John Taylor Gatto – De waarheid over ons onderwijssysteem

Share Button

John-Taylor-Gatto-quote

Met een waardering van 9.3 uit 10 op IMDB is dit een buitengewoon interessante serie waarin John Taylor Gatto ingaat op het hoe en waarom van ons huidige onderwijssysteem. Gatto is een man die 30 jaar zelf in het onderwijs actief is geweest en daarbij een prachtspreker is. Deze bijna 6 uur materiaal van hem zal eenieders denken op ons huidige verplichte onderwijssysteem voorgoed veranderen. Wellicht is het handig als mensen dit ook even doorsturen naar docenten in hun omgeving en naar het ministerie van onderwijs in Nederland.

Overigens geeft hij zelf aan hoe hij tot beste docent van het jaar in New York werd uitgeroepen. Hij geeft aan dat je kinderen hun inherente interesses serieus moet nemen en ze daarin moet ondersteunen en ze in staat moet stellen vooruitgang te maken op dat gebied. Moeilijker is het niet volgens Gatto en hij heeft hier buitengewoon grote successen mee geboekt.

Voor eenieder die zelf naar school is gegaan en of kinderen heeft die naar school gaan is dit een must see. En ik denk dat dit verhaal aanleiding geeft om in Nederland ook het gehele onderwijssysteem volledig op de schop te gooien. Kortom een echte aanrader.

http://youtu.be/GxCuc-2tfgk

The Ultimate History Lesson is a 5-hour journey examining the history, root-causes, and consequences of public schooling. Former New York City and New York State School Teacher of the Year, John Taylor Gatto, illustrates HOW and WHY our public schools are dumbing us down… and what We can do about it.

Gatto_weapons_instructionWith more than 200 footnotes, and more than 30 classic texts referenced; this 5-hour interview session, memorializing John’s research, publications, and life experiences, forms an impeccable family resource and reference library of The Underground History of American Education and its effects on 21st Century America.

Each hour focuses on examining the evolution of ideas, which manifest today in the phenomenon of public schooling. By dissecting the history and presenting you with the references, you’re left at the end of each hour, with a copious amount of information to digest; from which you can continue your own personal journey of discovery.

This interview also includes solutions, documents, and references; asking only that you consider the information – THINK FOR YOURSELF – and communicate with others in order to share a higher-level of awareness. This presentation is offered as a public service thanks to the generosity of the subscribers of the Tragedy and Hope online community, which is an international research and study group, composed of individuals who have screened our productions, and seek to take the next-steps in enacting strategic solutions. Written by T&H

Ik moet zeggen dat ik na zelf het hele schoolsysteem te hebben doorwandelt en nu dit en ook eerdere verhalen hierover hoor, ik me redelijk geestelijk mishandelt voel door de Nederlandse overheid en ons verplichte onderwijs systeem.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hier tegenaan kijken en in welke hoeken er oplossingen gezocht kunnen worden. In hoeverre willen we onze kinderen en kleinkinderen nog blootstellen aan dit systeem met deze kennis van Gatto in het achterhoofd?

Aanverwante artikelen en informatie:
-) Tragedy and Hope Communications – online community
-) Youtube Kanaal van Tragedy and Hope
-) Boeken van John Taylor Gatto op Amazon
-) Tragedy and Hope by Carroll Quigley(PDF) & hier het audioboek
-) Eerdere artikelen over Social Engineering op visionair

John-Taylor-Gatto-quote2

Share Button

Douwe

Woonachting in Noorwegen, en al sinds lange tijd geïnteresseerd in de "grotere vragen" des levens. Dit combineer ik met een actieve instelling om te kijken hoe we het leven met elkaar en voor elkaar een stukje gemakkelijker en mooier kunnen maken. Zelf heb ik bij een aantal onderwerpen die vanuit mijn gezichtspunt het voortbestaan van mensen aanzienlijk kunnen vergroten websites helpen ontwikkelen om deze informatie gratis beschikbaar te maken voor eenieder. Dit zijn: eetbaarnederland.nl, permacultuurnederland.org, esperanto-jongeren.nl en mensenrechten.org. Mijn huidige tegeltjeswijsheid: Do the best you can, with what you have, where you are :-)

Dit vind je misschien ook interessant:

20 reacties

  1. Douwe schreef:

    http://www.triviumeducation.com/

    The Trivium method: (pertains to mind) – the elementary three.

    General Grammar, Aristotelian Logic, and Classical Rhetoric comprise the first three rules-based subjects of the 7 Liberal Arts and Sciences. As these disciplines are learned and practiced together, they form the overarching, symbiotic system for establishing clarity and consistency of personal thought called the Trivium.

  2. daantje schreef:

    Wie zijn kind naar een school stuurt die op het door Gatto gepromote unschooling principe gebaseerd is loopt het risico als crimineel bestraft te worden. Zo is een aantal ouders van kinderen op de Amersfoortse school De Kampaje overkomen:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/21747687/__Boete_voor_ouders_Kampanje__.html
     
    Thuisonderwijs dan maar?    Laat de minister nou net officieel aangekondigd hebben de huidige mogelijkheden tot vrijstelling van schoolplicht te gaan afschaffen.
     

    • weareallstardust schreef:

      afschaffen mogelijkheden tot vrijstelling van schoolplicht is een “criminal act”. Een “leerplicht” vind ik daarentegen wel belangrijk maar dan moet de methode volledig vrij naar eigen keuze, dus ook thuisonderwijs. 2 van mijn 3 HB kinderen zijn in een onderpresteer-spiraal geraakt  door het reguliere onderwijs. Door schoolgang is bij wet de weg naar thuisonderwijs volledig geblokkeerd :(
      Gatto, hebben we ook naar gekeken, leek ons ook wel geschikt.
      Ik zou graag het onderwijs vrij willen zien. Schoolplicht onderdrukt heel veel kinderen, veel van hen zijn HB. Ik vraag mij af waar komt deze starre houding van de minister van onderwijs vandaan?

      • jasper38 schreef:

        Quote weareallstardust ” Ik vraag mij af waar komt deze starre houding van de minister van onderwijs vandaan?
        Misschien is het raadzaam om de video te bekijken en wellicht ook de commentaren bij de artikels eerst te bekijken alvorens te reageren. Je zou dan tot de juiste conclusie(s) kunnen komen en misschien ook niet maar dan is er wel een echte discussie mogelijk , en we zouden dan zelfs van mening kunnen verschillen maar ik heb tot nu toe twee reacties van je gelezen waaruit blijkt dat jij die moeite niet lijkt te nemen.Het zou fijn zijn als je dat wel zou doen mvg Jasper.

        • weareallstardust schreef:

          Bedank Jasper, ik had al spijt van mijn commentaar en ik moet ook nog even wennen aan het posten zonder edit mogelijkheid.

        • jasper38 schreef:

          Ik begrijp het weareallstardust dat kan ook even wennen zijn , maar dat komt goed.Het is verder niet bedoeld om te ontmoedigen of om je aan te vallen.Het was erder bedoeld om aan te geven dat men zich beter even kan inleren/leven in het onderwerp/artikel zodat men de opgedane kennis samen met de kennis die men er misschien al over heeft kan delen om zo samen tot meer kennis en nieuwe inzichten te komen.Daar leren we beiden/allemaal van.Mvg.Jasper. :)

  3. Douwe schreef:

    Er komt naar voren dat ons onderwijsmodel in Pruissen is “uitgevonden” met een heel specifiek doel. 

    http://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_education_system

    Characteristics of the Prussian education system[edit source | editbeta]

    The Prussian system instituted compulsory attendance, specific training for teachers, national testing for all students (used to classify children for potential job training), national curriculum set for each grade and mandatory kindergarten.

    History[edit source | editbeta]

     

    During the 18th century, the Kingdom of Prussia was among the first countries in the world to introduce tax-funded and generally compulsory primary education, comprising an eight-year course of primary education, called Volksschule. It provided not only the skills needed in an early industrialized world (reading, writing and arithmetic), but also a strict education in ethics, duty, discipline and obedience. Affluent children often went on to attend preparatory private schools for an additional four years, but the general population had virtually no access to secondary education.

    The political motivations of the King of Prussia[edit source | editbeta]

    Seeking to replace the controlling functions of the local aristocracy, the Prussian court attempted to instill social obedience in the citizens through indoctrination. Every individual had to become convinced, in the core of his being, that the King was just, his decisions always right, and the need for obedience paramount.[citation needed]

     

    The schools imposed an official language, to the prejudice of ethnic groups living in Prussia. The purpose of the system was to instill loyalty to the Crown and to train young men for the military and the bureaucracy. As the German philosopher Johann Gottlieb Fichte, a key influence on the system, said, “If you want to influence [the student] at all, you must do more than merely talk to him; you must fashion him, and fashion him in such a way that he simply cannot will otherwise than what you wish him to will.” [1]

    —-

    Blijkbaar zitten er in onze maatschappij krachten aan de top die dezelfde motivaties hebben?

  4. Douwe schreef:

    En hier de 6 ware functies van dat type onderwijs. 

    Gatto spreekt hierover na 4 uur en 50 minuten in de video. Ik kon dit artikel erover vinden waar de principes staan uitgeschreven.

    http://theinnovativeeducator.blogspot.no/2013/02/6-principals-of-secondary-education.html

    6 basic functions of school 
    1) The adjustive or adaptive function. 
    Schools are to establish fixed habits of reaction to authority. This, of course, precludes critical judgment completely. It also pretty much destroys the idea that useful or interesting material should be taught, because you can’t test for reflexive obedience until you know whether you can make kids learn, and do, foolish and boring things.
     
    2) The integrating function. 
    This might well be called “the conformity function,” because its intention is to make children as alike as possible. People who conform are predictable, and this is of great use to those who wish to harness and manipulate a large labor force.
     
    3) The diagnostic and directive function. 
    School is meant to determine each student’s proper social role. This is done by logging evidence mathematically and anecdotally on cumulative records. As in “your permanent record.” Yes, you do have one.
     
    4) The differentiating function. 
    Once their social role has been “diagnosed,” children are to be sorted by role and trained only so far as their destination in the social machine merits – and not one step further. So much for making kids their personal best.
     
    5) The selective function. 
    This refers not to human choice at all but to Darwin’s theory of natural selection as applied to what he called “the favored races.” In short, the idea is to help things along by consciously attempting to improve the breeding stock. Schools are meant to tag the unfit – with poor grades, remedial placement, and other punishments – clearly enough that their peers will accept them as inferior and effectively bar them from the reproductive sweepstakes. That’s what all those little humiliations from first grade onward were intended to do: wash the dirt down the drain.
     
    6) The propaedeutic function. 
    The societal system implied by these rules will require an elite group of caretakers. To that end, a small fraction of the kids will quietly be taught how to manage this continuing project, how to watch over and control a population deliberately dumbed down and declawed in order that government might proceed unchallenged and corporations might never want for obedient labor.
  5. paul-r schreef:

    Misschien is dit wel de vernieuwing, voor het onderwijs, waar we op wachten nl: http://o4nt.nl/ lees verder met de oprichting van de eerste Steve Jobs school in Sneek(Frsl) : http://levendmechanisme.nl/pdf/LC-17-08-2013-Mediaspektakel-voor-Steve-Jobs-School.pdf  Een groot man die bij Apple werkte en gestorven is aan kanker, te jong. Mvg Paul.
     

  6. Douwe schreef:

    Interessante informatie in de links daar, bedankt daarvoor Paul. Hier een stukje wat me wel erg aanspreekt. 

    Prof. Wim Veen is hoogleraar Onderwijs en Technologie aan de universiteit Delft. Hij is een van de beeldbepalende onderwijskundigen (net als prof. Martens en prof. Stevens) die O4NT van harte steunen. Wim Veen: ‘Kinderen bereiden we voor op een leven lang leren. Dat is mooi om te zeggen. Toch weten we dat het leven lang leren nooit plaats zal vinden op de manier waarop kinderen in verreweg de meeste scholen nu onderwijs krijgen.

     

    WimVeenWe beweren dus iets dat we in vorm en inhoud nu niet doen. Het onderwijs is nog een one-size-fits-all shirt, terwijl de technologie de mogelijkheden biedt voor mass-customization. Het paradigma voor onderwijs zou moeten zijn: autonomie, eigenaarschap en relevantie. Digitale leeromgevingen brengen de realisatie van deze principes dichterbij. Voor het eerst in de geschiedenis, want met de boekdrukkunst was dit onmogelijk geweest. Digitalisering van onderwijs maakt het leren dat we al lang wensen steeds meer mogelijk en tegelijkertijd noodzakelijk. Want de toekomst vraagt andere burgers, werknemers, organisaties en systemen.
  7. paul-r schreef:

    Douwe, ik ben het verder met je reactie eens, er is nog een lange weg te gaan, maar desondanks, Steve Jobs heeft er een begin gemaakt, denk ik. En daarnaast ook nog toekomst gericht, zoals het leersysteem invoeren met een iPad. Dat zal voor vele landen een pre zijn in hun vernieuwing naar een nieuw onderwijs systeem. Mvg Paul.

    • Douwe schreef:

      Ja en ik denk dat met de komst van het internet we allemaal al een mooi stukje onderwijs hebben gekregen, we kunnen tegenwoordig helemaal autonoom onze eigen interesses al grotendeels verkennen met dank aan het internet. In die zin is het onderwijs in brede zin van de maatschappij al een grote Steve Jobs school geworden. :)

      Maar fijn om te zien dat dit soort onderwijsvernieuwing in Nederland al volop bezig is. 

      • jasper38 schreef:

        Een pittig artikel Douwe ,ik heb het eerste uur bekeken van de video en de tekst bij het artikel bekeken ,een paar keer inmiddels ,ik blijf nog even op de achtergrond betreffende het artikel omdat ik de materie nog niet goed genoeg ken.Maar zou wel graag iets willen toevoegen m.b.t hetgeen jullie aanhalen in de laatste reacties.Steve Jobs heeft veel mogelijk gemaakt mijn respect daarvoor en hij had/bezat ook de middelen ervoor maar iemand die ik toch in deze ook naar voren wil halen is Aaron Swartz welke betreffende de uitwisseling van informatie en vrijheid daarin ook een hele belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het internet.Hij is jong gestorven onder verdachte omstandigheden maar desalnietemin zou hij niet zo maar vergeten mogen worden als men belangrijke mensen voor het internet wenst te benoemen mag hij volgens mij niet ontbreken.http://www.theguardian.com/technology/2013/jun/02/aaron-swartz-hacker-genius-martyr-girlfriend-interview

        • paul-r schreef:

          Jasper, je link gelezen te hebben, zou ik haast denken aan een Hoog Begaafd persoon, ook zijn geschiedenis wat kort verwoord wordt, was interressant om te lezen. Bedankt voor de link. Mvg Paul.

  8. NickdinO schreef:

    kan je spreken van een algemeen geldend schoolsysteem in nederland en zoja, is dat het pruisisch schoolsysteem waar Gatto het over heeft? Ik zit sinds kort op een hoge school in overijssel omdat ik graag met SENS zou willen werken aan anti verouderings therapieën, maar het bevalt me weinig.

    • Douwe schreef:

      Ik ben door een openbare basis en middelbare school gegaan en vervolgens naar de universiteit met een afgeronde master. 

      Qua basisschool en middelbare school hebben we in Nederland in mijn opinie absoluut het pruissische schoolsysteem. 

      Qua universiteit vind ik het moeilijk te bepalen maar denk dat dat minstens 70% of meer op dat systeem gebaseerd is. 

      Nederland en Nederlanders zijn van de meest gebrainwashte mensen op deze kleine planeet als je het mij persoonlijk vraagt en ons schoolsysteem speelt daar een sleutelrol in. 

      Dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen mogelijk zijn, de mensen die ik van vrije scholen heb ontmoet waren vaak een verademing qua zelf nadenkend en reflecterend vermogen. Ik geloof dat als ik ooit een keuze moet gaan maken voor kinderen ik zeker voor alternatief onderwijs zal gaan waar veel meer gekeken wordt naar de uitgangsposities en inherente interesses van het kind. Iets wat zoals John Tailer Gatto ook aangeeft eigenlijk het enige goede uitgangspunt kan zijn van echt onderwijs namelijk een persoon helpen in zijn of haar eigen ontwikkeling inplaats van een persoon murw slaan om zo maar in de machine te passen die we onze kuch “vrije maatschappij” noemen.

  9. NickdinO schreef:

    Nederland en Nederlanders zijn van de meest gebrainwashte mensen op deze kleine planeet als je het mij persoonlijk vraagt en ons schoolsysteem speelt daar een sleutelrol in. 
    kun je dat beargumenteren? hoe heb je dat vergeleken?
     
    Ik heb veel rongereisd en mensen van over de hele wereld gesproken, ik ontweek hollandse mensen graag. Maar ik heb een bias, dus eerlijk vergelijken zal moeilijk gaan. Als ik kijk naar “zelf nadenken en reflecterend vermogen” dan komt er niks omhoog behalve individuele gevallen die een ongewone levensloop achter de rug hebben die aan die beschrijving voldoen. 
    Verder, qua nationaliteiten vielen er een aantal patronen op. Duitsers waren vaak kritisch, brazilianen erg vriendelijk maar niet diepzinnig, ieren ook erg vriendelijk maar hebben wel een angel, hollanders kritische zeikers, zuid koreanen volgzaam en helemaal geen eigen denken, in mijn ervaring waren dat het meest gebrainwashte volk. Of wat dacht je van thailand en die klote koningstaferelen om de haverklap.
     

    • Douwe schreef:

      Ik ben nog nooit in Zuid Korea geweest noch in de VS dus wellicht dat het met de Nederlanders vergeleken met andere landen nog meevalt. :-) Ik heb niet echt objectieve criteria voor die uitspraak puur een persoonlijke ervaring en kritische zeikerige mening om mijn Nederlandse identiteit hoog te houden. ;-)

      Vooral op mijn reis door het Midden Oosten viel het me op hoeveel mensen daar wel in staat waren enigzins geopolitiek en in belangen te denken wellicht omdat zij daar vaak aan het kotste eind trokken. Maar goed als je op reis bent trek je eigenlijk per definitie niet langer het doornsee volk aan is mijn ervaring. Ik vond de mensen daar iig een plezier om leuke en interessante gesprekken mee te hebben.  

      Maar laat ik het zo zeggen, ik denk dat het onderwijs in Nederland enorm veel beter kan, en ik denk dat respect voor het individu en zijn of haar aangeboren interesses en talenten de belangrijkste vooruitgang is die daarin zou moeten/kunnen worden doorgevoerd. 

      En er is zelfs een anarchistisch stukje in mij die zegt dat met de komst van het internet en de vele online mogelijkheden om zaken te leren het hele gecentraliseerde onderwijssysteem wat we momenteel kennen gewoon door de papierversniperaar kan. Want het idee dat iemand jou zou moeten vertellen wat je zou moeten leren stuit me persoonlijk tegen de borst. Laat mensen lekker hun hoogste passie volgen met integriteit en zonder verwachtingen!

  10. NickdinO schreef:

    power to the people!!  ik deel (voor nu) jouw kijk, ik ga waarschijnlijk stoppen met die hogeschool, idd geen respect en het begon al gewoon te worden na 5 weken terwijl ik daarvoor nog om mij heen keek naar de klas, accepteren ze dat? wtf?
    Ik vond geen aansluiting bij de wiskunde lerares en vond dat wel bij coursera https://www.coursera.org/course/maththink.  Er worden (vrijwel) geen waarom vragen behandeld of gevraagd. 
    Maar sommige dingen kun je niet of nauwelijks online leren, alleen hands on, zoals de meeste zaken in een laboratorium. Weet iemand waar ik terecht kan voor een korte intensieve laboratorium bootcamp? Of waar ze beginnelingen als apprentices opnemen oid. Ik heb namelijk laboratorium ervaring nodig als ik met SENS wil werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Advertisment ad adsense adlogger