Vliegtuigje van 70 kg vervangt auto

Share Button
Woehoe!!! Mogen we u voorstellen aan de FlyNano, de nieuwste nachtmerrie van de Nederlandse luchtvaartautoriteiten.

Woehoe!!! Mogen we u voorstellen aan de FlyNano, de nieuwste nachtmerrie van de Nederlandse luchtvaartautoriteiten.

Heb je het helemaal gehad met de ochtendspits? De Finse visionaire luchtvaartengineer Aki Suokas heeft de oplossing: de FlyNano. Omdat het vliegtuigje zo licht is, heb je er in veel landen geen vliegbrevet voor nodig. Wel een duikpak en een zwemdiploma…

De FlyNano is een watervliegtuigje dat geheel bestaat uit extreem lichte koolstofvezel, wat het lage gewicht verklaart. Er zijn twee versies: op elektriciteit en op benzine. De elektrische versie heeft een 20 kW motor. Het bereik is 40 km (elektrisch) tot 70 km (benzine). De minimum snelheid is 70 km/h, de maximumsnelheid het dubbele. Het vliegtuigje kost 25.000-27.000 euro af fabriek exclusief BTW. Ongeveer evenveel als het gemiddelde blik op de weg.

Kortom: wij weten het wel als forens. Koos Spee, van boven!

Bron:
FlyNano

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

4 reacties

  1. Niek schreef:

    Er zijn in het verleden heel wat van dergelijke initiatieven geweest. Zeker voor hulpdiensten lijkt mij dit handig, maar na een uitgebreid bericht in de krant hoor je er vooralsnog niks meer van. Wat zijn de barrières?

  2. Hans schreef:

    Het bereik is 40 km (elektrisch) tot 70 km (benzine)

    Dat zegt genoeg, daar is geen markt voor.

  3. Germen schreef:

    De bottleneck is energiedichtheid van de brandstof. Wordt deze met factor twee tot vier vergroot, dan is er geen probleem meer.

  4. henrik schreef:

    hans. die 40 km in rechte lijn is verder dan je denkt dus dan heb je zeker nog wel een redelijk bereik in nederlan. maar wat al deze initiatieven xe nek omdraait is de regelgeving omtrent luchtvaartuigen.
    op dit moment is de meest vrije mogelijkheid qua regelgeving paramoteuren. ook is dit uberhaubt de goedkoopste manier om gemotoriseerd het luchtruim te kiezen.
    en als enige kun je vrij gemakkelijk een ontheffing aanvragen om bij bv een boer op ts mogen stijgen.
    het desbetreffende toestel zal waarschijnlijk ingedeeld worden in de ulv categorie waar je een vliegbrevet moet gaan halen wat bijna hetzelfde is als voor de reguliere sportviegtuigen. dus dat is al een drempel voor velen om dit soort toestellen te gaan vliegen.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger