Update: eerste vliegende auto op de weg toegelaten

Share Button

Veel forenzen zouden er een lief ding voor over hebben om over de voortkruipende file te kunnen vliegen. In de Verenigde Staten is het nu eindelijk zover met de Terrafugia Transition. Nog in 2012 worden de eerste op de weg verwacht. Ook de Nederlandse PAL-V One zal spoedig het luchtruim kiezen.

PAL-V One, hier in gebruik als politieheli. Voor politiediensten is een voertuigje waarmee verdachten ook in de lucht kunnen worden achtervolgd erg interessant. Bron: PAL-V

PAL-V One, hier in gebruik als politieheli. Voor politiediensten is een voertuigje waarmee verdachten ook in de lucht kunnen worden achtervolgd erg interessant. Bron: PAL-V

Ontwerpers van vliegende auto’s richten zich gewoonlijk op het vliegelement, wat doorgaans leidt tot een vliegtuig of helicopter met wielen, of op het rijelement, wat een auto met vleugels of rotor oplevert. De Nederlandse PAL-V heeft nog het meeste weg van een helicopter met wielen, dus valt duidelijk onder de eerste categorie.

De rijdende eenpersoonshelicopter (of vliegende driewieler) PAL-V One zal volgens de fabrikant PAL-V ongeveer 300 000 dollar (plm. 250 000 euro) gaan kosten. Het transportmiddel heeft een maximale actieradius van 560 km en bereikt een maximale snelheid van 180 km/uur. Lachend de ochtendspits voorbij wordt hiermee een eenvoudige zaak. Kortom: dit zou wel eens het ultieme statussymbool voor rijken in de volgepakte Randstad of in Moskou, dat ook al onbegaanbaar is door de vele files, kunnen worden.

Omdat het vliegtuigje lager vliegt dan 1200 m is er geen interferentie met commercieel vliegverkeer en kan de eigenaar dus vertrekken zonder de gebruikelijke luchtvaartbureaucratie (denk bijvoorbeeld aan een vluchtplan indienen). Het vliegtuigje vliegt op benzine.

 

 

Het voertuigje kan zeer snel opstijgen door zijn vleugels uit te klappen.

Het voertuigje kan zeer snel opstijgen door zijn vleugels uit te klappen.

Een gezinsauto is het vlaggenschip van de Amerikaanse fabrikant Terrafugia niet: er past slechts één bestuurder in de cockpit. Het vliegtuigje heeft ongeveer vijfhonderd meter startbaan nodig om op te stijgen. Op een snelweg moet dat dus in principe mogelijk zijn.

De vliegende auto weegt leeg iets meer dan vierhonderd kilo. In de lucht haalt het rijdende vliegtuigje 185 km/h, op de weg 115 km per uur. In de lucht gebruikt het vliegtuigje ongeveer één liter brandstof per negen kilometer, op de weg rijdt het voertuig 1 op 15.

Niet dat brandstofkosten de trotse bezitter veel uit zullen maken. Het vliegtuigje is uw eigendom voor ongeveer een kwart miljoen Amerikaanse dollar (plm. 180 000 euro). Er is plek gereserveerd voor golf clubs, wat ook duidelijk maakt wat de verwachte doelgroep is voor dit voertuigje.

Bronmen
PAL-V
Terrafugia Transition Specs

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

8 reacties

  1. Paul.R schreef:

    Niet slecht zo”n bakkie, het zou ook nog achter mn huis kunnen staan en heb tevens hier wel een landingsbaantje achter huis. Jammer dat ze de prijs niet noemen. Ik ga mijn vrouw lichtelijk voorbereiden en dan een bank plunderen, denk ik. Wordt verder over nagedacht. Mv, Paul \o/

  2. Bemoeier schreef:

    Moet je dan ook geen vliegbrevet hebben ?

    • Paul.R schreef:

      Zou best eens kunnen, maar ze houden je niet zo snel staande in de lucht.P.

    • antares schreef:

      Ik denk het wel bemoeier, vliegen werkt heel anders dan autorijden, maar ook de verkeersregels zijn onontbeerlijke kennis voor de veiligheid van jezelf en anderen. Een constructie waarmee je wel zo de lucht in mag, is die van de Delta zweefvlieger, maar ook daar zitten regels aan vast, het mag niet overal. Aardige bijkomstigheid van die zwevers is; ze zijn voor een paar duizend euro aan te schaffen, inclusief een zelfbouw aandrijving. Ik heb geprobeerd om er een zelf te bouwen op m’n 18e, maar mag van geluk spreken dat ik daar niet in geslaagd ben. De aluminium buizen die ik besteld had kwamen boven mijn budget, alleen het zeildoek kostte mij destijds al 300 gulden, en het was ook nog een te zware soort. Van een restant daarvan heeft mijn vrouw destijds een gereedschapstas genaaid, die ik nu nog steeds gebruik. Met aanpassingen aan een bestaande delta, i.d.v koolstofbuizen i.p.v. aluminium, zou het te doen moeten zijn. Als motor zou ik een Wave-Disc generator gebruiken, maar ze zijn nog niet op de markt zover ik weet. Aan een alternatief werk ik ook, maar of het principe gaat werken weet ik nog lang niet, en iets loslaten daarover doe ik ook niet. Gewoon lol hebben aan een interessante hobby, en als het niet lukt, heb ik toch een leuke tijd gehad, toch? :)

  3. Lacsap schreef:

    Eerste foto: Ik zie ze al met die wagen een snelle bocht nemen.. not. Je kan er mee rijden ja maar daarmee heb je ook alles gezegd.

    Het is eigenlijk een rijdende helikopter en geen vliegende auto..

  4. Peer Polderman schreef:

    Brrr, forensen in een laagvliegende helikopter. Laten we hopen dat het niet zover komt.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger