3D printed car drives 4500 km on a full tank

Unbelievable but true: driving across America with a single tank of fuel. This new breakthrough also takes place with the help of 3D printers. Is the era of abundance predicted by Cornucopians like Ray Kurzweil finally coming?

At low speeds, a car's fuel consumption is proportional to its weight. But how do you get the weight down without compromising on safety? The answer: with a 3D printer. The URBEE 2 will be able to drive across America with a full 45 liter tank. 3D printing giant Stratasys supplied the printer, KOR EcoLogic, in collaboration with Stratasys subsidiary RedEye On Demand, supplied the design and technical implementation. The chassis of cars usually consists of hundreds of parts. The chassis of this design contains only 40 separate parts, all of which can be printed from ABS, a thermoplastic plastic material. However, the motor, battery and the like must be obtained from other sources. The small number of loose parts makes the implementation almost seamless, resulting in an extremely low drag coefficient: 0.15, which greatly reduces air resistance. In comparison: a moving cube scores 1, a sphere 0.5.

urbee-1

Although the weight is only half that of a conventional car, the impact protection is the same due to the strength of the material from which the car is printed. The low weight also leads to extremely low fuel consumption. The builders plan a drive from Los Angeles, on the South Pacific, to New York City on the East Coast, on a full tank of about 45 liters of gasoline. This equates to a distance of 4500 km and therefore a fuel consumption of 1: 100. The test will be carried out with bioethanol, which is not very environmentally friendly.

With this trial, Stratasys wants to demonstrate that large runs of high-quality products can also be produced with 3D printers. Obviously with the intention of being able to sell many 3D printers to manufacturers all over the world. The era of great abundance is getting closer.


Sources:

among others Wired, Stratasys comm.

21 thoughts on “3D geprinte auto rijdt 4500 km op volle tank”

  1. Het gewicht van de persoon zou je omlaag kunnen krijgen door zo’n michellinmannetjes pak, nu nog lucht erin en vliegen maar. Gekheid natuurlijk, maar weer een mooi staaltje techniek zou ik zeggen. Mvg Paul.

  2. Das pas met lege tank en lege handen thuiskomen.
    Wie weet niet meer verder kunnen, in the middle of no where?
     
    Zal wel een duitje kosten?

    1. Dank U, welgemikte informatie voor een 3d CAD tekenaar ontwerper. Hopelijk komt de discussie op gang voor gevleugelde type met onderwater duik vermogen. Beetje motor haalt stikstof uit de lucht. ;)

      1. Bedoelde Nitrogycerine proces in de juiste disering tussen tablet en dynamiet bereiden tijdens de vlucht (± 78,08%) of vaart, en direct gebruiken. als brandstof voor mechaniek motor. Magnetisch electronisch kan ook, echter kan zo’n besturing (proces) oncontroleerbaar worden en z’n eigen route nemen.
         

    2. Elders in je bron en uit andere bronnen is bekend dat dit autootje de helft van het gewicht en minder dan de helft van de luchtweerstandscoëfficiënt heeft van een ‘normale’ auto. Ook is de maximale kruissnelheid laag, iets boven de wettelijke maximumsnelheid in de VS, waardoor het motorvermogen laag kan blijven en het brandstofverbruik hiermee ook. De genoemde 100 km/l is dan niet absurd laag. Je praat hier overigens over de Urbee I, niet over de verbeterde Urbee 2.

      De rijders zijn bij de proef van plan de tijd die Google Maps vermeldt bij het rijden van de 4500 km, vier dagen, ook als richttijd aan te gaan houden. Lange laadtijden vormen dan een probleem. Ook als je bedenkt dat de actieradius van het autootje op volle loodaccu’s 50 km bedraagt. In de geplande transittijd van 4 dagen zullen de accus’s dus 200 km van de 4500 km, plm. 5%, aan fuel efficiency bijdragen.

      1. @Germen,
        http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d-printed-car
        “They’re still figuring out exactly who will make the hybrid engine, but the prototype will produce a maximum of 10 horsepower. Most of the driving – from zero to 40 mph – will be done by the 36-volt electric motor. When it gets up to highway speeds, the engine will tap the fuel tank to power a diesel engine.”
        Dus het meeste werk wordt verricht door de elektrische motor (wanneer er een prototype is). 
        “Ook als je bedenkt dat de actieradius van het autootje op volle loodaccu’s 50 km bedraagt.”
        Waar haal je die 50 km actieradius vandaan ? Hoe kom je erbij dat het loodaccu’s zijn ?  
         

  3. mother tongue

    Bio ethanol hoeft niet direct milieu onvriendelijk te zijn als het maar uit afval is gewonnen. Is het alleen nog een kwestie waar het bio afval vandaan komt. In Brazilië voornamelijk van de overgebleven pulp na het raffineren van suiker uit suikerriet.

  4. En hoe warm moet het buiten zijn want als het vriest kom je niet ver met je elektrische auto, weer zo’n staaltje van lekker leuk knutselen. De auto bestaat ruim 100 jaar en voorlopig mag je blij zijn als je 5 liter op 100 km verbruikt. We zijn niet veel opgeschoten met al die dure technieken.

  5. Toffe ontwikkeling. Toch nog maar eens een poging gaan doen om het 3d modelleren onder de knie te gaan krijgen.

    En als je dit nu combineert met wat zonnecellen op het dak die je wellicht ook mee kunt printen met de juiste technieken, zou je dan autotje kunnen maken waar je eigenlijk continue mee kunt blijven crossen in zonnige gebieden?

  6.  
    En hoeveel energie kost het om:
    – de 3D-printer te maken
    – de software te ontwikkelen
    – om de 3D-printerinkt (ABS) te synthetiseren
    – om de auto te assembleren.
     
    Maar goed, dan heb je één geprinte auto.
    Hoe veel kilometers zal-die nog rijden?
    Hoeveel jaar gaat-ie mee?
    Is het echt een zinvol project of is het alleen maar bedoeld om te laten zien dat het kan…..?

    1. Nou heel wat minder energie dan zoals het nu gaat volgens mij, en 3D printer maken en software ontwikkelen hoeft natuurlijk niet voor elke auto te gebeuren.

  7. Ik vind het gewoon een leuk ontwerp en technische details kunnen worden aangepast indien nodig. Wou dat ik dat autootje had, mijn oude Seat Marbella doet slechts 500 km met die 45 l benzine, of ik moet duwen natuurlijk. Tsja, maar dan gaan mijn schoenzolen net zoveel kosten als een volle tank, schiet ook al niet op. Leuk autootje, niet over zeuren denk ik dan. :)

  8. Het printen van een dergelijke auto kost een maand nog afgezien van de stroomkosten
    van een maand printen.
    Leuk voor een prototpe maar printen is veel te traag voor productie aantallen.
     
     

    1. Misschien niet als er fabrieks hallen vol met printers bezig zijn, en misschien kunnen die printers ook sneller gemaakt worden met meerdere print koppen bijvoorbeeld.

Leave a Comment

English