Salman Khan laat zien dat onderwijs leuker en goedkoper kan.

Khan Academy veroorzaakt onderwijsrevolutie

Het Amerikaanse onderwijs, vooral de staatsscholen, is vaak van slechte kwaliteit. Geen wonder dat miljoenen schoolkinderen, de kids van Bill Gates incluis, nu lessen via Salman Khan’s videoclips volgen. Het daverende succes van Khan Academy  jaagt onderwijshotemetoten dan ook totaal in de gordijnen. Geen wonder. De leraar heeft steeds meer zijn langste tijd gehad.

Klassikaal onderwijs is doorgaans een ramp
We schreven het al eerder. Onderwijs gaat nog steeds volgens de steentijdmethode. Opmerkelijk genoeg zijn de kosten voor onderwijs in Nederland flink hoger geworden, terwijl de kwaliteit nauwelijks is vooruit gegaan en soms zelfs is gedaald. In de Verenigde Staten is het al even beroerd, zo niet beroerder. Door een totaal op hol geslagen onderwijsbureaucratie afgepeigerde leraren proberen een grote klas nauwelijks geïnteresseerde leerlingen, variërend van zwakbegaafd tot Mensa-materiaal, iets bij te brengen. Geen eenvoudige opgave. Als de leerlingen al meewerken.

Wiskunde grootste boosdoener
De meeste mensen noemen wiskunde als het moeilijkste vak op school. Omdat wiskunde hen zoveel moeite kost, doen ze vaak niet de opleiding die ze bij hun droombaan zou kunnen brengen (terwijl de andere vakken geen probleem zijn). Wiskunde draait voornamelijk om inzicht. De manier waarop (en het moment waarop) mensen inzicht krijgen is heel individueel. Misschien is wiskunde dus wel het vak waarbij klassikale lessen het allerslechtste werken.

Van beurzenmelken tot video-academie

Salman Khan laat zien dat onderwijs leuker en goedkoper kan.
Salman Khan laat zien dat onderwijs leuker en goedkoper kan.

Salman Khan, zoon van islamitische immigranten uit Bangladesh en Calcutta, begon met zijn website bij toeval. Met drie universitaire opleidingen bij het topinstituut MIT en een MBA bij Harvard werkte hij eerst bij een hedge fonds. Hij rolde het onderwijs in toen hij zijn nichtje op afstand bijles gaf. Zijn filmpjes plaatste hij op Youtube.

Op een gegeven moment nam hij de filmpjes op zonder zelf in beeld te komen. Dat bleek een gouden greep: het schrikt leerlingen af als de leraar in beeld komt. De filmpjes werden razend populair en Khan verzamelde ze op een website. Op dit moment zijn de filmpjes in totaal meer dan vijftig miljoen maal gedownload.
Khan vond dit werk bevredigender dan het vrij leeghoofdige uitmelken van het op hol geslagen internationale financiële systeem en begon fulltime aan zijn video-academie te werken. Hij trok de aandacht van onder meer Bill Gates, werd uitgenodigd om bij het innovatieve netwerk TED te vertellen over zijn werk en ontving daarna miljoenen aan sponsorgeld van Gates’ stichting en Google.

Video-onderwijs oplossing onderwijsproblemen?
De voordelen van het video-onderwijs zijn duidelijk. Leerlingen kunnen in hun eigen tempo leren en controleren of ze het begrijpen. Computers zijn aanmerkelijk geduldiger dan een leraar die dertig kinderen moet lesgeven en de orde handhaven. Ook letten computers niet op huidskleur, uiterlijk of geslacht. Steeds meer Amerikaanse leraren zetten het systeem in hun klas in. Leerlingen die eerst vastliepen kunnen nu snel verder.

Het beste nieuws van allemaal is dat het gehele systeem gratis is. Zo kan je het hele wiskundecurriculum van Singapore, volgens velen het beste ter wereld, zonder ook maar iets te betalen volgen. Kortom: heb je een wiskundefobie of ken je iemand die dat heeft? Wil je weten wat ze bedoelen met een Schrödingervergelijking of de Lorentztransformatie? Grijp dan nu je kans. Gratis en voor niets. Kennis van het Engels is uiteraard nodig.

Als dit systeem wordt uitgebreid voor alle exacte vakken en internationaal relevante alfa- en gammavakken, zou je zo een wereldacademie op kunnen zetten. Zo kan zelfs het armste kind uit de sloppenwijk behoorlijk onderwijs krijgen. Google heeft geld gedoneerd om de clips in andere veel gesproken talen over te zetten.Nu al zie je een explosie aan wetenschappelijke vooruitgang omdat voormalige ontwikkelingslanden als India en China nu steeds grotere hoeveelheden getalenteerde onderzoekers afleveren. Kan je nagaan wat er gebeurt als dit soort ideeën echt gaan doorbreken. Weg achterstandswijken en zwarte scholen. Hiermee tap je het complete menselijke potentieel maximaal aan.

Ook meedoen met de revolutie? Khan Academy zoekt op dit moment vrijwilligers die onder andere mee kunnen doen met het Nederlands ondertitelen van videoclips.

Kijk, Sharon Dijksma. Zo regel je onderwijsvernieuwing.

Bronnen
Khan Academy (website)
How Khan Academy Is Changing the Rules of Education, Wired Magazine

15 gedachten over “Khan Academy veroorzaakt onderwijsrevolutie”

  1. Is niet het probleem dat een dergelijk systeem een zekere zelf discipline vereist?
    Bij klassikaal onderwijs is er een dwang om op een bepaalde tijd met onderwijs bezig te zijn.
    Het systeem van Khan lijkt me prima, maar ik vrees dat slechts weinigen de vereiste zelfdiscipline kunnen opbrengen.

    1. Ik denk het ook, een zeker controle door ouders of leraren is wel handig. Het zou al een hele vooruitgang zijn als lessen op Nederlandse middelbare scholen en hoger onderwijs gegeven worden op een beeldscherm voor een groep leerlingen/studenten (die evt. verplicht aanwezig moeten zijn) en dat de docent ondertussen nakijkt of iets anders doet. En dan de uitzending af en toe onderbreken voor vragen aan deze echte docent. Het is erg inefficient als een docent elk jaar hetzelfde college moet geven. Zeker als het ook nog een matige docent is maar bv een erg goede onderzoeker. Laat de beste docenten ter wereld video-colleges maken, en werk verder met vragenuurtjes voor de persoonlijke interactie etc.

  2. wiskundeles via de video,
    ik kijk graag naar videoweetjes en als deze door de hele groep aan wiskundigen wordt goedgekeurd, kan het gebrek aan kennis over dit vak ook niet meer aan de leraar liggen!! En waarschijnlijk ligt de kwaliteit hoger..
    het maakt voor de leraar tijd vrij om individueel steun te leveren… dus ik zeg doen!

  3. Lijkt me een heel slim idee, maar waarom zou je het hierbij laten. Als je 80% van de docenten dan niet meer nodig hebt en van dat geld prachtige heldere computerfilmpjes maakt die vakken uitleggen met experimenten etc. er allemaal bij dan kun je volgens mij alle vakken via de computer geven. Iedereen kan dan de beste kwaliteit krijgen en aan de productie kan ook echt geld worden uitgegeven om het te maken, dus je kunt ook topkwaliteit leveren. Wellicht dat we dan nog scholen nodig hebben voor het sociale welzijn van de kinderen maar eerlijk gezegd is voor veel kinderen zo bij elkaar zitten met alleen maar leeftijdsgenoten, (een echte monocultuur) helemaal niet eens optimaal.

    Het einde van gecentraliseerd onderwijs? Of iig een eerste barstje?

  4. Ben het wat dat betreft helemaal met je eens dat dat zou moeten kunnen. Ik moet eerlijk zeggen dat Nederland hier volgens mij ook echt een uitzonderingspositie in heeft. In Noorwegen is thuisonderwijs volledig toegestaan. hmm misschien is dat sowieso wel leuk, eens wat beleidstukken van beide landen naast elkaar leggen en kijken of elkaars goede ideeen zijn uit te wisselen.

    Maar goed, Nederland wordt op zowel het HBO en MBO geteisterd omdat die diploma`s blijkbaar niet zo heel veel inhouden. Ik heb zelf gestudeerd maar ook daar vond ik de lat niet altijd erg hoog liggen. Het voordeel van vast onderwijs is dat we zo makkelijk producten van mensen kunnen maken. Dit product heeft diploma zus en zo maar dat gaat met zoiets moeilijker. Hoe schep je vertrouwen bij de werkgevers zonder diploma`s die ze kennen en vertrouwd mee zijn, maar dat moet ook vast wel op te lossen zijn.

    Want laten we heel eerlijk zijn als je tegenwoordig eenmaal kunt lezen en luisteren en een computer met internet kunt bedienen en een beetje zelf na kunt denken is verder elke infrastructuur tot kennisuitwisseling niet per se nodig buiten praktische fysieke experimenten (al kan dat wellicht ook beter op lokatie) Wellicht is wat nog ontbreekt dat we nu vooral op scholen leren hoe we informatie kunnen ontvangen en verwerken maar zou het nuttig zijn juist ook te leren om het te zenden. Dus op de basisschool leren hoe je youtube filmpjes kunt maken en bewerken etc. Hoe je eventueel websites kunt starten, leren programeren etc.

  5. De Khan academy is een mooie aanvulling voor het wiskundeonderwijs en veel leerlingen kunnen hier baat bij hebben. Maar laten we vooral niet doorslaan en het als zaligmakend zien. Dan krijg je namelijk uitspraken als ‘De leraar heeft steeds meer zijn langste tijd gehad’, wat zeker niet waar is. Leren draait niet om het consumeren van feiten en procedures en informatieoverdracht. Het gaat om redeneren over de stof en discusseren, samenwerken met anderen en vooral reflectie en feedback krijgen op je handelen. Fouten maken en vragen stellen in groepsprocessen, heel waardevol voor je ontwikkeling. Een klas met een docent en medeleerlingen is daarvoor ene prachtige setting. Als de uitspraak in het artikel ‘wiskunde draait vooral om inzicht’, waar is dan is dit voor dit (mijn) vak zeker belangrijker.
    Een goede docent kan met 30 leerlingen een klassikale les hebben, met interactie, verschillende werkvormen en wiskundige inhoud waar leerlinge plezier aan beleven. Daar kunnen deze video’s een mooi onderdeel in zijn.

  6. Ik ken de khan academy al langer, maar dit artikel zie ik nu pas.
    De discussie zelfstandig digitaal of klasgebonden onderwijs is in dit kader weinig relevant.
    Veel leerlingen, die de uitleg in de klas niet begrepen hebben, krijgen zo de kans om thuis herhaalde / betere uitleg te krijgen via een digitaal systeem.
    En bedenk hoeveel mensen de boot gemist hebben of dreigen te missen! Achterstandsleerlingen / zieken / pubers / volwassenen / allochtonen / expats kan op deze manier gratis onderwijs geboden worden. Het geeft ook oefenstof en bepaalt startniveau ‘s.
    En de staat biedt nu ook centraal schriftelijke examens aan met een diploma als gevolg.
    Laat het Ministerie van Onderwijs subsidie afgeven voor een Nederlandse versie van de Khan – academy, ook voor het basisonderwijs! Het is niet duurder dan een gewone school en je hoeft daarna alleen maar te updaten. Ik wil graag meedenken!

  7. Deze manier van lesgeven betekent niet dat de klassikale omgeving of de leraar moet verdwijnen. Het is een methode om gedifferentieerd les te kunnen geven,  meerdere groepen van gelijk niveau met leerlingen die in hun eigen tempo kunnen leren. En ja, indien gewenst ook plaatsonafhankelijk.
    De leraar kan via zijn overzichtsscherm precies zien met welke stof iedere leerling bezig zijn is waar ze op haperen. Er kan dus veel eenvoudiger individueel gecoached worden dan nu in een grote groep met leerlingen die allemaal dezelfde stof op hetzelfde moment moeten slikken.

  8. Ik heb de Khan-academy ook deels als inspiratie gebruikt.
    Vooral voor al de bijlessen die ik geef, is dit een extra uitkomst.
    Daarnaast ben ik van plan om volgend jaar volledig via het flip-the-classroom concept te gaan werken op school waar ik werk.
    Op http://www.4beta.nl/wiki is in ieder geval het eerste deel van mijn werk te vinden. Nu nog maar een stuk of 200 video’s, maar ik hoop in de zomervakantie omhoog gegaan te zijn naar ongeveer 1000.

Laat een reactie achter