Een dagje in het schone Voluntarië

Share Button

Hoe zou het leven zijn in een samenleving die geregeld is volgens de principes van het voluntarisme? Een gedachtenexperiment.

Jan, uitgeput geraakt van een zware discussie over het voluntarisme, valt in slaap en heeft een vreemde droom.
Hij wordt wakker op een weg, onder een groot bord. ‘Welkom in Voluntarië.’ Hij knippert met zijn ogen – dit ziet er toch heel anders uit dan het hipstercafé waar hij in slaap is gevallen – en ziet een auto met hoge snelheid luid toeterend zijn  richting op scheuren. Snel springt hij aan de kant om zijn  leven te redden. ‘Wat is dat voor homicidale maniak?’

Voluntarië, een paradijs of hel? Oordeel zelf.

Voluntarië, een paradijs of hel? Oordeel zelf.

‘Dat gebeurt hier wel vaker,’ verklaart een inboorlinge, een jonge vrouw, die zich voorstelt als Dubio. ‘In Voluntarië zijn er geen verkeersregels. Er is geen overheid, of andere instantie die de lakens uitdeelt. Dus iedereen kan zo rijden als hij of zij wil. Absolute vrijheid, daar geloven we in in Voluntarië. En Morus houdt van scheuren. Zo geniet hij meer van zijn vrijheid, vindt hij.’

Het tweetal wandelt een stukje door. Ze lopen voorbij een huis. De deur staat open. Een aantal zware jongens is bezig het interieur van het huis in een gereed staande vrachtwagen te laden. ‘Dat is de Alibaba-bende. Ze vinden dat ze het recht hebben op alle bezittingen in Voluntarië.’
‘Is er geen politie om die boeven op te pakken?’
‘Natuurlijk niet,’ zegt Dubio verontwaardigd. ‘Politie en leger, dat is voor statisten.’
‘Een burgerwacht dan, misschien?’
‘Die is er wel, maar deze familie is fanatiek voluntarist. Ze geloven dat het opzetten van een burgerwacht het initiëren van geweld is. Dus helpt de burgerwacht ze niet.’

Jan liet het ongelofelijke verhaal tot zich doordringen.
‘Maar helpt die burgerwacht überhaupt?’
‘Tegen deze doorgewinterde boeven? No way. Ze roven zoveel, dat ze er fulltime van kunnen leven en de beste wapens kunnen kopen van de wapenfabrikanten. Daar kunnen wij als arme burgers niet tegen op. Sommigen betalen protectiegeld aan de Alibaba’s. Dan laten ze je met rust, meestal. Maar dat beschermt je niet tegen de Boefstra-bende.’

Een weerzinwekkende stank deed Jan kokhalzen.
‘Waarom stinkt het hier zo?’
‘Oh, dat is de pesticidenfabriek van Pollutaria. Ze heeft een deal met de Boefstra’s, die haar beschermen tegen klagende burgers. De rookgassen hadden makkelijk gezuiverd kunnen worden, maar dat kost geld. En Pollutaria heeft er zelf geen last van want ze woont in een andere stad. Maar kom mee naar mijn huis. Daar ruikt het wat lekkerder.’

Eenmaal in de auto reden ze langs een restaurant. Enkele doodzieke mensen werden naar buiten gedragen. ‘Oh, dat gebeurt geregeld hier. Vaak worden voedingsmiddelen aangelengd met giftige stoffen of zijn ze overtijd. Iets eten is een rad van avontuur. Daarom kweek ik liever mijn eigen voedsel.’

Eenmaal bij Dubio thuis, constateerden ze dat de grenspaaltjes met de tuin van de buurman tot vlak bij haar huis stonden. ‘Het is weer eens zover,’ zuchtte Dubio. ‘Die vervelende kerel is steeds landjepik aan het doen, tot ik het opgeef. Kan jij me even dekken terwijl ik de paaltjes terugplaats?’
Ze pakte een geladen dubbelloops geweer en duwde dat Jan in de handen, terwijl ze de grenspaaltjes terugplaatste. Er kwam een duistere gedaante uit het buurhuis die op hem schoot. Jan loste een schot op zijn bovenbeen. De gedaante vluchtte hinkend van de pijn het huis weer in. ‘Niets aan de hand, hij kan niet schieten. Jammer dat je hem niet doodschoot, maar nu heb ik in ieder geval een paar dagen geen last van hem.’

Jan zuchtte. ‘Laat me raden…’
‘Inderdaad. Hier lossen we onze eigen problemen op. Geen nood aan vervelende rechters en wetten. Dood is dood. Heb ik met de vorige vervelende buren ook gedaan. Mensen worden hier niet oud. Daarom hebben we ook geen pensioen nodig. Goed geregeld hier he?’

Opgelucht ontwaakte Jan in de onderdrukkende terreurstaat, waar hij van jongs af aan opgegroeid was.

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

11 reacties

  1. Douwe Beerda schreef:

    Als je het verschil niet begrijpt tussen het non aggressie principe en absolute vrijheid dan moet je je misschien eerst eens wat verder inlezen in wat volentarisme is.

    Verder is dit artikel wellicht nog interessant om eens door te lezen.
    http://reason.com/archives/2014/05/15/be-antigovernment-and-proud

    En deze alien stelt ook wel leuke vragen over wat een overheid nu precies is.
    https://www.youtube.com/watch?v=EUS1m5MSt9k

    • Germen schreef:

      Douwe, als iemand het niet met je eens is hoeft dat niet de betekenen dat die persoon onwetend is. Zoals in dit geval. Ik heb goede redenen het grondig met je oneens te zijn.
      Het verschil tussen NAP en absolute vrijheid is een wassen neus, immers omdat er geen daden denkbaar zijn die de vrijheid van een ander niet inperken, is zelfs ademen agressie. Daarmee perk je immers het aantal zuurstofmoleculen in voor andere mensen.

  2. jos van veen schreef:

    kletsverhaal

    Niets is zo verplichtend als vrijheid.
    Vrijheid krijgt hier de invulling van van neoliberale nalatigheid..je koopt je vrijheid, en als je het kunt permitteren dan trek je je nergens wat van aan, ook al gaat dat ten koste van anderen.

    Vergeet niet dat jouw vrijheid ook de vrijheid van anderen is en wat jou niet bevalt doe je een ander ook niet..
    Inclusief denken,oog voor je omgeving en anderen..(heel anti-neoliberaal, existentie is coexistentie en geen fascisme)

    Anders ben je gewoon neoliberaal egoistisch gestoord en heb je een diepgaande chemische behandeling nodig voor langere tijd…of zo.
    Je draagt in ieder geval bij aan een criminele samenleving.

    • Germen schreef:

      Beste Jos,
      Ik pas slechts het voluntarisme tot de uiterste consequentie toe, en laat de resultaten zien. Ook wel advocaat voor de duivel spelen, genaamd.
      Het is ook niet mijn favoriete politieke filosofie.

  3. Bemoeier schreef:

    Nee niet weer dat eindeloze debat hier, het lijkt wel een evolutie draadje met vastgeroeste religieuze fundementalisten van Nujij.

  4. antares schreef:

    Germen heeft ervan geleerd; hij weet nu vaak tevoren op grond van logisch herhaalde reactiepatronen, hoe dat mensen als Douwe en gemanipuleerde aanhang op grond van de inhoud van dit artikel zullen gaan reageren. Dit omdat hij mensen als Douwe door en door kent, hij is immers zelf hoogbegaafd. Het toeval wil nu, dat mijn vriendin en ik eergisteren iemand binnen onze eigen kringen hebben ontmoet die hem kent, en zijn familie zelfs persoonlijk ontmoet heeft. Op mijn bewering dat Douwe een anarchist is, kreeg ik juist een stellig ontkennend antwoord. De man komt uit daadwerkelijk in de praktijk bewezen, uitzonderlijk hoogbegaafde kringen. Deze mensen leven vaak met reden geïsoleerd, zo beschreef hij ook zichzelf. Ze passen, omdat ze heel anders, meer gecompliceerd, en gedetailleerd waarnemen, niet in de massa. Zulke mensen verklaarde hij ons; spelen vaak spelletjes met anderen, omdat serieuze gesprekken en conversaties met anderen niet bevredigend verlopen. Het is ze niet eens echt kwalijk te nemen, uit het één komt gewoon het ander voort. Douwe naait het hele gros anarchisten en de rest in z’n spelletjes. Zie de humor daarvan in, lach om jezelf en anderen, ook als je daar zelf, (zoals ik) in getrapt bent en wees gewaarschuwd.

  5. Love the borg schreef:

    Wow wat een goed stuk, ik ben ook blij dat we in een demodictocraties systeem leven, als ik leest hoe jij je zou gedragen. Vergiftigen, de buurman neerschieten enz.

    Er zijn duidelijk nog heel veel mensen zoals jij die op volwassen leeftijd zonder ons de meest verschrikkelijke dingen gingen doen. Ik ben dankbaar voor de leiding (die wij zijn)die jou zegt dat je niet mag stelen moorden en bedriegen enz. Omdat de wet schijnbaar het enige is wat jou weerhoud dat je een monster wordt. Bedankt voor het kijkje in je brein.

    Ik ben ook dankbaar dat het zoveel wetten zijn dat als je niet weet hoe je moet leven dat je kunt zoeken tussen de honderduizenden wetten van de nederlandse staat (Wij dus). Of de honderdduizend wetten die de eu (wij dus) al heeft voortgebracht.

    Het is gelukkig ook zo dat als je een van die honderdduizenden wetten die we met zijn allen bedacht hebben, niet opvolgt, en ze komen erachter, hoe klein het wetje ook is, dat we met zijn allen tot het uiterste gaan om de mensen te laten gehoorzamen. Want anders zou dat betekenen dat de wetten maar zomaar genegeerd zouden kunnen worden. Nee wij vinden dat alle wetten tot de letter nauwkeurig nageleefd, wij zijn dan ook voor een sterke politie macht met veel bevoegdheden en wapens die ervoor zorgt, dat wat wij in onze demodictocratie besloten hebben, door iedereen opgevolgd wordt. We maken die wetten toch niet voor de flauwekul.
    Wij zeggen altijd. Er kan je toch niks gebeuren als je niks verkeerd doet, en ook als je niks te verbergen hebt is het toch niet erg als je geen privacy hebt. En als je gewoon niks buiten het gangbare zegt hoeven we toch ook geen vrijheid van meningsuiting te hebben. Toch?

    Leve de demodictocratie waar iedereen iedereen bestuurd. Hoera voor ons en dat we een perfecte wereld mogen schapen.

  6. Pietje Puk schreef:

    In werkelijkheid zullen mensen in zo’n anarcho-kapitalistisch systeem eerder geneigd zijn soortgenoten op te zoeken die elkaar wederzijds ondersteunen. Survival of the fittest is dan ook de meest verkeerd begrepen theorie van Darwin. Zo’n buurman is dan ook erg onrealistisch evenals eten in een restaurant waarbij er dagelijks doden zouden kunnen vallen. Immers wat heeft een restauranthouder daar aan? In verre vreemde landen met etenskraampjes is de stelregel daar heen te gaan waar het druk is.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger