Twee misvattingen over elektrische auto’s

Share Button
Uit onderzoek van E Source, een bureau gespecialiseerd in energievraagstukken, blijkt dat maar liefst 85% van de Amerikaanse automobilisten bereid is elektrisch te gaan rijden [1]. In Nederland heeft de gemiddelde automobilist vooral eerst behoefte aan betere voorlichting. Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal blijkt dat Nederlandse automobilisten vaak slecht op de hoogte zijn van de mogelijkheden van een elektrische auto. “Onafhankelijke voorlichting is nodig voor een soepele introductie”, zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. Twee veel voorkomende misvattingen.

Misvatting 1: ‘stilstaan langs de weg’
Een groot deel van de automobilisten denkt dat de kans om langs de weg stil te komen staan reëel aanwezig is. Echter, de meeste automobilisten rijden slechts twee keer per maand afstanden van meer dan 60 km zonder stop, terwijl de accu’s van elektrische auto’s het 70 tot 200 km kunnen volhouden. Het systeem waarschuwt tijdig voor een mogelijk lege accu, wat het in combinatie met het groeiend aantal oplaadpalen in Nederland vrij onwaarschijnlijk maakt om om die reden stil langs de weg te komen staan. Bovendien kan de auto worden opgeladen via normale stopcontacten, maar de echte scepticus kan altijd nog gaan voor een extra brandstofhulpmoter wat het bereik van de auto aanzienlijk verhoogd.

Misvatting 2: ‘slecht voor het milieu’
Hoewel er bij het rijden geen uitlaatgassen vrij komen, zijn veel mensen de mening toebedeeld dat elektrisch rijden slecht zou zijn voor het milieu. Er is wel uitstoot van CO2 bij de opwekking van elektriciteit die uit het stopcontact komt, maar dit is ongeveer de helft van de CO2 die vrij komt bij een verbrandingsmotor op conventionele autobrandstoffen. De elektrische auto kan worden gerekend tot de meest milieuvriendelijke van dit moment, ook als er wordt gekeken naar de totale levenscyclus inclusief de productie van de accu.

Milieu blijkt, vooral bij de hoog opgeleide autokenner met leaseauto, een belangrijk argument te zijn.

Andere voordelen van elektrisch rijden [3]:
+ Elektriciteit is goedkoper dan brandstof
+ Een elektrische motor vergt minder onderhoud
+ Het wordt gestimuleerd vanuit de overheid
+ Elektrische voertuigen accelereren tot 2 keer sneller
+ Het is stiller

Bronnen:
[1] Elektrischeauto.nl
[2] Milieu Centraal
[3] Allgreenvehicles.nl

Share Button

Ko

later meer

Dit vind je misschien ook interessant:

5 reacties

  1. adenis schreef:

    ik ben echt een groot voorstander van een electriche auto. Zodra mijn huidige auto volledig kaduuk is (eentje uit 92), dan wil ik wel een (semi)electrische auto. Toch wordt hier een tegenargument gebruikt die volgens mij niet geheel terecht is.

    ik rij nu ongeveer 35 km naar me werk. 70 km per dag dus. ik tank 1,5 keer per week. Als ik dus een electriche auto zou hebben, moet ik deze 1 keer per dag of 1 keer in de 2 dagen moeten opladen. Ik heb me nog niet verdiept in hoelang dat duurt, maar langer dan even 10 minuten tanken.

    Tevens zou ik dus altijd thuis moeten opladen, want ik denk dat mijn werkgever niet gaat betalen voor mijn brandstof. Daarbij is dan weer het probleem dat ik niet dichtbij me huis kan parkeren (appartement). dus dan zou ik de accu altijd ergens onderweg moeten opladen.

    het idee van een verwisselbare accu (volgens mij ook hier ergens gelezen) zou dit probleem meteen oplossen, maar helaas is dat systeem nog verder weg dan 80% electrische auto’s op de weg.

  2. Jannemannetjuh schreef:

    Hoi,

    Ik weet niet wat je budget is,maar kijk eens even bij Opel. Die hebben een mooie,vindt in dan,hybride-auto. De Ampera. Rijdt volledig electrisch,echter bezit ie eem kleine motor om de batterijen op te laden. Het rijden gebeurt volledig electrisch. Hoef je niet op te laden. Misschien iets voor je?

  3. Theo schreef:

    Misvatting 3: De elektrische auto kan op dit moment de brandstof auto vervangen.

    Het op grote schaal inzetten van elektrische auto’s is op dit moment onmogelijk; er is geen capaciteit voor in de energie voorziening en de(hoogspannings) transportnetwerken kunnen een dergelijke belasting helemaal niet aan.

    • Barry schreef:

      Theo,

      In Rotterdam of Amsterdam bestaat er een subsidie voor mensen die een electrische auto nemen, ze krijgen een oplaadpunt voor de deur. Zo zouden er meer mogelijkheden gecreeerd kunnen worden voor subsidies zoals bijvoorbeeld: Iedereen die een electrische auto neemt krijgt een zonnecelstroomcentrale in zijn huis. Om te voorkomen dat mensen die geen auto hebben zich benadeeld voelen zou je het overschot aan stroom eventueel kunnen verdelen over die autoloze mensen. Ik zou nog wel wat meer ideeen kunnen verzinnen maar ik neem aan dat dit om mee te beginnen ook al voldoende is.

  4. Barry schreef:

    Ik wou dat ik een innovatieprijs kreeg voor mijn ideetjes…wie bied, eenmaal..andermaal..noppes.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger