Zou je een stad, groot genoeg voor zeven miljard mensen kunnen bouwen? Hoe zou die er uit zien als je de hele wereldbevolking in één stad zou proppen?
Megasteden modern verschijnsel
Uniek voor de moderne tijd is het bestaan van enorme steden. Waar in de Romeinse tijd en de middeleeuwen steden als Rome en Bagdad op hun hoogtepunt rond een miljoen mensen huisvestten, bestaan er nu megasteden met tientallen miljoenen mensen opeengepakt. De grootste stad ter wereld is de Indiase hoofdstad Delhi met nu 22 miljoen inwoners. Dat is evenveel als het totale aantal mensen dat Nederlands spreekt. Als alle voorsteden worden meegerekend scoort de Indiase stad Mumbai zelfs 32 miljoen. Steden van die grootte kunnen bestaan omdat door de moderne, productieve landbouw, sanitair en goede transportmogelijkheden steden steeds groter en groter kunnen groeien. Hoe ver zou de groei van steden door kunnen gaan? Is het in theorie denkbaar dan een stad een miljard inwoners, of de gehele bevolking van de aarde, zou kunnen huisvesten? Hoe veel oppervlakte zou een dergelijke stad hebben?
Logistiek enorme issue
Bij grote steden wordt logistiek steeds belangrijker. Grootschalig openbaar vervoer wordt een noodzaak, omdat anders de stad wordt verstikt door files. Een enorme stroom goederen en energie moet de stad in. De enorme hoeveelheden afval en rioolwater moeten worden verwerkt. Dit zijn op dit moment al belangrijke issues in grote steden. Bij nog grotere steden wordt dit nog veel belangrijker. Het fundamentele probleem is dat de capaciteit van een weg of andere verkeersader alleen lineair toeneemt (door de weg breder te maken), maar de hoeveelheid verkeer kwadratisch toeneemt met de doorsnede van de stad.
Wegen zullen dus ondergronds moeten of meerdere wegen boven elkaar om de enorme verkeersstroom te kunnen verwerken. Recycling wordt bittere noodzaak. Immers, alleen op die manier is het transport van grote hoeveelheden afval te voorkomen. Grote steden bestaan op dit moment vooral in armere landen. Het gebruik van grondstoffen en energie is per inwoner niet zo groot. Ook zijn steden veel zuiniger met grondstoffen dan het platteland. Hoe compacter de stad, hoe zuiniger. Een miljardenstad zal dus waarschijnlijk erg compact zijn.
Hoge wolkenkrabbers en diepe catacomben
Bij dergelijke enorme bevolkingsdichtheden wordt hoogbouw – tot een kilometer hoogte – aantrekkelijk. Ook zal de stad voor een deel onder de grond worden gebouwd. Dit zal vooral gebeuren met fabrieken, afvalverwerkingsinstallaties en andere toepassingen waar geen daglicht voor nodig is. Waarschijnlijk wordt de stad voor een groot deel autovrij en wordt het vervoer van en naar verschillende delen verzorgd door een fijnvertakt netwerk van automatische pendelbusjes. Dit concept wordt op dit moment uitgetest in Delhi’s voorstad Gurgaon.
Ook de kabelbaan zal weer terug zijn van weggeweest. Kabelbanen vragen maar weinig ruimte. Het wordt bij zo hoge bevolkingsdichtheden waarschijnlijk ook lonend om rollende trottoirs aan te brengen zoals je nu op vliegvelden hebt. Er is alleen één nadeel. Treedt er een ramp op, dan is evacuatie een logistieke nachtmerrie.
kabelbanen worden dan weer hip. Van wolkenkrabber naar wolkenkrabber. Scheelt een hoop vervoer over de grond en voor de mensen die hoog wonen een snellere manier van reizen.
Adenis, ik ga al flauwvallen van dat idee…
Een goed afgesloten loopbrug is ook al erg genoeg.
Het schijnt dat sommige mensen hoogtevrees hebben omdat ze bang zijn te willen vliegen ;)
Germen,
Vliegen is inderdaad beter dan kruipen.
Maar als ik val moet jij helemaal naar beneden, om mij op te rapen :)
Of om je op te vangen, als je je vleugels voor het eerst uitslaat :)
…….. εïз
Goed zo :)
virusgevoelig… nee!
Rugzakje ontwerpen waarmee gevorderden hun vleugels kunnen uitslaan en hoogvliegen… landen?
Plastic genoeg…. balonnetjes.
Er moeten zeer veel zeer grote tanks in de grond zitten om veel regenwater op te vangen en iedereen moet in orkaan en aardbevingbestendige bunkers wonen.
Dan hoeft er nooit geëvacueerd te worden.