Goedkoop, handig en milieuvriendelijk. In China is de elektrische fiets een ongekend succesverhaal.

Derde wereldauto wordt elektrisch

Steeds meer mensen in de Derde Wereld kunnen zich een auto veroorloven. De kansen worden steeds groter dat dat een elektrische auto wordt. Goed nieuws ook voor ons, want hoe meer lithiumaccu’s er worden gemaakt, hoe goedkoper elektisch rijden ook voor ons wordt. Moeten bepaalde onaangename oliedictaturen straks een andere inkomstenbron gaan zoeken?

De Chinese lithium-revolutie
In China zijn elektrische fietsen razend populair. Geen wonder, ze zijn zuinig, goedkoop en gebruiksvriendelijk. Er worden er dertig miljoen van verkocht. Per jaar.

Goedkoop, handig en milieuvriendelijk. In China is de elektrische fiets een ongekend succesverhaal.
Goedkoop, handig en milieuvriendelijk. In China is de elektrische fiets een ongekend succesverhaal.

Tot voor kort werden ze uitgerust met zware loodaccu’s.

De Chinese overheid heeft nmu echter maximumgewichten voor elektrische fietsen vastgesteld waardoor fabrikanten massaal overstappen op lithium-ion accu’s.

Dat is goed nieuws, want hoe meer lithium-ion accu’s worden geproduceerd, hoe goedkoper ze worden.

Ook voor elektrische auto’s en andere toepassingen.

Wel wordt makkelijk winbaar lithium schaarser.

Koning Shell
In  talrijke welvarende, westerse landen bestaat er nog veel weerstand tegen de overschakeling op elektrisch.

Wikileaks onthulde dat de Nederlandse overheid zich het vuur uit de sloffen loopt voor Shell. Volgens hardnekkige geruchten is het koninklijk huis grootaandeelhouder.
Wikileaks onthulde dat de Nederlandse overheid zich het vuur uit de sloffen loopt voor Shell. Volgens hardnekkige geruchten is het koninklijk huis grootaandeelhouder.

Geen wonder: alleen in Nederland al brengt de brandstofaccijns zo’n negen miljard euro per jaar op en zoals bekend uit Wikileaks geniet oliegigant Koninklijke Olie/Shell een uitzonderingspositie die andere grote bedrijven niet genieten. Massale overschakeling op elektrisch betekent zowel verlies van bijna tien miljard aan accijns als ruzie met de Shell-top (en grootaandeelhouders van Shell, zoals volgens sommige hardnekkige geruchten het koninklijk huis uiteraard) die not amused zullen zijn.

India en China kiezen strategisch voor elektrisch
Gelukkig is de technische vooruitgang niet afhankelijk van visieloze Nederlandse politici. We zien dat in grote landen zonder veel eigen energiebronnen zoals India en China nu stevig door wordt gepakt. India kan door middel van thorium straks in een groot deel van zijn energiebehoefte voorzien. Elektrische auto’s voorkomen dat India en China aan het aardolie-infuus komen te liggen en uit worden gezogen door oliepotentaatjes zoals nu met Nederland gebeurt. Nederland importeert per jaar voor zeventien miljard euro aan olie en gas.

Megatrend: elektrisch vervoer
Dit geldt ook voor de meeste andere derdewereldlanden. Ze beschikken niet zoals de westerse landen in hun gloriedagen over de luxe van goedkope olie. Als je een energie-infrastructuur van de grond af op moet bouwen is de meest logische keuze niet  een dure, schaars wordende fossiele brandstof als aardolie, maar de in tropische landen overvloedig aanwezige zon of kernenergie.

Elektriciteit heeft als voordeel dat het in energietermen een “universele valuta” is. Wat voor energiebron je ook gebruikt, je kan deze altijd (met meer of minder rendement) omzetten in elektriciteit. Kortom: beschik je over weinig geld en nauwelijks infrastructuur, dan is de meest logische keus elektrisch.

In Europa verwachten we dat Frankrijk trendsetter zal zijn. Het land produceert 80% van zijn elektriciteit niet uit fossiel, maar d.m.v. kerncentrales. Maar de grootste trendsetters zullen, heel verrassend, toch de derde-wereldlanden zijn. Times are a changing…..

Of toch maar op de fiets?
De fiets is een fitness apparaat en vervoermiddel in één. meer gebruik van de fiets lost zowel het fossiele brandstof probleem als het gezondheidsprobleem voor een belangrijk deel op.

De Quest van fabrikant Velomobiel bereikt snelheden tot boven de vijftig kilometer per uur. Alternatief voor de auto?
De Quest van fabrikant Velomobiel bereikt snelheden tot boven de vijftig kilometer per uur. Alternatief voor de auto?

Cassandra Club denkt daarom dat de fiets het vervoermiddel van de toekomst zal worden. Wij denken dat binnen stedelijke gebieden de fiets ideaal is, maar dat de mogelijkheden voor langere afstanden uiterst beperkt zijn. Met de beste ligfietsen, zoals de Quest van Velomobiel, kan een fietser meer dan vijftig kilometer per uur rijden. Het wereldrecord staat op zeventig kilometer per uur. Vergeet alleen niet dat mensen door veel lichaamsbeweging meer gaan eten; landbouw kost ook veel fossiele brandstof.

15 gedachten over “Derde wereldauto wordt elektrisch”

  1. Ik vind dat ze in de derde wereldlanden eerst hun infrastructuren moeten verbeteren voordat ze zich gaan bezighouden met het kopen van allerlei rotzooi die later weer door nanobots uitgezocht moeten worden op vuilnisbelten omdat die mensen geen geld hebben om een reservebatterij te kopen voor hun fiets. Vanzelfsprekend gaan de hoofden van deze derde wereld landen hier Fietsbelasting op heffen of mileuheffingen en dat terwijl ze nog nauwelijks een milieu hebben opgebouwd waar ze belastingen over kunnen betalen. Het is dus gewoon een nieuw middel om derde wereld slaven voor 5 cent per uur batterijtjes te laten maken waar ze dan later voor 1 cent belasting over mogen betalen omdat ze een fiets hebben op batterijen.

    1. Germen,

      je hebt zonder meer gelijk maar het is een beetje saai als ik je zomaar overal gelijk in geef zonder een beetje scherpe kritiek van mijn kant, natuurlijk is een electrische fiets zuiniger maar….als je geen geld hebt om je fiets te onderhouden…dan wordt het al snel een overbodig wrakkig ding. (we hebben het hier wel over derde wereld landen)

      Soms is een alternatief beter als ze er technologisch gewoon nog niet aan toe zijn. Leer mensen eerst lopen voordat je ze leert zichzelf voorbij te rennen.

  2. ” De enorme lithiumvoorraden in Bolivia zijn voldoende om de wereld nog wel even verder te helpen. ”

    Definieer “even” want lithium behoort tot de schaarse grondstoffen in de wereld (merendeel (>90%) in bezit of onder claim van China). Het is trouwens triest te zien dat bijna al die zogenaamde alternatieve energie technieken voor wegvallende fossiele energiebronnen te maken hebben met schaarse grondstoffen.

  3. Even ter aanvulling:

    De accu’s worden gemaakt van kostbaar lithium. Daarbij verschrikkelijk vervuilend en is de wereldvoorraad lithium lang niet toereikend om ook maar een klein percentage auto’s elektrisch te maken.

    Als je 5% van alle auto’s elektrisch zou maken, gebruik je 22% van de wereldvoorraad aan lithium. En dan blijft er weinig over voor de vele andere toepassingen.

    1. Elke lithiumbatterij in een auto (als we de Tesla Roadster als representatief mogen beschouwen) bevat in totaal 4 kg lithium. http://webarchive.teslamotors.com/display_data/TeslaRoadsterBatterySystem.pdf
      Er zijn in de wereld rond de achthonderd miljoen auto’s. http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile
      In totaal is dus 3,2 miljoen ton lithium nodig voor deze auto’s.
      In de wereld zijn 25 miljoen ton makkelijk winbaar, vele malen meer. In zeewater bevindt zich overigens 230 000 miljoen ton.
      Overigens is er een beter alternatief voor lithium: zink.

      1. Het kost heel veel energie om een (elektrische) auto te maken. Nog voordat-ie één meter heeft gereden zijner al vele vaten aardolie verbruikt. Als aardolie $120 per vat kost, heeft dat gevolgen voor het prijskaartje aan de auto.

        1. Hans,

          Een fabriek die zich bezig houd met het mileu en zodoende electrische auto´s wil maken zal ook zeer zeker gebruik maken van alternatieve energiebronnen zoals zonnecellen. Als je genoeg zonnecellen hebt kan je er een hele stad op laten lopen, een fabriek dus ook. Zo´n fabriek kan het zich niet permitteren om negatief in het nieuws te komen wegens hypocrisie.

        2. Barry, de elektrische-autofabriek gebruikt grondstoffen: o.a. metalen. Die moeten uit de grond opgegraven worden. Dat is op zich al geen duurzame activiteit.
          De zonnecellen moeten ook nog gemaakt worden en ’s nachts schijnt de zon niet. :-(

  4. Hans,

    Ik heb laatst een docu gezien…dat was echte pure science fiction maar niet geheel onmogelijk. Op papier bestaat er al een auto die geheel gemaakt was van nanobots, als de auto een crashe kreeg repareerden de nanobots de hele auto en als de auto niet meer van nut was dan ging die auto niet naar de schroot maar werden de bots gewoon geprogrammeerd tot een ander apparaat. Zo heb ik ook een auto gezien die aan de buitenkant helemaal bestond uit stoffen doek en in diezelfde docu lieten ze ook een ontwerp zien van een raceauto die helemaal gemaakt was van hout (behalve het motorblok en enkele andere onderdelen)Dat ontwerp van die houten auto is al in productie.

Laat een reactie achter