Zwarte gaten zijn waarschijnlijk de grootste energiebron van het universum.

Superbeschaving leeft van zwarte gaten

We zoeken helemaal op de verkeerde plaats naar aliens, stelt de Brusselse onderzoeker Clément Vidal. Aliens zijn al lang naar een zwart gat verhuisd, want daar is veel meer energie te halen dan rond een zonachtige ster.

Kardashev-schalen

Zwarte gaten zijn waarschijnlijk de grootste energiebron van het universum.
Zwarte gaten zijn waarschijnlijk de grootste energiebron van het universum

De Russische astrofysicus Nikolai Kardashev heeft vijftig jaar geleden een schaal bedacht voor buitenaardse beschavingen. Een Kardashev-I beschaving, zoals de onze, benut alleen de energiebronnen van de eigen planeet. Een Kardashev-II beschaving melkt de energiebronnen van een compleet zonnestelsel uit, bijvoorbeeld door alle zonne-energie op te vangen. Een Kardashev-III beschaving oogst de complete energievoorraad van een volledig melkwegstelsel. Een Kardashev-IV beschaving benut de energie van een compleet universum, terwijl een Kardashev-V beschaving ook parallelle universa benut. Tussen de schalen zit een ordegrootte van plusminus honderd miljard (elf nullen).

De Barrow-schaal
Barrow ontwikkelde een aanvullende schaal, die uitgaat van de maximale grootte van objecten die de beschaving kan manipuleren. Barrow-I beschavingen kunnen objecten van ongeveer een meter grootte manipuleren. BII beschavingen kunnen objecten van tientallen micrometers groot (op bacterieschaal)  manipuleren. BIII is het manipuleren van grote moleculen, BIV van individuele atomen (nanometerschaal). We hebben nu net het BIV stadium bereikt. Barrow-V is het manipuleren van atoomkernen (femtotechniek), terwijl BΩ beschavingen objecten tot op de extreem kleine Planckschaal en ruimtetijd zelf kan manipuleren.  Bij deze schaal kan je overigens vraagtekens stellen: zo ligt er tussen Barrow-I en Barrow-II nog het gebied van de fijntechniek dat pas begin twintigste eeuw echt actueel werd, kan je ook nog de quarks in individuele protonen en neutronen in theorie manipuleren en  en is ook de precisie van manipuleren van belang.

Zwarte gaten als energiebron
Zwarte gaten zijn in staat tot dertig procent van alle massa die er in valt, in energie om te zetten. Dat is veel meer dan zelfs bij kernfusie lukt: tot 0,4%. Ook zijn zwarte gaten met een oppervlaktetemperatuur van een nanokelvin veel koeler dan de rest van het heelal en daarom ideaal om afvalwarmte in te lozen (en mogelijk exotische fysica toe te passen). Daarom zijn zwarte gaten een veel logischer keuze voor superbeschavingen om zich te vestigen dan een zonachtige ster. De interessantste plek voor buitenaardse beschavingen is hiermee het grote zwarte gat in het centrum van het melkwegstelsel. Dit zwarte gat is zo groot dat de getijdeneffecten een reiziger niet uit elkaar zullen trekken.

De unieke eigenschappen en exotische fysica van zwarte gaten maken ze ook voor andere toepassingen geschikt, zoals zogenoemde hypercomputers. Volgens sommige theorieën zou ook reizen door de tijd mogelijk zijn. Mogelijk (althans: enkele speculatieve theorieën stellen dat) kunnen reizigers zo zelfs naar een ander heelal reizen. Kortom: zwarte gaten zullen als een magneet werken voor vergevorderde beschavingen. Kortom: we kunnen SETI-radiotelescopen of andere instrumenten het beste op zwarte gaten richten. Vinden we anomalieën, zoals enorme kunstmatige structuren of afwijkingen in de fysica, dan weten we definitief  dat we niet alleen zijn in het heelal.

1. John D. Barrow, Limits of Science and Science of Limits, 1999
2. Black Holes: Attractors for Intelligence?

10 gedachten over “Superbeschaving leeft van zwarte gaten”

1. Ok, ik sta open voor alle theorieen aangaande Extra Terrestial Life en vind het ook een zéér interessante these dat een eventuele hoger ontwikkelde samenleving in een zwart gat zou kunnen leven, maar ik begrijp 1 ding niet;

Hoe kan iets binnen een zwart gat bestaan als alles binnen de event horizon naar binnen gezogen wordt?

Houdt de aantrekkingskracht op binnen het zwarte gat, zo ja wat veroorzaakt dat dan?

Hierbij laat ik de eventuele krachtvelden die een superruimteschip dat een zwartgat binnengaat zouden moeten beschermen voor het gemak even buiten beschouwing.

1. Nils Peters,

Ik heb eens goed nagedacht over je vraag en ik heb een antwoord voor je, het antwoord zal vast niet kloppen, het is gewoon een theorie gebaseerd op een theorie. Als het al mogelijk is dat een beschaving in een zwart gat zou kunnen leven dan moet je ervanuit gaan dat ze niet het zwarte gat ingezogen kunnen worden omdat het geen beschaving is bestaande uit materie of omdat een zwart gat niet is wat het lijkt te zijn. Een superzware in elkaar geklapte ster. Met andere woorden, als het zwarte gat letterlijk niet meer is dan een gat waar je naar binnengezogen kan worden en waaruit ontsnappen niet mogelijk is maar er is aan de binnenkant van dat gat ook niks aanwezig dan zou het mischien kunnen. Want wie weet…mischien zijn er behalve micro en macro zwarte gaten wel meerdere soorten zwarte gaten mogelijk met verschillende functies tegenover het universum. Mischien is het wel mogelijk dat een zwart gat aan de buitenkant dezelfde dingen lijkt te doen als elk ander zwart gat maar dat het geen in elkaar geklapte ster is en dat er helemaal geen materie ingezogen wordt wat groter is dan een bepaalde afmeting. Gas of stof bijvoorbeeld zouden dan wel aangetrokken worden maar zwaardere dingen niet. Voorzover ik weet heeft letterlijk alles in het universum een tegenpool, het lijkt me dus aannemelijk dat er ook zwarte gaten bestaan die geen aantrekkingskracht hebben maar afstotingskracht. By the way..die bestaan ook, ik weet alleen niet meer hoe ze genoemd worden, superzware magnetische sterren die inelkaar geklapt zijn en alles afstoten.

2. @ screenshotsComu
    @ nils peters

Ik bedoelde idd supernova´s, er zijn namelijk meerdere gevolgen van supernova´s. Ze hoeven namelijk niet allemaal in precies dezelfde type zwart gat te veranderen of ze hoeven niet allemaal hetzelfde eindresultaat te hebben nadat ze zijn geimplodeerd beter gezegd.

En ja, in theorie zouden er ook witte gaten kunnen/moeten zijn. Voor alles wat er bestaat is er een tegenhanger, met de tegenhangers kan je in theorie veel verklaren. Ook al zou je geen enkel verstand hebben van cosmologie of enig vorm van scheikunde, als je dit beseft wordt het allemaal een stuk makkelijker.

1. lange wapper,

Alle wetenschappers ter wereld die met deze zaken te maken hebben bedenken het, de auteurs van de artikelen die op visionair.nl geplaatst worden bedenken het en de commentatoren die meedenken bedenken het. Ik snap waarom het woord bedenken tussen aanhalingstekens staat, veel theorie ontstaat uit fantasie of al uit ontdekte feiten. Iedereen die iets positiefs toe kan voegen aan de artikelen van de auterus van deze site kan zorgen voor nieuwe inzichten en nieuwe ontdekkingen. :)

3. Als er idd ook witte gaten bestaan wordt het verhaal pas echt science fictionachtig interessant. Een zwart en een wit gat zouden zamen verbonden kunnen zijn via een wormhole door de ruimtetijd. Waarom? omdat een witgat anders niet zou kunnen bestaan. Een witgat heeft de tegenovergestelde eigenschappen. Op die manier zou deze zonder verbonden te te zijn aan zwartgat in nog geen triljardste van een seconde uit elkaar vallen in pure energie. Er zou constant evenveel energie moeten inkomen als er uitkomt. Ik ben er daarom ook zeer van overtuigt dat zowel natuurlijke als kunstmatige wormholes door de ruitmetijd mogelijk zijn. Ik denk ook dat het voor ons binnen 100 jaar mogelijk is een experimenteel wormhole te creëren. Ik denk dit omdat ze ook al een kunstmatige zwartgat hebben gecreëerd in een laboratorium in Japan. Ze hebben via een bepaald kristalrooster een hoeveelheid licht op een oneindig klein punt weten te mikken. Als de fotonen botsen ontstaan er allerlei fysiche eigenschappen die eigenlijk niet mogelijk zijn in een ongekromde ruimtetijd. We zouden hierdoor niet alleen toegang tot de interstellaire ruimte maar tot de intergalactische ruimte krijgen. En we zouden dan ook nog door de tijd en naar een ander universum kunnen.