Studenten overhandigen Manifest van Morgen

Share Button

Duizenden studenten roepen de Colleges van Bestuur van alle Nederlandse hogescholen en universiteiten op tot de integratie van duurzaamheid in het curriculum van hun opleiding. Studentenorganisatie Morgen heeft samen met studenten uit het hele land hiervoor het Manifest van Morgen opgesteld, dat een tienpuntenplan bevat.

Wij, studenten van hogescholen en universiteiten, willen werken aan een duurzame samenleving. Een samenleving met een toekomst gebaseerd op een circulaire economie die draait op groene energie. Een samenleving waarin het prettig toeven is, hier en nu én daar en morgen. Wij willen de kennis en vaardigheden verwerven om die samenleving tot stand te laten komen.

Er moet verandering komen volgens duizenden studenten.

Op woensdag 10 oktober a.s., de Dag van de Duurzaamheid, wordt het Manifest overhandigd aan de Colleges van Bestuur,  in het Academiegebouw te Utrecht. Onder leiding van Natasja van den Berg zullen studenten samen met de gasten Jan Peter Balkenende (Ernst & Young), Bert van der Zwaan (rector magnificus Universiteit Utrecht) en Herman Wijffels (hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke verandering Universiteit Utrecht) in debat gaan over de implementatie van het Manifest en de rol van het thema duurzaamheid in het hoger onderwijs.

Het manifest, dat nog tot woensdag kan worden ondertekend, is inmiddels al bijna 2500 keer ondertekend. Geïnteresseerden zijn van harte welkom om bij deze overhandiging aanwezig te zijn (entree is uiteraard gratis). In de Aula van het Academiegebouw in Utrecht zal het programma om 17.00 starten (deuren open om 16.30). De sprekers zullen kort aan het woord zijn en daarna is er ruimte voor een panel-discussie. De middag zal rond 18.00 worden afgesloten met een borrel.

Adres: Academiegebouw (Aula), Domplein 29, 3512 JE Utrecht. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar manifest@studentenvoormorgen.nl

Share Button

Niek

Houdt zijn eigen blog bij op DenkOpener. Aanwezig op sociale media, zie: LinkedIn, Twitter, Facebook.

Dit vind je misschien ook interessant:

12 reacties

  1. Tui schreef:

    Hmm, in elk van de 10 punten komt het woord ‘duurzaam’ voor. Komt mij een beetje eenzijdig over, omdat er andere aspecten in samenleving zijn die aandacht nodig hebben. Duurzaamheid is in mijn ogen een vervolg op de ontwikkeling van een samenleving, en in de plekken waar de meeste mensen wonen, is de (economische) ontwikkeling van 10-20 jaar op gang. Als of we dadelijk hun gaan vertellen dat ze duurzaam moeten werken…

  2. Tui schreef:

    M.a.w. de visie die in het manifest wordt gepresenteerd is nogal nauw.

  3. Germen schreef:

    Precies Tui, duurzaamheid is een modewoord. Lange termijn denken leren (waar duurzaamheid deel van uitmaakt) is zinniger.

  4. Gevaar van het te pas en te onpas gebruiken van het woord ‘duurzaamheid’ is gelegen in het feit dat het flexibiliteit en daarmee mogelijk ook creativiteit doet verstarren.

  5. Niek schreef:

    Ja, ik ben het er mee eens dat ‘duurzaamheid’ in de mode is, net als ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Maar het idee achter dit manifest is volgens mij dan ook niet dat alle 10 de punten letterlijk worden over genomen, maar dat ieder hoge school of uni het zelf kan interpreteren. Juist ook met de toekomst in gedachten (al praat ik hier een beetje buiten mn boekje, maar dat lijkt mij een logische gevolgtrekking – ik zou zeggen kom woensdag langs voor de discussie :p).

  6. Lisa schreef:

    Ik vind het zo bekrompen om enkel te wijzen op het feit dat duurzaamheid een mode-woord zou zijn. En als dat het al zou zijn, lijkt me dat niet meer dan een wenselijke ontwikkeling als het tenminste oppervlakkige retoriek overstijgt. Competenties zoals kritisch denken en systeemdenken zullen de toekomstgerichtheid of lange termijn denken waar Germen het over heeft bevorderd.
     
    Wat Niek zegt klopt ook, interpretatie van deze punten is vrij en daarover willen we in discussie. Ik nodig jullie bij deze uit om woensdag bij de discussie aanwezig te zijn en borrel, lijkt me interessant met jullie de discussie aan te gaan!
     

  7. Tui schreef:

    Ik had liever gezien dat in een ‘manifest van morgen’ duurzaamheid in een breder verband werd gezet, i.p.v. 10 punten te maken hoe duurzaamheid in de collegebanken te onderwezen kan worden.

    De manier hoe kennis wordt overgedragen in het onderwijs is sowieso achterhaald. Ik had een keer een leraar gesproken die zei dat de focus van het onderwijs verzet zou moeten worden van hoe met informatie om te gaan i.p.v. het feitelijk overdragen van kennis (omdat kennis tegenwoordig vrijwel letterlijk overal voorhanden is).
    De kritiek die ik op dit initiatief heb is dat de verantwoordelijkheid van ‘hoe je denkt’ bij het onderwijssysteem wordt neergelegd, terwijl mensen (visionairen iig) zelf moet leren denken. Niettemin zou dit, als het zou worden ingevoerd, wel bijdragen aan een betere wereld. Maar of dat van bovenop moet worden opgelegd, daar heb ik mijn twijfels bij.

  8. Niek schreef:

    Sja… Het is niet het doel van dit manifest om het hele systeem ondersteboven te gooien. Dergelijke voorstellen/ideeën/manifesten zouden op dit moment helaas minder draagvlak vinden denk ik. In die zin vind ik dit in ieder geval een stap in de goede richting.

    De reden dat ik heb getekend is niet omdat ik het zo roerend met al die punten eens was – zeker niet – maar omdat ik het in ieder geval een goed ding vind om meer bewustzijn rondom dergelijke onderwerpen te creëren  Zeker ook bij (de focus van) grote en invloedrijke instellingen als de hoge scholen en universiteiten.

  9. Tui schreef:

    Ik ben ook te kritisch op dit, wat met goede bedoelingen is opgezet.
    In het kader van duurzaamheid (als een focus), is dit een prima project. Misschien wil ik het teveel in een groter verband zien? Dat was een manco van mij in sociaal verband (ik ben van het type ‘de onbegrepen persoon’)
    En ik vraag me af, waarom andere mensen niet met dezelfde conclusies komen, als ze nadenken over zoiets. Is buiten kaders zo ongewoon, of misschien zelfs ongewenst, omdat de meerderheid dat niet doet?

    Of is er iets anders dat niet klopt in mijn redenering?

    • Paul.R schreef:

      Tui, dat je het in een groot verband wilt zien, lijkt me wel een logisch gebeuren, maar je zult denk ik eerst in eigen land moeten beginnen en als het dan werkt op mondiaal gebeuren in kunnen voeren.

      Maar, m.i. zou je het onderwijs systeem, wat teveel onder politieke invloed is, daarvan losmakelijk moeten maken. Zo ook het financiele plaatje wat hieraan verbonden is. Nu met deze crisis, wordt dat financiele plaatje er ook niet beter op.Want als ik naar de huidige minister kijk, dan word ik daar ook niet direkt vrolijk van.
      Nederland is een kennis land en daar moet je ongeacht de omstandigheden in blijven investeren. Daar het niet alleen de toekomst is, maar ook brood op de plank geeft.

      Je zou kunnen beginnen om een werkgroep op te zetten, met goede deskundigen daarin, daar ontbreekt het ook vaak aan. Die zouden jaarlijks bij elkaar kunnen komen, om de gestelde richtlijnen eventueel bij te stellen, desnoods met een eind coordinatie groep, die bepalend zal wezen. Dan denk ik dat je goed bezig bent. Dan kun je dus ook de duurzaamheid als een studie onderwerp creeren. Dan komt er voor Douwe ook nog hoop om ev een nieuwe wereld taal te creeren nl Esperanto, alhoewel ik Engels als wereld taal een goed werkend systeem heb gevonden in de vele jaren dat ik over de wereld heb ik gezworven. Mvg, Paul. ;-)

  10. Tui schreef:

    Dank je wel voor advies, Paul. Zou jij een werkgroep met mij willen beginnen?

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger