Virtuele dierentuin creëert optimale omgeving voor herstel van stress

Share Button

Stress is niet goed voor onze fysieke en geestelijke gezondheid. Met behulp van virtual reality onderzocht psychologe Roos Pals hoe mensen optimaal van stress kunnen herstellen. De samenhang van de omgeving blijkt hierbij van groot belang. 

Pals deed haar onderzoek in opdracht van Dierenpark Emmen. Met de plannen voor nieuwbouw wil het park zoveel mogelijk kennis verzamelen over de juiste aanpak en inrichting hiervan. Pals: ‘De omgeving blijkt van grote invloed op het welbevinden van mensen. Ik heb daarom vanuit de omgevingspsychologie onderzocht welke aspecten ervoor zorgen dat mensen zich prettig voelen in een omgeving.’ Uit eerder onderzoek bleek al dat mensen in een natuurlijke omgeving beter kunnen herstellen van vermoeidheid dan in een stedelijke omgeving. Aan de hand van deze gegevens breidde Pals haar onderzoek uit naar een virtuele wereld.

Virtuele vlindertuin

Delen van het (toekomstige) dierenpark werden nagebouwd in virtual reality. Zoals een vlindertuin en een wandelroute langs olifanten en ringstaartmaki’s. Pals: ‘Als je een heel gecontroleerde omgeving hebt kun je ook heel systematisch dingen veranderen. In een echte omgeving heb je veel minder controle over de omstandigheden. Daarbij is het erg kostbaar om bijvoorbeeld alle bankjes aan te passen en vervolgens te onderzoeken welke invloed dit heeft op de bezoekers. Virual reality is dan ook een ideaal hulpmiddel.’

Onderzoek in virtuele omgevingen levert vergelijkbare resultaten op als onderzoek in echte omgevingen. ‘Mensen die een wandeling maakten door de virtuele vlindertuin, herstelden significant beter van stress dan mensen die een wandeling maakten door een virtuele stadswijk. Net als in een echte omgeving. Een ontzettend waardevolle bevinding,’ aldus Pals. Zowel voor onderzoekers als ontwerpers. ‘Als je een bepaald ontwerp laat uitvoeren in virtual reality kun je de beleving van mensen testen, voor je tot bouwen over gaat.’

Invloed van objecten

Publieksfavoriet Knut zou in een virtuele wereld ook weer nieuw leven in kunnen worden geblazen. Bron foto: Wikipedia.

‘In een natuurlijke omgeving heerst vanzelf een soort harmonie’, aldus Pals. ‘Ik wilde zien welke invloed het plaatsen van objecten als bankjes en hekken heeft op de samenhang en daarmee de beleving van mensen.’ Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat er een verband is tussen aantrekkelijkheid, ervaren van plezier en herstel en omgevingskenmerken (fascinatie, nieuwigheid, ontsnappen, samenhang en compatibiliteit).

Pals testte drie typen meubilair in de virtuele wandelroute: bankjes, hekken en prullenbakken. Twee bankjes werden uitgetest: een strak vormgegeven moderne bank en een ‘natuurlijk’ exemplaar. De bankjes scoorden vergelijkbaar op aantrekkelijkheid in een vooronderzoek. In het park harmonieerden de moderne bankjes echter niet met de omgeving. Dit bleek een negatieve invloed te hebben op hoe samenhangend de omgeving wordt gevonden. ‘En dat had weer invloed op hoe aantrekkelijk de omgeving werd gevonden, hoeveel plezier men ervoer in de omgeving en hoe goed men kon herstellen van stress in de omgeving’, aldus Pals.

Praktische toepasbaarheid

Ook voor de ontwerpers van het dierenpark zijn de bevindingen van Pals van groot belang. ‘Het sterkt ze in veel van de ideeën die ze al hadden. Een onderhoudsvriendelijk bankje is belangrijk, maar het moet ook passen bij de omgeving. Wat je vaak merkt in parken en musea is dat je na verloop van tijd ontzettend moe bent. Hoe meer samenhang er is in de omgeving, hoe beter mensen tot rust komen. Bij alles dat je in de omgeving plaatst, moet je je afvragen of het past bij de omgeving en of deze daarna nog steeds harmonieus is.’

Pals promoveert maandag 9 januari a.s. aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Zie ook:
De toekomst van vakantie
De toekomst van de bioscoop

Share Button

Ko

later meer

Dit vind je misschien ook interessant:

7 reacties

  1. Roeland schreef:

    Leuk, maar wat moet ik me voorstellen bij een virtuele dierentuin. Is het te vergelijken met een dierentuin in Second Life of gaat het verder?
    Als deze dierentuin gemaakt is kunnen anderen dan ook een wandelingetje maken (maw is er een URL beschikbaar)?

  2. Picobyte schreef:

    Ik ontstress nog altijd het beste bij een potje “alles moet kapot” en daarbij maakt het niet veel uit welke game ik speel zolang er maar vette wapens en grote explosies in voorkomen.
    De collega die ook toevallig in het spel zit en uitgesmeerd wordt over half het level is mooi meegenomen.

  3. Picobyte schreef:

    Oh ennuh offline kan ik aanraden een huisdier te nemen,ik heb tien katten hier rondlopen en kroelen met je huiskat werkt absoluut zeer ontstressend.

  4. Bemoeier schreef:

    Extra reden voor augmented reality.

  5. Frank schreef:

    Stel je voor: een bemanning van genetisch zo divers mogelijke astronauten is voor een jarenlange enkele reis naar een verre planeet vertrokken. Om mentaal gezond te blijven en als uitlaatklep kan aan boord een virtual reality centrum gebouwd worden of een soort holodeck waar de bemanningsleden zich even kunnen opladen met een portie Rocky Mountains, een wandeling door Central parc of een bezoekje aan de London Zoo.

  6. Julie schreef:

    Lijkt me ook een nuttig onderzoek voor in een bejaardenhuis. Bijvoorbeeld wat de bewoner nodig heeft om zich thuis te voelen.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger