‘Elektrische auto uiterlijk 2024 goedkoper dan benzineauto’

De voornaamste kosten van een elektrische auto zitten in de accu. Einde 2020 is een Chinees bedrijf er in geslaagd deze omlaag te brengen tot omgerekend 100USD per kilowattuur opslagcapaciteit. Naar verwachting zal de gemiddelde marktprijs van alle aanbieders (in 2020 $137/kWh) uiterlijk 2023 onder deze 100 dollar per kWh opslag liggen. Dit zou voor het eerst elektrische auto’s goedkoper maken dan benzineauto’s.

Eerste elektrische auto ouder dan eerste benzineauto

De meeste mensen staan er niet bij stil, maar de elektrische auto zit in feite veel eenvoudiger in elkaar dan een benzineauto. Benzineauto’s worden voortgestuwd door explosieve ontbrandingen van een brandstof-zuurstofmengsel in cilinders. Het regelen van de mengverhouding, en het overbrengen van druk van de zuigers op de wielen is een vrij lastig en ingewikkeld proces. Dit maakt allerlei extra, ook slijtagegevoelige, onderdelen nodig zoals een koppelingsschijf, een cardanas, carburateur, uitlaat met katalysator en dergelijke. Een elektrisch speelgoedautootje bestaat uit een motortje met een batterijtje plus wat tandwieltjes en is al voor een paar euro te koop. De goedkoopste model-benzineauto kost al meer dan tweehonderd euro.

De eerste auto was dan ook een elektrische auto. Pas in de twintiger jaren werden elektrische auto’s uitgefaseerd. Wat elektrische auto’s de nekslag toediende was de lage energiedichtheid van loodzuuraccu’s: veel verder dan honderd kilometer kom je niet met een loodaccu. En de hoge kosten: het dubbele van de roemruchte T-Ford van nog geen 800 toenmalige goudgedekte dollars. Daar is ondertussen verandering in gekomen. De allerbeste elektrische auto’s bereiken nu een radius rond de zeshonderd kilometer, maar tegen een fors prijskaartje. En lange laadtijd.

Elektrische stadsbussen, zoals deze Berlijnse stadsbus van Innotrans, zijn al jaren een interessant alternatief, vanwege hun korte, vaste trajecten en vele stops. Een elektrische auto kan vaak energie terugwinnen als deze remt. Dat is bij bussen een erg handige eigenschap, er zit veel bewegingsenergie in een rijdende bus. Bron: Wikimedia Commons

Hogere energiedichtheid, lagere kosten

Een benzinetank kan niet meer benzine bevatten dan het volume. Hooguit kan de energiezuinigheid van de motor omhoog, maar ook hier zit de ottomotor (benzinemotor) al dicht tegen de thermodynamische limiet. Accus’s hebben theoretisch gezien een veel hogere maximale energiedichtheid. De nieuwe vaste-stofaccu’s lijken vergeleken met lithium-ionbatterijen de dubbele energiedichtheid te kunnen bereiken. En dat, per opgeslagen kilowattuur, ook tegen lagere kosten. Deskundigen verwachten dat als deze opvolgers van de lithium-ion accu eenmaal op grote schaal worden geproduceerd, de kosten kunnen dalen tot veertig procent van die van lithiumion nu. Met andere woorden: rond de 60 dollar per kWh opslag. Voor een actieradius van 600 km is 120 kilowattuur nodig [2]. Dit zou het batterijpack rond de 7000 dollar (6000 euro) laten kosten. Met een carosserie-ombouw voor enkele duizenden zou dit betekenen dat ook in aanschafkosten elektrische auto’s hun benzineconcurrenten op afstand zouden zetten. Aangezien elektrische auto’s qua brandstofverbruik veel goedkoper rijden dan benzineauto’s (100 km rijden kost 20 kilowattuur, rond de 4 euro; zuinige benzineauto’s gebruiken gemiddeld 6,5 liter per 100 km, ongeveer 8-9 euro) zou dit de overlevingskansen voor benzineauto’s klein maken.

Bron
1. Battery Pack Prices Cited Below $100/kWh for the First Time in 2020, While Market Average Sits at $137/kWh, Bloomberg BNEF, 2020
2. Wat kost elektrisch rijden, ANWB, ongedateerd

Laat een reactie achter