Een rode dwerg is veel roder en lichtzwakker dan een ster als de zon.

Video: de laatste ster in het universum

Welke ster zal het langste blijven schijnen?

Rode dwergen maken niet alleen vier op de vijf sterren uit, ze leven ook nog eens veel langer dan andere soorten sterren. Waar de zon na ongeveer tien miljard jaar opgebrand is, gaat een rode dwerg duizend miljard (een biljoen) jaar mee. Dat is honderd keer zo lang. Toch is ook het leven met een rode dwerg als zon bepaald geen koek en ei. Denk bijvoorbeeld aan heftige zonnevlammen, die in verhouding veel krachtiger zijn dan die op de zon.

Een rode dwerg is veel roder en lichtzwakker dan een ster als de zon.

6 gedachten over “Video: de laatste ster in het universum”

1. Ik denk niet dat het universum zoals wij dit beleven en waarnemen eindig is. De waarnemingen die we kunnen doen door observatie met gebruik van alle middelen die ons ter beschikking staan, schieten tekort waar het gaat om de invloeden die andere universa ( we zitten waarschijnlijk in een multiversum) op het geheel uitoefenen. Aanwijzingen die deze gedachtengang ondersteunen zijn gevonden:

Recently i read this article in the link: http://www.usatoday.com/…/alternate-universes…/75102502/ Another article showed also some evidence that there was a collision between our universe and another universe just happening now. Proving the multiverse can be real. The link is lost in my computer but can be found. According to what is dark matter: Some scientists think that there are leaking unknown materials in to our universe from other universes. If that’s what happened during the time shortly after the big bang and now; leaving matter and antimatter to annihilation, than this new findings can partly explain why there is more matter than antimatter in our universe today. It possibly leaked in to another universe i think, with more attraction or favorable gravitational conditions for example, to antimatter conditions at that time. It can also mean that our universe is leaking materials in to other unknown conditioned universes at this moment. Then again, that possibly should explain why the galaxy’s on the edge of our universe are speeding up, caused by different gravitational conditions? They maid just disappear in the end, and than turning up on the other end as dark matter in that new universe. It’s just a thought passing my mind, not seeing it’s a fact or even an excepted hypothesis, i’m just an interested amateur. Any way, it seems to my that if this is the case, all what we see and can measure or not, depends on what universe it is coming from. We are living in a black hole so to speak, i think.
    Ik schreef deze tekst naar aanleiding van nieuwe ontdekkingen in de LHC deeltjes versneller, maar ook om een althans hypothetische verklaring te geven aan vragen als bijvoorbeeld: Wat zou donkere materie kunnen zijn, is het mogelijk zo, dat het aantal nieuwe exotische deeltjes die we zullen ontdekken in te toekomst oneindig is, omdat exotische materialen uit anders geconditioneerde universa ons universum in lekken en vice versa?