Hoe Google, Tiktok en Facebook de mensheid slimmer kunnen maken

Op dit moment stevenen we in sneltreinvaart af op een idiocracy, mede dankzij de algoritmes van de sociale media die ons in een comfortzone opsluiten. Kunnen deze algoritmes getweakt worden, zodat we onze bevolking slimmer maken?

De inhoud van het Chinese Douyin: positieve filmpjes en lerende kinderen. Bron: People’s Daily, China

Succesverhaal: TikTok in China

Hier in het Westen kennen wij TikTok vooral als een bron van filmpjes waarin allerlei 15-seconden komedianten zichzelf onsterfelijk belachelijk kunnen maken. Maar in China speelt TikTok een opmerkelijk positievere rol. Dat heeft alles te maken met het algoritme dat TikTok in China gebruikt. [1]

Chinese kinderen krijgen positieve en leerzame filmpjes te zien. bijvoorbeeld filmpjes waarin kinderen hoge cijfers halen en elkaar helpen. Of van wetenschappelijke en technische experimenten[2]. Amerikaanse kinderen, en ook Europese kinderen, krijgen vooral filmpjes te zien waarin negatieve dingen de overhand hebben, en nutteloze activiteiten als dansjes, het uithalen van domme grappen en algemene nonsens die een snelle dopamine-piek geven.

Het is niet moeilijk te raden wat voor gevolgen dit gaat hebben op de maatschappij. De Amerikanen en Europeanen denken als volwassenen op deze manier negatief en richten zich op destructief gedrag, terwijl de Chinezen zich richten op nation building en groei. Op deze manier zet de Chinese communistische partij op een krachtige manier de algoritmes van sociale mediabedrijven in om de eigen bevolking en het eigen land vooruit te helpen en de bevolking in andere landen die geopolitieke rivalen zijn, te verzwakken.

Wat kunnen wij leren van de sociale media strategie van de Communistische Partij van China?

in tegenstelling tot de westerse elite, heeft de communistische Partij van China een coherente totaalvisie. De communistische Partij van China ziet in, dat de maatschappij als zodanig een geheel vormt en ook ogenschijnlijk onschuldige activiteiten als sociale media daar een enorme invloed op hebben. Wij mensen zijn in veel opzichten informatieverwerkende systemen. Biologische neurale netwerken.

Als je een neuraal netwerk rotzooi voert, geweld, dood, verderf en allerlei negativiteit, kortom de rotzooi die nu via de mainstream media, Netflix, YouTube en Facebook binnenkomt, dan gaat het zich in het neurale netwerk nestelen en corrumperen. We zagen dit bijvoorbeeld in 2016 met de chatbot van Microsoft, die na een paar weken geconfronteerd te zijn met internetgebruikers, allerlei racistische taal begon uit te kramen. [3]

Op dit moment heb je als gebruiker van het medium als YouTube, Facebook of Twitter niets te zeggen over welk algoritme je wilt voor de aanbevelingen. Een vriendin van mij, die werkte als fotomodel en daarna afgeknapt raakte op dat oppervlakkige wereldje, moest bijvoorbeeld de grootste moeite doen om ervoor te zorgen dat er op haar Instagramaccount aanbevelingen van filosofische en wetenschappelijke onderwerpen kwamen in plaats van modetrends, uiterlijk en beauty.

Sociale media halen het laagste in ons naar boven

Deze sociale netwerksites zorgen ervoor dat het Es, het onderbewustzijn en onze driften, geholpen door de kunstmatige intelligentie van sociale netwerken, de heerschappij kan overnemen over het ego en het superego. Zakelijk gezien is dat natuurlijk heel logisch. Je verdient het meeste aan emotionele ADHD-ers, die in een opwelling spullen kopen die ze niet nodig hebben. Dus wil jij als manager van het sociale mediabedrijf het maximale rendement hebben op je advertenties, dan zorg je ervoor dat die gedachtegangen worden gestimuleerd, die mensen het meeste meeste aanzetten tot impulsaankopen. Met als gevolg dat de meest debiele filmpjes, het meest oppervlakkige vermaak en de consumptiecultuur worden gepusht. Wat aan een nieuwe auto verdien je meer dan aan Plato’s Dialogen in boekvorm.

Europese Unie pakt niet het werkelijke probleem aan

De Europese Unie maakt zich erg druk om “racistische” taal en “fake news” en wil met draconische wetten de verspreiding van nepnieuws, m.a.w. de vrijheid van meningsuiting (want elke de EU onwelgevallige mening of nieuwsfeit is immers “nepnieuws”), nog verder inperken[4]. Dit, voor zover dit een probleem is, is maar het topje van de ijsberg. Een veel groter probleem is de vervuiling van ons geestelijk universum, de Noosfeer om met Teilhard de Chardin te spreken. Een gezonde geest is niet alleen het product van een gezond lichaam, maar ook van een gezonde intellectuele omgeving. Aangezien scholen deze vormende werking uit het oog verliezen, en onze kinderen vooral dood gooien met de laatste politiek correcte mode, zullen we dit zelf moeten doen.

Bronnen

  1. #Paintok: The bleak universe of suicide and self-harm videos TikTok serves young teens, RawStory, 2021
  2. Instagram post van Andrew Schultz, waarin hij de verschillen tussen Doutin en TikTok duidelijk maakt
  3. Twitter taught Microsoft’s AI chatbot to be a racist asshole in less than a day, TheVerge, 2016
  4. Nieuwe EU-wetgeving verplicht online platforms om nepnieuws aan te pakken, Security.nl. 2022

1 gedachte over “Hoe Google, Tiktok en Facebook de mensheid slimmer kunnen maken”

Laat een reactie achter