StarTram: tram naar de sterren

Met een nieuw, visionair plan willen enkele ruimtewetenschappers de ruimte definitef openleggen. De meest uitgebreide versie van Startram kan zelfs mensen voor de kosten van een rond-de-wereld ticket in low earth orbit brengen.

StarTram, een soort rail gun?

Het voorgestelde lanceersysteem Startram werkt niet met raketten of raketbrandstof, maar door elektromagnetische aandrijving. Elektromagneten versnellen een gemagnetiseerde drager op rails en lanceren de lading uiteindelijk in de stratosfeer. Er zijn al veel plannen ontwikkeld voor een magnetische accelerator, zowel in science fiction als op NASA-tekentafels, maar tot nu toe is geen het laboratoriumstadium voorbij gekomen.

StarTram
StarTram in actie. Bron: StarTram

Volgens de bedenkers van Startram heeft hun geesteskind wel kans van slagen. Startram maakt gebruik van nu al verkrijgbare technologie en is volgens de bedenkers commercieel haalbaar. Dus zou in principe gebouwd kunnen worden. Een van de ontwikkelaars is dr. James Powell, mede-uitvinder van supergeleidende maglev treinen. Mede-initiatiefnemer dr. George Maise, een ruimtevaartingenieur die hiervoor aan Brookhaven National Laboratories verbonden was, heeft voldoende ervaring om dit idee in praktijk te brengen.

Alleen vracht voor 20, of ook passagiers voor 60 miljard

De bedenkers hebben twee verschillende modellen voorgesteld: een versie die alleen vracht kan vervoeren (Generation 1). Dit model kost ongeveer 20 miljard dollar (plm. 16,3 miljard euro, zeg maar een klein bankreddinkje a la ABN Amro) en tien jaar om te bouwen. Deze versie kan tegen een hoge berg gebouwd.

De krachtiger passagiersversie, Generation 2, zou rond de 60 miljard dollar kosten (plm. 47 miljard euro, een achtste van wat er in Afghanistan doorheen is gedraaid om de Afghanen te “bevrijden” van zichzelf). Deze uitgebreidere versie kan in rond de 20 jaar voltooid worden. De Generation 2 is maar liefst 1609 km lang en reikt tot een hoogte van 20 km in de stratosfeer. De lancering werkt door miljoenen ampères stroom door zowel  supergeleidende kabels op de grond, als door een kabel boven de buis te sturen. Deze (in tegengestelde richtingen bewegende) stromen stoten elkaar vervolgens af, waardoor  de buis blijft zweven.

Door de enorme lengte kunnen passagiers na een geleidelijke versnelling een snelheid van 9 km/s bereiken zonder door dodelijke g-krachten tot moes te zijn gedrukt. Bij deze enorme snelheden is de luchtweerstand enorm. Vandaar dat de elektromagnetische versnelling plaats vindt in een luchtledige buis.

Enorme kostenbesparing

StarTram
Het werkingsprincipe van de zwevende buis. Twee enorm sterke elektrische stromen stoten elkaar af.

Beide uitvinders wijzen er op dat lanceren via een Startram-achtig systeem vele malen goedkoper is dan lanceren met een raket. Een kilogram lading in low earth orbit brengen kost nu rond de tienduizend dollar. Met de Startram zou dit slechts vijftig dollar kosten, waarvan slechts een procent energiekosten. Ruimtereizigers naar het internationale ruimtestation ISS kunnen hun ticketkosten drukken van 20 miljoen tot vijfduizend dollar.

Is StarTram een realistisch plan?

Onderzoekers van Sandia National Laboratories hebben het plan doorgerekend, op zoek naar fouten, maar hebben geen ernstige gebreken in de opzet kunnen vinden. De voornaamste technische uitdaging is opschalen van bestaande systemen. Voor zowel de tunnel als de ruimtevaartuigen is een supergeleidende niobium legering nodig, die wordt gekoeld tot 4 kelvin. Dit is zeer koud, deze temperatuur van 4 graden boven het absolute nulpunt komt alleen binnen bereik met het zeer schaarse helium.

Dit plan zou inderdaad de ruimte open kunnen leggen en plannen om asteroïden te ontginnen of andere planeten te koloniseren realistisch maken. Zwakke punten zijn m.i. de zeer sterke magnetische velden die op worden gewekt. Dit kan de vlucht van trekvogels, alsmede de vele andere wezens  die gevoelig zijn voor magnetisme, ontregelen. En ook de krankzinnig grote hoeveelheden helium die nodig zullen zijn.

Aan de andere kant, hiermee kunnen we wel dat helium gewoon uit de ruimte halen. Want planeten als Jupiter bestaan er voor een groot deel uit. Wat denken jullie?

Verder lezen

Bron: 

Website – StarTram

8 gedachten over “StarTram: tram naar de sterren”

  1. Magnetische velden gaan niet door staal heen geloof ik, dus een stalen omhulsel denk ik.
    En dan ook waterstof kernfusie gebruiken als energie bron voor dat magnetisme, dan krijg je helium als afval product.

  2. Ik denk dat een lineaire motor meer kans maakt dan de railgun.
    Sowieso omdat er dan geen enorme stromen benodigd zijn en alleen de spoelen direct onder het ruimtevaarttuig ingeschakeld zijn.
     

  3. namaste Germen,
     
    Ik vind het best leuk voor heel rijke mensen die gewoon teveel geld hebben en even geweldig willen doen. Maar het zal veel geld en kostbare grondstoffen kosten, en ik vraag mij af wat de risico’s zijn als het misgaat. Wat zijn de technische veiligheids marges? En koelen tot 4 kelvin? Deze temperatuur komt op aarde toch nergens voor en ik vraag mij af hoe dit technische gaat werken en hoeveel energie hiervoor nodig is voor een buis van 1609 km.
     
    Gezien mijn dewanistische visies vind ik dit project nu toch nutteloos voor de mensheid en de rest van het leven op aarde. Beste is dus het uitstellen tot over 200 jaar als er meer Dharm op aarde is, minder islam, minder oorlog, minder hongerdoden, minder armoede, betere technologie,  minder wapens en als wij dan vier menselijke generaties verder zijn. 
     
    dewanand
    hindoe fundamentalist van de dewanistische beweging
     
     

  4. Als je voor 100.000 dollar al in Low earth orbit kunt met een particulier bedrijf, dat zich daar in gespecialiseerd heeft, waarom zou je dan een dergelijk systeem bouwen? Als een gemiddelde passagier 80 kg weegt, dan zou volgens de hier opgegeven prijs 80 x 10.000 dollar moeten worden betaaldt , wat neerkomt op 800.000 dollar. Particuliere bedrijven kunnen dus veel goedkoper vracht naar boven lanceren. Een volgende ontwikkeling zou een overstapshuttle kunnen zijn. Een shuttle die nooit op aarde land, maar heen en weer pendelt tussen een low earth orbit baan en verderop gelegen bestemmingen. De helium kunnen we hier wel beter gebruiken.

  5. Als men nou eerst eens goed de werking van een piramide kent en dan pas gaat experimenteren in het groot. Het is te gevaarlijk(stel energie in buis gaat niet omhoog en naar beneden en daarna ruimte in, maar ontsnapt via de zijkanten en die energie slaat over op het netwerk van zendmasten/wifi/satellieten, dan staat de wereld in brand) Al die grote experimenten kosten veel grondstoffen en geld waar de arme mens van kan leven. Dan erbij heb ik geen behoefte om het heelal te onderzoeken of planeten te koloniseren. Ik vind het al walgelijk, dat elk mens nu over technologie moet beschikken in huis(digitalisering). pc enz. Dit kost bergen grondstoffen/energie en het is niet gezond voor al het levende. En ondertussen zitten we te melken dat we zuinig op de aarde moeten zijn bla bla, maar ik zie alleen meer vernietiging. We creëren zo onze eigen niburu. Dus eerst ondergang van al het levende en daarna nieuw tijdperk., waarbij het zonlicht weer direct op aarde kan schijnen en daardoor weer leven kan geboren worden. Dit is niet de eerste keer, dat het dan misgaat. Lees mythologie van de oude culturen. Lees heilige boeken.(als wetenschap, bv. de god electra, wat bedoelen ze nou precies: de natuurlijke(bliksem) of de mens gemaakte electra) De mens kan alleen goed gedijen op natuurlijke energieën(harmonie/basis), niet die de mens zelf heeft gemaakt of nog gaat maken.(je haalt de basis weg) Vandaar dat ze de mens aan het robotiseren zijn, want een gewoon mens kan er niet in leven. Vandaar dat er in de bijbel letterlijk staat dat technologie onze ondergang wordt. En lees eens de zeven zegels. Hoe komt de mens aan technologie/kennis? Dat kun je terugvinden in de tekeningen van de piramides. De kennis komt van de hoogpriesters. Zij rollen al eeuwen de agenda uit. Huidige hoogpriesters: rechters/paus/belangrijke families/top vrijmetselarij enz. enz. Vraag is: Hoe zijn de allereerste hoogpriesters(richteren, vandaar het woord rechter) ontstaan? Waarom zijn zij al eeuwenlang/tijdperken lang de rechterhanden van vorsten/koningen enz.?(Maya’s hadden ook al hoogpriesters) Waarom zijn zij belangrijk in dit verhaal? Als iemand iets uitvindt, dan bepalen zij wat er mee gebeurt. Misschien krijgen we kennis wel telepathisch gestuurd en zijn het niet menselijke uitvindingen? Bij de Maya’s bv. zijn granieten stenen kaars recht afgesneden of in vormen gemaakt als legostenen. Hoe kan dit? Als je als mens weet dat je je eigen ondergang aan het creëren bent, waarom ga je dan door? Wordt het niet tijd dat we deze cirkel eens gaan verbreken, zodat de mens weer echt vrij kan zijn?

  6. Een toren bouwen van 100 kilometer hoog van grote blokken waar waterstof in zit zodat ie niet te zwaar wordt.
    En dan de tram zeer grote tandwielen geven van slijtvast materiaal.
    En een motor van 6000 PK met veel versnellingen.
    En de toren brede tandheugels van teflon of slijtvast materiaal.
    Dan in het hoogste stuk toren een snelheid van 11 KM per seconde bereiken.
    Want daar heb je weinig of geen luchtwrijving meer.
    De toren moet wel een diameter van 10 kilometer krijgen voor de stevigheid.
    En tegen aardbevingen kunnen en orkanen.

      1. Ja maar dan moet die hittebestendig worden want bergen zijn maar 10 kilometer hoog waardoor er nog veel luchtwrijving is.
        En met een tandheugel en tandwielen is er vast veel minder energie en koeling nodig.

Laat een reactie achter