inkomen wordt verplicht uitgegeven aan het kostbare en inefficiënte gezondheidszorgstelsel.

Onderwijs
Ook het onderwijs in Nederland kan beter en slimmer. Zo is de particuliere opleider LOI in staat om zonder overheidssubsidie erkend HBO-onderwijs te verzorgen dat door visitatiecommissies ook als uitstekend wordt beoordeeld. Hiervoor vraagt de LOI een collegegeld dat identiek is aan wat staatsscholen in rekening brengen (en waar de belastingbetaler nog vier keer zoveel aan meebetaalt).

Sociale zekerheid
Door de laatste maatregelen wat betreft het korten op de duur van de WW-uitkering, is de WW een dure en inefficiënte voorziening geworden. Als werknemers belastingvrij bijvoorbeeld enkele procenten van hun salaris op een levenslooprekening kunnen zetten, kan de WW in principe afgeschaft worden. Ook andere uitkeringen, zoals WAO en WIA, hebben zich ontwikkeld tot monstruositeiten, die de genieters van deze uitkeringen veroordelen tot inactiviteit.

Vervoer
Anders dan in ontwikkelingslanden is het in Nederland niet toegestaan zelf een buslijn te beginnen. Buslijnen worden door de overheid geveild en opengesteld. De ‘filosofie’ hierachter is dat de busmaatschappijen op die manier de rendabele routes de onrendabele routes laten ‘sponsoren’. Het is dus niet toegestaan een oude bus te kopen en hiermee bijvoorbeeld tussen Utrecht en Tiel heen en weer te reizen en passagiers op te pikken. Het gevolg is dat de overheid allerlei onwerkzame en onnodige projecten, zoals de beruchte OV-chipkaart, door kan drukken en de consument gedwongen is veel te betalen voor een onwerkzaam, storingsgevoelig en omslachtig product.

Wordt vervolgd.

 

12 gedachten over “Gedwongen consumptie (1)”

  1. Een andere belangrijke reden dat wonen zo duur is, is de grondexploitatie door gemeenten, die daar forse winst op maakten. Als we het land op planologisch gebied niet zo strikt hadden ingericht, was dat probleem er nooit geweest. Door bouwgrond bewust schaars te houden, werd de prijs opgedreven. Gunstig voor gemeenten en beleggers, maar slecht voor de burger die gewoon een woning wil kopen of huren om in te wonen.

  2. Het handelen en de beslissingen van de overheid kan ik maar in een regel verwoorden nl: minachting naar de burger toe. Veel valt hier over te schrijven, maar of het ook daadwerkelijk zal helpen, heb ik zo mn vraagtekens bij. Afgelopen woensdagavond nog een stuk van het Labyrint hieromtrent : http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/labyrint-tv/2012/november/Arm-in-een-rijk-land.html  Lees en huiver, hoe alles beredeneerd word om tot een conclusie te komen. Dan kunnen we van de egyptenaren een voorbeeld nemen, deze staan op en komen er zo’n 200.000 mensen om vreedzaam tegen de politiek te ageren op het Tahiriplein. Tevens gaan ze net zo lang door dat er hopelijk iets bereikt word. Mvg Paul.
      :-( 

  3. Zelfs een postadres mag maar voor een half jaar.Dan wordt je verzocht om iets te huren of het ergens anders te proberen.Ben je langer dan 3 maanden in het buitenland om van de vrijheid en de zon te genieten, gaat de fiscus moeilijk doen.

    Wel als je een slimme ondernemer bent met contacten en een chaletpark opricht voor gepensioneerde huizenbezitters met een camper.Dan mag je een duur chalet plaatsen met het geld van het huis,krijg je een inschrijving in de GBA en mag je camperen wanneer en waar je maar wil…Behalve in Nederland want daar heb je uiteraard dat chalet voor.  

      

  4. De Phileas-bus is niet bepaald gedwongen consumptie, hij is ook aangeschaft met het zicht op gehandicapeerde reizigers: De bus heeft bredere deuren en is even hoog als de stoeprand, wat voor rolstoelgebruikers verdomde goed uitkomt! Niet helemaal objectief dit artikel….

Laat een reactie achter