Toekomst voorspellen met internet

Share Button

Mainstream media deskundigen blijken het er nogal beroerd van af te brengen als het op toekomstige ontwikkelingen gaat. Zo zagen ze de opkomst van Gorbatsjov als hervormer niet aankomen. Over de kredietcrisis zaten ze er ook faliekant naast (hoewel economen van de Oostenrijkse School die al zagen aankomen). Wat wel werkt? Internet, zo blijkt keer op keer uit onderzoek.

Gedurende ongeveer twintig jaar, vanaf de jaren tachtig, bestudeerde politicoloog Philip Tetlock voorspellingen van mensen die op hun vakgebied als experts werden beschouwd(1). De 280 specialisten deden in hun werk als regeringsadviseur of op TV uitgenodigde deskundige voorspellingen over zaken als de opkomst van China of de veiligheidssituatie in het Midden Oosten. Na vele jaren controleerde hij hun voorspellingen. De resultaten waren bedroevend: volgens een commentator zouden apen die met een dartpijltje gooien zelfs nog betere voorspellingen formuleren.

Internet blijkt beter de toekomst te kunnen voorspellen dan deskundigen.

Internet blijkt beter de toekomst te kunnen voorspellen dan deskundigen.

Met text mining, een krachtige nieuwe methode om trends te analyseren en zo voorspellingen te doen, worden aanmerkelijk betere resultaten geboekt. Text mining analyseert de sentimenten die worden uitgedrukt in blog posts,  tweets en Facebook updates. Op deze manier kan je tot dusver onovertroffen inzichten krijgen in de heersende sentimenten in de wereld en het gebruiken om te voorspellen wat ons te wachten staat.

Onderzoekers hebben al een methode om Amerikaanse nervositeitsniveaus te indexeren ontwikkeld (2) om zo voorspellingen over de aandelenkoersen te verbeteren. Beleggers worden namelijk geleid door hebzucht en angst; hoe groter de angst, hoe lager de aandelenkoersen. Anderen hebben zoekopdrachten op Google gebruikt als middel om te voorspellen. Veel zoekacties op bepaalde termen die met het zoeken naar werk te maken hebben, laten zien dat de werkloosheid stijgt. Dit is nog maar het begin. Verschillende bedrijven slaan complete delen van het internet op om krachtiger voorspellingen te kunnen doen. Het bedrijf WiseWindow in het Californische Irvine bestudeert meningen  die door 77 miljoen Facebook-gebruikers en andere sociale media websites worden geventileerd. De firma doet aan datamining om zo consumentensentimenten en opkomende trends in de gaten te houden. Deze zijn uiteraard erg belangrijk voor multinationals die zo concurrenten te vlug af zijn.

Sommigen denken zelfs dat je door sociale media-websites in de gaten te houden, recessies zo snel aan zou kunnen zien komen. Voorlopige resultaten onderschrijven deze trend. Deze mensen vergeten echter dat de oorzaak van de financiële  crisis in 2009/2010 weinig te maken heeft met consumentensentiment, maar alles met het veel te veel geld in de economie pompen, financieel wanbeheer en regelrechte boekhoudfraude en stropdoorschuiving bij banken. Mensen een euforisch gevoel aanpraten terwijl het economische fundament op instorten staat, is ethisch verwerpelijk en bovendien nogal dom, tenzij je jezelf hiermee schaamteloos wilt verrijken op kosten van anderen. De klap komt dan nog veel harder aan.

Dus wen er al vast maar aan. Je hartekreten op Facebook, Hyves of Twitter dienen allemaal om de winsten van grote multinationals op te krikken. Geen wonder bijvoorbeeld dat de louche zakenbank Goldman Sachs begin 2011 een stevig aandeel in Facebook verworven heeft.

Bronnen
1. Tetlock, P.E.,Expert political judgment: how good is it? How can we know?
2. Johan Bollen, Huina Mao en Alberto Pepe, Determining the public mood state by analysis of microblogging posts

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

2 reacties

  1. Bemoeier schreef:

    Goldman Sacks, Goldman Sucks.

  2. adenis schreef:

    dit doet me een beetje denken aan het webbot project. maar volgens mij genereren dit soort bedrijven alleen maar self fulfilling prophecy’s.

    als een persoon in aanzien twittert dat hij/zij een onveilig gevoel heeft op straat en dat wordt door duizenden doorgestuurd, dan is de voorspelling dat het onveiliger wordt op straat. door deze voorspelling gaan mensen zich inderdaad onveilig voelen op straat en de voorspelling is uitgekomen.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger