Artist impression van een exoplaneet. Bron: iau.org

Video: kunnen we exoplaneten koloniseren?

Nu er steeds meer mogelijk bewoonbare planeten buiten het zonnestelsel worden ontdekt, vragen steeds meer mensen zich af of we in staat zullen zijn ooit op een exoplaneet te wonen.

Het grootste probleem, verreweg, is de enorme afstand tot zelfs de dichtstbijzijnde interessante exoplaneet. Deze zijn tienduizenden malen verder weg dan de planeten in ons eigen zonnestelsel. We zullen dus een manier moeten vinden om sneller te reizen dan het licht, of in winterslaap moeten gaan, om deze grote afstanden af te leggen.

Artist impression van een exoplaneet. Bron: iau.org
Bron IAU. https://www.iau.org/copyright/

5 gedachten over “Video: kunnen we exoplaneten koloniseren?”

1. Zolang de planeet steriel is waarschijnlijk wel, volgens mij werken twee verschillende dna systemen niet samen.
    Mars en Venus zouden dus mogelijk moeten zijn, je moet alleen wat technische problemen oplossen.
    Een betere vraag zou zijn, wil je een planeet koloniseren als je makkelijker een betere habitat in de ruimte kunt bouwen?
    Waarom ga je op de bodem van een zwaartekacht put zitten als je in de ruimte je hele omgeving kunt verhuizen naar betere/veiligere omgeving als het nodig is.

Mike, mensen zonder fantasie leven niet echt.

2. Veel kan, als wij de exploitatie technieken er maar voor ontwikkelen en er voldoende voordeel uit kunnen halen als verspreide beschaving. Nadeel van het bewoonbaar maken van planeten is; dat onbekende bacteriële levens vormen een bedreiging kunnen vormen voor ons en vice versa. Een ander niet onbelangrijk punt is dat planeten rondweg logge lichamen zijn. Je kunt ze niet even verplaatsen als er gevaar vanuit de ruimte aan komt stormen, ruimte stations kunnen dat wel. Hier een aantal ruimte stations uit het science fiction genre:

In de toekomst zullen we hoogst waarschijnlijk quantum entangled gaan communiceren over ondenkbare afstanden. AI sondes kunnen ons in dat geval in real time en over vele lichtjaren, direkt kunnen informeren over bijvoorbeeld extreme gamma ray burst. Zo’n station in een lineaire baan, achter een planeet of ster in schaduw veiligheid positioneren kan al helpen, maar in een lineaire baan in de schaduw van een zwart gat ben je dan nog veiliger. Keuzes genoeg, maar niet als je op een planeet bevindt.

3. Het koloniseren van de ruimte zou op allerlei manieren kunnen. Elke manier heeft zijn eigen voor en nadelen. Het voordeel van het koloniseren van een planeet of maan is dat deze meestal heel stabiel over een lang tijdsbestek is, zo zal de atmosferische druk niet snel weg kunnen vallen, geen last van micrometeorieten, wat wel kan in een ruimteschip. Ook heb je geen last van zonnestormen. Het nadeel van een planeet of maan is dat deze een sterke zwaartekracht heeft waardoor het moeilijk is om deze te verlaten. Nog een nadeel is dat een planeet of maan maar een heel dun filmpje biedt waarop geleefd kan worden. Daarnaast is het een ethisch lastige kwestie om een wereld te te gaan koloniseren waar een ecosysteem is zoals op Aarde. Wij kunnen dan de evolutie op die planeet verstoren waardoor een eventuele toekomstige intelligente soort zoals de mens niet zal ontstaan. Een andere manier is ontginnen van grondstoffen uit planetoïden. Hieruit zouden bijv. O’neil cylinders kunnen worden vervaardigd. Het voordeel: men heeft niets te maken met sterke zwaartekrachtsvelden, verstoort geen eventuele ecosystemen en men kan een heel groot leefoppervlak creeëren uit relatief weinig materiaal. De nadelen: de druk kan snel wegvallen door micrometeorieten, en zonnestormen kunnen de elektronica en lifesupportsystems aantasten. .