Toekomstbeeld voor Twente: mei 2013

Twente wordt door sommigen het  best bewaarde geheim van Nederland genoemd. Wat is de toekomst van Twente? Een, zoals een visionair denkende betaamt, tegendraadse visie.

Twente is een toeristische trekpleister geworden voor heel Europa.

Dagelijks gaan er vluchten met Ryanair en Transavia naar diverse bestemmingen in heel Europa. Bussen vertrekken vanuit Airport Twente naar Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Ook is de airport voorzien van een riante taxi standplaats.

Twente is anno 2013 een kuuroord – een oase van natuur, cultuur en haute cuisine in midden Europa – geworden, waar mensen kunnen genieten van een authentieke cultuur, prachtig natuurschoon en een rijke schakering aan fijne hotel – restaurants, die de toeristen afkomstig uit heel Europa in een aangename ambiance in de watten leggen met culinaire hoogstandjes, een niet eerder gekende gastvrijheid, boeiende vergezichten en wellness centra voor optimale relax en bezinning.

De toerist kan bij de VVV en vergelijkbare instanties alle boeiende routes voor auto en fiets in alle talen van Europa ophalen. De routes tonen bijna alle idyllische plekjes en mooie bezienswaardigheden in Twente.

Twente is anno 2013 ook een technologisch centrum die ruime werkgelegenheid biedt: niet voor alleen de regio maar voor heel Nederland en de omringende Euregio zone in Duitsland.

De Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool hebben de handen in elkaar gestoken en een Nederlandse versie van Silicon Valley gecreëerd, waar nieuwe ecologisch verantwoorde technologieën worden getest op meerwaarde voor mens, maatschappij en milieu.

De werkgelegenheid is enorm toegenomen dankzij de flexibilisering van de arbeidsmarkt, die gestimuleerd werd door de in gebruik name van de Banenkiezer ® door de HR afdelingen van middelgrote bedrijven en multinationals die de loopbaan van hun medewerkers op een actieve en objectieve manier begeleiden.

Reorganisaties met ontslagen behoren anno 2013 tot het verleden: iedere werknemer is een zelfbewuste professional geworden die bewust is van zijn/haar meerwaarde voor de arbeidsmarkt en op de juiste momenten gebruik maakt van de Banenkiezer ®.

Twentse ondernemers hebben steeds meer vrije tijd om leuke dingen te doen en deel te nemen aan inspirerende evenementen. Dit is mogelijk geworden door de routinematige taken door de technologie te laten uitvoeren waarbij een passief inkomen wordt opgebouwd. Sommige zijn licentiehouders van de Banenkiezer ®, andere zijn investeerders in kleine technologische bedrijven en weer andere zijn aandeelhouders van middelgrote bedrijven die de overgang van BV naar NV hebben gerealiseerd.

In mei 2013 is Twente de parel van Europa geworden en bloeit als nooit te voren.

Auteur: ir. Maarten G.A. van Mook Koelink
trendwatcher/visionair

23 reacties

  1. Twente is niet zo groot. Daar een internationale luchthaven bouwen en er een kuuroord van willen maken lijkt mij niet samen kunnen.
    De meeste gasten van een kuuroord willen rust en niet bij een bulderbaan zitten.

  2. In Twente heeft elke stad, elk dorp, elk gehucht zijn eigen industrieterrein. Het oude, mooie Twente is grotendeels al verdwenen. Ze hadden de industrie in Twente veel meer rond de steden Hengelo, Enschede en Almelo moeten concentreren. (inclusief luchthaven die dus idd behouden moet blijven). En het buitengebied als recreatief gebied moeten ontwikkelen.
    Dit soort visies zou je voor honderden, zoniet duizende plekjes in Europa kunnen schrijven; heeft weinig om het lijf.

    Twente de parel van Europa?

    LAAT ME NIET LACHEN!!! 

    • Maar dit vliegveld ligt in het buitengebied..het buitengebied zijn eigenlijk bossen met af en toe een boerderij waar niemand komt of waar niemand durft te komen. Het is prima dat ze er een andere invulling aan geven zodat het natuurgebied ook practisch kan worden benut. Er staat een campus van de UT en met het vliegveld en de andere voorzieningen is het veel leuker en heeft het meer voordelen, en is iedereen tevreden. Meestal is vernieuwing ook verbetering. Hengelo en Enschede hebben wel een eigen industrieterrein, langs het Twentekanaal, ook met Almelo.

      Sorry nog dat je reacties niet doorkwamen maar ze zaten in de spambox en dat gebeurt soms helemaal onbedoeld. Tenslotte komt het allemaal toch wel goed ;).

      • @ Julie: verontschuldigingen geaccepteerd! ;)

        Ik kom zelf uit Hengelo. Vliegveld Twente ligt in de stedendriehoek Hengelo, Enschede en Oldenzaal. En er is maar één reden dat het ‘natuurgebied’ rond het vliegveld een natuurgebied is gebleven en dat is de aanwezigheid van het vliegveld. Zowel Hengelo, Enschede en Oldenzaal hebben al geprobeerd stukjes van het gebied af te snoepen en het te bebouwen met bijv. woonwijken maar dat is voorkomen door de aanwezigheid van het vliegveld – met zijn geluidsoverlast e.d.
        Du moment dat het vliegveld daar weg zou gaan zou het groene hart tussen die drie steden krimpen, verder krimpen en nog verder krimpen totdat er uiteindelijk een grasveld ter grootte van een briefkaart over blijft.
        Herman Finkers en de andere anti-vluchthaven strijders snappen het gewoon echt niet. Zonder luchthaven is het natuurgebied daar ten dode opgeschreven en is het binnen enkele decennia één groot woon- en industriegebied.

        Herman Finkers is zo langzamerhand de pias van Twente! 

    • Twentenaren voelen zich achtergesteld, vandaar deze visie van een (andere) visionair.

      Ben er van de week door heen gelopen, en heb mooiere stukken van Nederland gezien,
      dus een parel van Europa zal het niet worden denk ik.

       

  3. Vanwaar deze sluikreclame voor wonen in Twente? Dit lijkt op geen enkele manier op een echt artikel, veel meer op een glad promotie praatje om de leegloop van Twente te proberen tegen te houden. Hetzelfde wat ze met Zuid-Limburg proberen…

    • Het gaat over de toekomst van Twente, dus 2013. Dan gebeuren er belangrijke dingen voor de werkgelegenheid, de studenten en de inwoners van Twente. Hierbij zijn dingen om op te kunnen verheugen. Verder wonen Germen, en ik, ook in Twente, ik vind het echt leuk om hierover wat te lezen.

      • Honderden keren in Twente geweest. Stond daar bij een boer in Weerselo op het land, met een grote ouderwetse aluminium chalet van tien meter. Zat nog een kolenkachel in, kun je nagaan. De antiekmarkt op zaterdag was altijd erg gezellig en interessant. De achterkant van deze min of meer wilde camping, kwam uit op een riviertje of kanaal. Als je dat kanaal overstak kwam je in een groot natuurgebied. Ging daar ’s winters vaak heen op de bromfiets, wat een hel was van ruim 60 kilometer kleumen. Als ik daar aankwam duurde het uren voordat ik het weer warm had gestookt. Water moest ik in jerrycans ophalen bij de boer, wat geen probleem was, en het leverde soms een leuk plaatje op. Zijn dochter van achtien lentes schoon, kwam een keer naakt op de overloop staan, omdat ze niet begreep dat ik het was die daar stond. ;) In de winter verwachtte ze geen vreemdelingen in die omgeving denk ik, dus ik had geluk. De twee dorpskroegen hadden geen tapinstallatie, alles werd uit flessen geschonken. Gezellig was het daar altijd, leuke herinneringen aan overgehouden. Ik zie die rijen bemodderde klompen nog altijd voor me. Een vreemde snuiter vonden ze me wel, maar ook interessant voor ze. Tsja, een soort dat ze niet helemaal volgen konden…. Wat geeft het dacht ik, als ze maar vriendelijk zijn. :)

        • Een toelichting is niet geheel ongepast denk ik, daar menigeen niet zal begrijpen wat ik daar deed gedurende de winters.

          Ik was op 17 jarige leeftijd op zoek naar mijzelf, en wat het was dat ik om mij heen zag. Daar moet je voorjezelf naar op zoek gaan in herkenbare signalen en antwoorden. Ik zocht die antwoorden in de natuur, en heb ze daar ook gevonden. Alleen zijn, en je afzonderen van de rest, geeft dan vaak wel de antwoorden die je anders niet kunt vinden in de massa. Contemplatie door meditatie, hebben velen gezocht door afzondering, zo vreemd is dat dus niet.

  4. Doe me een plezier ga iets anders zoeken. Het is 2013, ruim 200 miljoen is er al in dit voormalig vliegveld gepompt, vrees nog tot in lengte van dagen dat er miljoenen injecties geïnjecteerd moeten worden ( zie ook vliegveld Maastricht en Groningen als voorbeeld ). En wie gaat dat allemaal betalen? Juist de Enschedeërs in eerste plaatst krijgt de rekening.

Geef een reactie