Duizenden aardse oceanen rond ster

Astronomen ontdekten dat zich rond de jonge ster TW Hydrae duizenden oceanen aan waterijs bevinden. Het scenario dat kometen de aardse oceanen hebben gevuld, wordt zo steeds waarschijnlijker.

Blik op het jonge zonnestelsel
De ster TW Hydrae, een oranje K-dwergster die iets kleiner is dan de zon, is naar kosmische maatstaven extreem jong, rond de 10 miljoen jaar. Het materiaal rond deze T Tauri-ster (een ster in de planeetvormingsfase) klontert op dit moment samen tot een zonnestelsel. Een gelukkig toeval is dat TW Hydrae vrij dicht bij de aarde staat – 150 lichtjaar – en de pool vrijwel op de aarde gericht is, zodat met een telescoop de planetaire schijf goed waar te nemen is. We kunnen dus als het ware een kijkje nemen in het zonnestelsel zoals dat er miljarden jaren geleden uitzag.

De jonge ster TW Hydrae geeft een kijkje in hoe het zonnestelsel er vlak na het ontstaan uitgezien heeft. Bron van deze artist impression:NASA/JPL Caltech

Waar komen de aardse oceanen vandaan?
Een bekend vraagstuk in de astronomie is, waar de oceanen van de aarde vandaan komen. Immers: de aarde bevindt zich binnen de ‘ijsgrens’,  de grens waarbinnen ijs niet kan blijven bestaan zonder beschermend zwaartekrachtsveld. Dat zwaartekrachtsveld was er uiteraard nog niet toen de aarde nog niet bestond. Op dit moment is de meest gezaghebbende theorie dat kometen uit het buitenste deel van het zonnestelsel onze oceanen hebben gevuld. Vandaar dat astronomen het buitenste deel van de protoplanetaire schijf rond TW Hydrae met meer dan normale belangstelling hebben waargenomen.

Duizenden oceanen
Een groep astronomen benutte de Herschel ruimtetelescoop om sporen van water rond TW Hydrae waar te nemen. Met succes. Het team rapporteert dat er een groot reservoir aan waterijs in de stellaire schijf te vinden is  met een totaal van enkele duizenden malen de hoeveelheid water in de aardse oceanen.

Dit ontdekten ze door de hoeveelheid waterdamp te meten en deze via astrofysische berekeningen te herleiden tot de hoeveelheid ijs die aanwezig moet zijn om deze waterdamp te produceren. De hoeveelheid ijs is zelfs genoeg om een geheel uit water bestaande oceaanplaneet zo groot als de aarde te produceren.

Uit details van de vorm waarin het ijs aanwezig was, leidden ze af dat het ijs afkomstig is van een mengsel dat verspreid is over de hele protoplanetaire schijf. Kortom:  een duidelijke aanwijzing dat de komeethypothese klopt.

Scientific American

2 gedachten over “Duizenden aardse oceanen rond ster”

1. Interresant
    Dan zat ik er niet ver naast als mensen aan mij vroegen hoe de Aarde aan zijn water komt, en ik vervolgens vertelde dat we dit water te danken hebben van kometen uit de oortwolk.
    Maar ik denk dat een klein gedeelte van dit water ook uit de Aarde zelf kan komen. Door chemisch reactie’s in de aardmantel kan het ontstaan en via vulkaanuitbarstingen in de atmosfeer van terecht zijn gekomen komen.
    Zowiezo is dit artikel net als het feit wat we op Mars hebben ontdekt, weer eens keihard bewijs dat er meerdere planeten als de aarde bestaan.
    Naar mijn schatting in de vele miljoenen alleen al in ons melkwegstelsel.