Het gehele universum in infrarood. Bron: NASA/JPL

De Kaart van Alles

De WISE, NASA’s infraroodsatelliet maakte deze afbeelding van het complete heelal in infrarood. Deze kaart van het complete gezichtsveld van de telescoop bestaat uit 560 miljoen sterren, sterrenstelsels en andere waarneembare objecten.

Blauw stelt 3,4 micrometer infraroodstraling voor die voornamelijk door sterren wordt uitgezonden. De meer groenige en rode tinten zijn langgolviger infraroodstraling van stof- en gaswolken.

Het gehele universum in infrarood. Bron: NASA/JPL

De blauwe lijn en bobbel in het midden is de Melkweg, waar we deel van uitmaken en die dus prominent op de sterrenkaart verschijnt. De blauwige bobbels rechtsonder zijn de Grote en Kleine Magalhaese Wolken, kleine satellietstelsels die langzaam opgeslokt worden door de Melkweg.  De groene wolk boven het centrum is het Rho Ophiuchi complex op ongeveer 130 lichtjaar afstand. Hier vormen zich nu sterren. Door infraroodstraling worden veel objecten zichtbaar die in zichtbvaar licht nauwelijks waarneembaar zijn. Zo werden er veel near-earth asteroïden (die mogelijk de aarde kunnen treffen) ontdekt en bleek er een onbekende klasse zeer koude dwergsterren te bestaan, de Y-dwergen. De koudste Y-dwerg heeft aan de buitenrand ongeveer kamertemperatuur.

Bron:
Berkeley University

7 gedachten over “De Kaart van Alles”

1. dit is een foto gemaakt door een apparaat die heel ver kan kijken, maar voor je het weet maken ze er weer een die weer verder kijken kan en zo maar door. dit kan nooit alles zijn en zal ook nooit ontdekt worden