Jarno Smeets in actie.

Visie Icarus waargemaakt?

Al duizenden jaren droomt de mens er van: vliegen als een vogel. Volgens een Griekse mythe vervaardigde Icarus, de zoon van Daedalus, vleugels van vogelveren en bijenwas en vloog hij naar de zon. Toen de was smolt omdat hij te dicht bij de zon kwam, vond hij een jammerlijk einde. De ingenieur Jarno Smeets bleek een één-aprilgrap van filmmaker Floris Kaayk, die gedurende enkele dagen op meesterlijke wijze de gehele wereld om de tuin leidde. Maar toch. Zou het systeem dat Kaayk onder zijn alias voorstelde, kunnen werken?

(video met dank aan Douwe)

Hoe werkt het systeem?
Volgens de website zouden elektromotoren die zijn spierbewegingen via een omgebouwde Wii en smartphone (overigens een wel erg omslachtige methode), doorgeven aan de controller van de elektromotoren op zijn rug. Deze versterken de bewegingen. De elektromotoren hebben een vermogen van 2000 W, dat is bijna drie paardenkracht. Ter vergelijking: de gemiddelde scooter heeft 3 kW vermogen, anderhalf maal zoveel. Hij komt de lucht in door de enorme vleugels, met een spanbreedte van zeven meter, fladderende bewegingen te laten maken.

`Jarno Smeets` in actie.

Is het natuurkundig gezien mogelijk?
De vleugels hebben een spanwijdte van zeven meter dus leveren bij een aerodynamisch goed ontwerp in principe voldoende lift om een mens in de lucht te brengen – ultralight vliegtuigen hebben overigens een iets grotere spanbreedte. Er zijn al eerder mensen met puur spierkracht de lucht in gegaan: de bekende vliegfiets. Het is zelfs, voor enkele seconden, met een helicopter gelukt. Met een vermogen dat tien keer zo groot is als het duurvermogen van het menselijk lichaam, 200 watt, is er dus in principe geen probleem om de lucht in te gaan.

Elektrische motor en accu hoeven niet zwaar te zijn: in principe zou rond de tien kilogram voldoende zijn voor een korte vlucht. In de hoax werd twintig kilogram genoemd.

Wat ook helpt is het grondlift effect: door vlak over de grond te scheren ontstaat extra lift. Een Amerikaanse prof heeft er wat berekeningen op los gelaten en komt tot de conclusie dat het in principe kan. De verhouding tussen vleugelspanbreedte en gewicht is gelijk aan die van grotere vogels.

Concept zou kunnen werken
Natuurkundig is het concept overigens zelfs waarschijnlijker dan de vliegfiets of de human powered helicopter, die al eerder op Visionair voorbij kwamen. Ook het voortbewegingsmechanisme is geloofwaardig. Op zich is het dus niet zo gek dat veel mensen (waaronder ikzelf) er -met de nodige twijfel vanwege het geheimzinnige gedoe- in trapten.

Het is dus niet denkbeeldig dat er ooit iemand werkelijk in zal slagen klapwiekende vleugels te bouwen. Wel zal hier een stabilisator bij moeten worden gebouwd – vliegen met klapwiekende vleugels betekent een nauwkeurig evenwicht tussen diverse krachten en is veel lastiger dan zweefvliegen, aangedreven door een propellor of straalmotor. Dat is ook de reden waarom er nog geen werkende klapwiekende kunstvleugels bestaan.

15 gedachten over “Visie Icarus waargemaakt?”

        1. Het bouwen is natuurlijk een uitdaging, maar we hebben de tijd. Ik denk dat vooral de aandrijving van de vleugels de grootste uitdaging is, ben je daar ook al in je ontwerp mee bezig geweest?

  1. @ Jean-Luc: ik denk sowieso dat het niet zo’n heel goed idee is om op een dergelijke wijze te willen vliegen. Hoogstens als pure uitdaging en als sport is het misschien interessant omdat het natuurlijk een uiterst inspannende en oncomfortabele wijze van vliegen is.

    Als je persé ongemotoriseerd wilt vliegen kun je misschien beter aan een vliegfiets denken (zie ook youtube). In dat geval zou ik uitgaan van één of twee propellers, aangedreven door een ligfiets, (omdat deze veel grotere krachten kunnen genereren) met een enkele of dubbele deltavleugel (boven elkaar dus en wel vleugels die zelf ‘lift’ geven). En als je uitgaat van een dubbele deltavleugel kun je als ‘ribben’ misschien zelfs wel ordinaire pvc-buizen gebruiken omdat het totale gewicht dan over twee – dragende – vleugels wordt verdeeld. Dus vreselijk duur hoeft het waarschijnlijk ook niet te zijn.

    En een klein hulp-motortje is natuurlijk ook altijd een optie! ;)

    Succes!

     

    1. N.b.:
      – met een ligfiets heb je ook veel minder luchtweerstand.
      – de vleugel (pvc-buizen met nylon-doek bespannen) kun je versterken door bijvoorbeeld schijven te maken van bouw- of isolatieschuim waardoor je de buizen heen leidt. Door de kleefkracht van het isolatieschuim zitten je buizen muurvast!
      – de vorm van je vleugels bepaalt natuurlijk of je een hele snelle of vooral hele wendbare vliegfiets wilt hebben… ;)

Laat een reactie achter