Kabelbanen zijn goedkoop, flexibel en weinig belastend voor het kwetsbare alpenmilieu. Waarom zien we niet meer autoliften?
Bergpassen: een plaag voor vrachtrijders en automobilisten
Toen ik met mijn lief door de Simplonpas reed, zagen we een vrachtwagenchauffeur moeizaam de steile pas opklauteren.
Duidelijk was de belading meer dan de vrachtwagen aankon. Inderdaad is een nauwe weg aanleggen door een kwetsbaar natuurgebied niet een erg elegante oplossing. Ook zijn wegen door een hooggebergte een constant zorgenkind. Lawines, aardverschuivingen en afbrokkelende bergwanden zorgen geregeld voor gevaarlijke situaties.
Tunnels: erg duur
Ook tunnels kennen grote nadelen. Zwitserland en Oostenrijk zijn rijker aan tunnels dan een Emmenthaler kaas.
Deze tunnels aanleggen kost ook miljarden, alleen al de Gotthardtunnel over de 17 miljard Zwitserse frank (tussen de 16 en 17 miljard euro).
Is er niet een elegantere oplossing?
Kabeltransport
Wie wel eens in de alpenlanden komt, kent ze ongetwijfeld. De alomtegenwoordige skiliften. Deze maken gebruik van een oude techniek, die begin twintigste eeuw erg populair was voor vrachtvervoer: kabeltransport. Geen wonder. Kabeltransport vereist geen wegen, is energiezuinig, is snel op te bouwen en snel weer af te breken. Ook belasten kabels het milieu maar weinig. Er hoeven alleen kabelpylonen geplaatst te worden. Het is daarom jammer dat deze techniek tegenwoordig zo weinig populair is. Hoe zou een effectieve vrachtwagenlift werken?
Technische eisen
De vrachtwagenlift moet in staat zijn veertig ton te vervoeren, het EU-maximum voor belading. De lift moet veilig en betrouwbaar zijn. De lift moet voor relatief weinig geld aan te leggen zijn, minder dan een traditionele asfaltweg met haarspeldbochten zou kosten: plm 6 miljoen tot 100 miljoen per km. Ook moet de vrachtwagenlift snel zijn, denk aan 20 km per uur of meer.
Zou de RopeCon hieraan voldoen?
De Oostenrijks-Zwitserse firma Doppelmayr Garaventa Group heeft de kabelbaan verbeterd tot een verplaatsbare transportband. Hun RopeCon kan een maximale lengte van 20 km overbruggen en 10.000 ton vracht per uur vervoeren. Dat zijn 250 vrachtwagens. Als we dit vergelijken met de Gotthardtunnel: hier mogen maximaal 333 vrachtwagens per uur doorheen rijden, dan zouden twee RopeCons de functie van de Gotthardtunnel over kunnen nemen. Dit zou ook de nodige CO2-uitstoot besparen.
Briljant concept!
Goeie site trouwens, dat http://www.lowtechmagazine.be.
Ja met dikke hangbrugkabels en masten, en kooien waar de vrachtwagens in en uit rijden.