Opvolger voor het wiel uitgevonden

Share Button

Zelfs één van de oudste uitvindingen ter wereld blijkt verbeterd te kunnen worden. Maak kennis met het Energy Return Wheel of ERW.

Het Energy Recovery Wheel slaat de schokenergie op en geeft deze terug als voortbeweging.

Het Energy Recovery Wheel slaat de schokenergie op en geeft deze terug als voortbeweging.

Schokvrij rijden kost energie
Het traditionele wiel met luchtvering werkt vrij aardig om schokken op te vangen. Er is alleen één nadeel. Luchtvering werkt door lucht samen te drukken. Die wordt heet, waarna deze hitte af wordt gegeven aan de omgeving. De energie die voortdurend wordt geabsorbeerd door het wiel, eindigt als afvalwarmte, waar je weinig aan hebt. Dat moet slimmer kunnen, dachten een aantal uitvinders.

Voortbeweging in plaats van warmte
En inderdaad. Hun Energy Return Wheel kan een flink deel van de schokenergie terugwinnen. Het verschil met een ‘normaal’ wiel is dat in het ERW een tweede wiel zit, door middel van veren verbonden met het buitenste wiel. Als door schokken of stoten het buitenste wiel draait ten opzichte van het binnenste wiel, slaan de veren energie op. Die energie wordt vervolgens weer vrijgegeven als bewegingsenergie als de veren geleidelijk ontspannen. Dit is dus een voorbeeld van het principe van vermenigvuldiging uit SIT.

Een derde minder olieverbruik
Er rijden op deze planeet honderden miljoenen motorvoertuigen rond, samen goed voor een vijfde van het totale wereldenergieverbruik. Motorvoertuigen rijden voor meer dan negentig procent op energie, afkomstig uit aardolie. Rapporten op de website van de uitvinders claimen een brandstofbesparing tot 37%.
Dit zou dus betekenen dat het wereldolieverbruik met rond de dertig procent zou dalen. Hoewel elektrische voertuigen efficiënter met energie omspringen dan benzine- en dieselmotoren, zal ook hier het terugwinnen van terugstootenergie enorm schelen in energieverbruik.

Bron:
Britek Energy Return Wheel

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

9 reacties

  1. Robert schreef:

    Innovatieve uitvinding maar betwijfel of het ooit de band zal vervangen?
    Denk dat het kostenplaatje te hoog is en dat het systeem slijt gevoelig is?

  2. audionair schreef:

    Voor een hogee wrijvingscoefficient tussen wiel en weg het voorkomen van schade aan de weg weg zal toch een loopvlak van een rubberachtig materiaal nodig zijn.

  3. Alfa schreef:

    Prachtig ontwerp en zo eenvoudig dat het op ieder voertuig met conventionele banden geplaatst kan worden. Ik heb jaren gezwoegd achter de computer met correldraw, om een systeem op tekening te krijgen dat hetzelfde doet. Het resultaat ligt al vanaf 2008 of 9 bij een fabrikant voor fietsen in Heerenveen. Veel te duur en ingewikkeld, gaan ze gewoon niet aan beginnen. Als ik dit ontwerp hier zie denk ik, petje af voor de mensen die dit ontworpen hebben.

  4. kamion schreef:

    interesant concept, alleen jammer dat het hele filmpje computergraphics is, waardoor de haalbare realieit een beeetje een zeepbel blijft.

  5. Guido schreef:

    Een derde minder olieverbruik
    Er rijden op deze planeet honderden miljoenen motorvoertuigen rond, samen goed voor een vijfde van het totale wereldenergieverbruik. Motorvoertuigen rijden voor meer dan negentig procent op energie, afkomstig uit aardolie. Rapporten op de website van de uitvinders claimen een brandstofbesparing tot 37%.
    Dit zou dus betekenen dat het wereldolieverbruik met rond de dertig procent zou dalen. Hoewel elektrische voertuigen efficiënter met energie omspringen dan benzine- en dieselmotoren, zal ook hier het terugwinnen van terugstootenergie enorm schelen in energieverbruik.

    Ik zou die alinea toch nog eens goed doorlezen, hij klopt namelijk niet. ;)

  6. Hybridrider Marcel Willemsen schreef:

    Wauw super idee .kan een groot succes worden.
    Voor motor zou het ook heel goed zijn.

  7. puiet schreef:

    oke heel fijn voor je bernard van doorn is gay

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger