De hovermobiel in actie. Hoewel dit prototype ideaal zou zijn voor hobbyisten of forenzen, heeft de fabrikant helaas geen plannen dit vermoermiddel voor mensen in productie te (laten) nemen. Bron: Aerofex Inc.

Na de luchtbrommer, de hoverbrommer

Een hovercraft zweeft over de grond of het water door een luchtkussen onder het voertuig. Hetzelfde kan ook voor een eenpersoons voertuigje worden toegepast. Nu is er dan eindelijk een eenpersoons hovercraft. De oplossing voor bromfietsfanaten die de Biesbosch willen terroriseren.

Aerofex, een lucht- en ruimtevaartbedrijf in California, heeft beelden en video-opnamen vrijgegeven van een werkend prototype hoverbike.  Propellors onder het voertuigje leveren het opwaartse vermogen en de piloot kn het voertuigje kan worden bijgestuurd door de piloot door zijn gewicht naar links of naar rechts te verplaatsen. Ongeveer zoals een fietser een fiets bijstuurt.

De hovermobiel in actie. Hoewel dit prototype ideaal zou zijn voor hobbyisten of forenzen, heeft de fabrikant helaas geen plannen dit vermoermiddel voor mensen in productie te (laten) nemen. Bron: Aerofex Inc.
De hovermobiel in actie. Hoewel dit prototype ideaal zou zijn voor hobbyisten of forenzen, heeft de fabrikant helaas geen plannen dit vermoermiddel voor mensen in productie te (laten) nemen. Bron: Aerofex Inc.

Helaas lijkt het erop dat niet wij mensen, maar het equivalent van Skynet deze voertuigjes uiteindelijk zal besturen. Aerofex wil het product doorontwikkelen tot een onbemande drone. Heel vervelend voor hen die in de voetsporen van bijvoorbeeld Luke Skywalker willen treden, toen hij de befaamde woestijnrace op de woestijnplaneet Tatooine won. Dat krijg je met het leger als de grootste opdrachtgever…

Bron
Innovation News Daily

8 gedachten over “Na de luchtbrommer, de hoverbrommer”

  1. Twee ventilatoren op één lijn; aandrijving is niet herkenbaar omdat het geluid is weggelaten in deze clip van de fabrikant. De machine heeft meerdere, (volgens mij onafhankelijk van elkaar) beweegbare stuurkleppen in lengte richting, direkt boven de fans. Dus dat zou betekenen dat de fans links of rechts, gedeeltelijk of geheel kunnen worden afgesloten van aanvoer van lucht. De automatische balans van de machine kan zo verklaard worden, als de stuurkleppen automatisch links of rechts gesloten worden door een gyroscoop. Geen computer nodig voor de balans dus, en iedereen zou er dan op kunnen  wegzweven. Om gewicht te besparen, zou ik de gyroscopische momenten van de draaiende fans zelf, aan de bediening van de servers koppelen, welke de stuurkleppen constant variabel bedienen. Dit wordt mogelijk door de fans een onafhankelijke ophanging tenopzichte van het frame te geven. Het dan flexibele verschil in ruimte tussen de ophanging en frame, wordt dan constant variabel met de positie ten opzichte van de horizon. De stuur of balanskleppen reageren dan automatisch op positieverschillen tenopzichte van de horizon. Zo kun je dus ook sturen. Grappig dingetje, dat een paar handige knutselaars ook zelf wel kunnen maken in hun garage, maar niet met een bromfietsmotortje. Minimaal dertig pk denk ik. Leuk en interessant artikel. ;)

  2. Ik wacht nog steeds op een echte anti gravity voertuig. Ze vergelijken dit al met de pod racers in Starwars, lachwekkend. Doet me beetje denken aan de Amerikanen die een vliegende schotel wilden maken die ook werd aangedreven door ventilators.

    1. Tsja, ik had al over die maatregel gelezen, en vind dit een bijzonder goed idee van de politie. Ik woon in een omgeving met veel kleine kinderen, in een 30 km zone. Die apekoppen scheuren met 70-80 km door de wijk, alsof voor hen die regels er niet zijn. Ik ben blij met die maatregel, alhoewel ik ook wel begrijp hoe leuk het is om zo te scheuren. Heb ik zelf tenslotte ook gedaan met veel plezier, en schaggerijnige gezichten van anderen, vanwege het lawaai en gedrag. Ik zou zeggen, geef hem een crosmotor, en laat hem op crosbanen scheuren, dan kan hij zijn energie kwijt, en doet niets verkeerd op de weg. :)

      1. Tsja, ik ook niet, nog wel om dezelfde redenen. Heb mij met dat doel ook laten steriliseren. Doet niet echt pijn achteraf, gezien de huidige perspectieven op dit moment, maar een voorspelling is zinloos. Minder potent wordt je daar ook niet van, integendeel. Ik denk gewoon, laten we genieten van wat we hebben, niet van wat we zouden kunnen hebben, dat is de wereld van de taal…

Laat een reactie achter