Van D. Timmer – Natuur & Milieu
Er is wereldwijd veel te winnen als mensen minder vlees gaan eten. Het consumeren van minder vlees is niet alleen goed voor de natuur en het milieu, maar ook voor het welzijn van dieren en de gezondheid van mensen. Gelukkig blijkt er al een grote groep mensen te zijn die een of meer dagen in de week geen vlees eet: de flexitariërs.
Flexitariërs, en mensen die dat willen worden, weten nu vaak nog niet wat er allemaal op de markt is. Natuur & Milieu wil de grote groep mensen met een gevarieerd eetpatroon verleiden om actief voor plantaardige alternatieven te kiezen en is daarom de campagne ‘ik ben flexitariër’ gestart.
Uit eigen onderzoek bleek al dat er 400 verschillende vleesvervangers beschikbaar zijn in Nederland, die via supermarkten, natuurvoedingswinkels en het internet te koop zijn. Op de website ikbenflexitarier.nl is, voor het eerst, een uitgebreide database aangelegd met al de vleesvervangers die verkrijgbaar zijn in Nederland. Je kunt er de verkooppunten vinden en ook recepten met betrekking tot vleesvervangers.
Onderzoek van Bureau Motivaction, in opdracht van Natuur & Milieu, wees uit dat slechts 13 procent van de Nederlanders verstokte vleeseters zijn. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 55 procent vaker een vleesvervanger zou eten als ze lekkerder waren en 48 procent een uitgebreider aanbod van vleesvervangers wil. Rapportcijfers, die voortvloeide uit het onderzoek, voor de vier grootste supermarkten en hun aanbod van vleesvervangers varieerden tussen een 7.1 voor Albert Heijn en een 5,5 voor de Aldi. Middenmoters zijn Lidl met een 6 en C1000 met een 6,6. Ruimte genoeg dus voor verbeteringen!
In licht van deze uitkomsten wil Natuur & Milieu samen gaan werken met supermarkten om te zorgen voor een uitgebreider en aantrekkelijker aanbod van vleesvervangers. Zodat het voor steeds meer mensen makkelijker wordt om minimaal twee dagen per week vlees te vervangen door een lekker en gezond alternatief.
Op station Amersfoort luidde Natuur & Milieu eind mei een grootse refund actie in door 1.200 vleesvervangers uit te delen tijdens het avond spitsuur. Maar dat zijn nog niet alle vleesvervangers die uitgedeeld worden. In totaal stelt Natuur & Milieu, samen met 6 producenten, 10.000 vleesvervangers gratis beschikbaar. Het doel van de actie is om nog meer mensen te verleiden vlees een keertje te laten staan en te vervangen door een plantaardig alternatief.
In Nederland consumeren we namelijk al 70 procent meer dierlijk vet dan nodig en ruim 50 procent meer eiwit dan essentieel. Een keertje vlees laten staan is dus niet slecht, maar juist beter voor je gezondheid. Wanneer mensen minder vlees consumeren hebben ze minder risico op hart- en vaatziekte, kanker, overgewicht en diabetes.
Meer weten over flexitariër worden? Of zelf een keer gratis een vleesvervanger proberen? Kijk op www.ikbenflexitarier.nl of volg ons via twitter @flexitarier
NB. Dit artikel is geschreven door medewerkers van Natuur & Milieu. Wij van Visionair.nl staan wel achter de actie, maar hebben er verder niks mee te maken. Voor vragen kunt u dus het best op hun website terecht.
Lekker geïnstitutionaliseerd weer!
Wat dacht je van ei, kaas, noten of zelfs insecten?
Hebben mensen dan zo weinig fantasie?
Moeten de multinationals weer met iets op de proppen komen?
Lekker zelf voedsel kopen welke dicht bij de natuur staat.
Dan ben je nog beter bezig want alle processen om vleesvervangers te maken kosten ook weer energie.
Meer energie dan om een eitje of stukje kaas te creëren.
En je wordt tevens weer aangewezen op je eigen creativiteit.
Wat dacht je van een broccoli, cashewnoten camembert taart of pasta met spinazie, hard gekookte eitjes en wat geroosterde pitjes of een omelet met roerbakgroenten en zo kunnen we nog lang doorgaan.
Oh ja, den zoekmachine is uw vriend. Recepten genoeg!
Ja, als je maar aan ijzer, vitamine B12 en voedingszuren denkt. Hoe krijg je trouwens een echte vleeseter zo ver dat hij vegetariër wordt…of toch maar twee of drie aparte maaltijden koken?
Ongetwijfeld is dat juist de gedachte achter deze campagne. Je wilt niet weten hoe veel één woord kan doen, dus het verzinnen van een woord/term kan 1 van de belangrijkste dingen van je campagne zijn. Echte vleeseters gebruiken vaak het argument dat ze vlees te lekker vinden, dus die haal je toch niet over om vegetariër te worden. Om zo iemand over te halen wat minder vlees te eten, is al een grote stap.
En ja, recepten kun je inderdaad elders ook prima vinden :)