Afgelopen zondag was bij het VPRO-programma ‘boeken’ een bespreking van het boek ‘De grens van de mens’ van hoogleraar filosofie aan de Universiteit Twente Peter-Paul Verbeek. Verbeek houdt zich bezig met de ethische vraagstukken rondom de steeds verder groeiende relatie tussen mens en techniek. Waarom zouden we emoties manipuleren? Mogen we hartfalen genezen door stamcel implantatie? Is het ethisch verantwoord om een keuze te maken over een ongeboren kind die een afwijking heeft?
Omdat Verbeek van mening is dat mensen technische wezens zijn die niet zonder techniek kunnen overleven, verzet hij zich niet bij voorbaat tegen ingrepen in de menselijke natuur. Liever onderzoekt hij hoe we om kunnen gaan met de technologische ontwikkelingen om ons heen. Over waar we de grens van technologische invloed moeten trekken zegt zij: “Als je uitgaat van de gedachte dat we altijd al technische wezens zijn geweest, is de enige harde grens die je kunt trekken dat het ophoudt als je niet langer een vrije verhouding kunt hebben tot die techniek – als je geen vorm meer kunt geven aan je bestaan in interactie met die techniek.â€
Zie verder: VPRO Boeken
De uitzending:
Niek, dit artikel van Germen bespreekt het kwaadaardige karakter dat techniek eventueel kan hebben:
https://www.visionair.nl/wetenschap/staat-techniek-los-van-goed-en-kwaad/
Zal Peter-Paul Verbeek geïnspireerd zijn door Heidegger?:
http://home.student.utwente.nl/j.w.dijkshoorn/gt/college5.html
De vragen die in de intro gesteld worden zijn erg goede vragen, als je geen zin hebt in een ethisch gevecht met jezelf moet je de tegengestelde vragen stellen. De antwoorden worden dan acuut duidelijk.
Waarom zouden we niet emoties manipuleren als je een psychopaat of anderszins geestelijk gestoorde mensen daarmee uit hun lijden kan verlossen?
Als je bijvoorbaat weet dat jouw eigen kind binnen 3 jaar aan hartfalen gaat overlijden waarom zou je dan niet stamcelimplantatie toepassen?
Als je bijvoorbaat weet dat je kind na 10 jaar verschrikkelijk lijden alsnog zal overlijden aan een verschrikkelijke slopende ziekte, waarom zou je dan geen keuze maken over het kind voordat het geboren is?
En als laatste: Nu je deze vragen omgedraaid hebt zien staan, is dit dan nog iets waar je nog lang over zou moeten nadenken? Ben je bereid om uit egoisme je eigen kind te laten lijden? Of ben je bereid om aan zijn dna te gaan sleutelen? Betrek deze vraagstukken op jezelf en niet op de hele wereld en de antwoorden worden een stuk makkelijker.
In de “Verklaring van Helsinki” staan richtlijnen en principes vermeld voor wetenschappelijk geneeskundig onderzoek op mensen, en de omstandigheden waaronder deze zijn toegestaan.
Is de Eed van Hippocrates onderhevig aan normvervaging? (Evenals het beroepsgeheim?)
Ik ben ook voor aanpassing van de mens.
Ik ben bijv. niet tegen klonen van menselijk DNA. Bijv. als er organen defect raken bijv. nierziekte, longkanker enz. waarom zou je deze organen dan niet klonen. Je hebt dan een gezond orgaan dat je een kopie is van je eigen genetische kode. dus ook geen problemen met afstoting van het implantaat. Enige nadeel is, als je een genetische afwijking hebt waardoor je een verhoogde kans hebt op kanker, wordt deze erfelijke eigenschap ook gekopieerd. Verder zie ik alleen maar voordelen in het afschaffen van ethische wetten. Zo ben ik een voorstander van geboorteplanning ter voorkoming van overbevolking en kindermishandeling. Mensen zouden eerst een vergunning moeten krijgen. Psychologische testen kunnen dan uitgevoerd worden om te kijken of de personen/echtpaar geschikt zijn om kinderen te krijgen. Een heleboel problemen zullen worden opgelost zoals, ernstige lichamelijke en/of geestelijke gehandicapten, erfelijke aandoeningen, kindermishandeling, verwaarlozing.
ik wil een HD in mijn hoofd!! ik ben vergeetachtig…
:) wat mij betreft mogelijk :)
voor roelof,
wie controleert de controleurs die vergunningen uitgeven etc.