De Aeroscraft in hotelvorm zal er ongeveer zo uit komen te zien.

Zwevend hotel

Hoe zou het zijn om hoog in de lucht te feesten, te slapen of te gokken? Als ondernemer Igor Pasternak financiers vindt om zijn concept voor een luchtcasino uit te voeren, kunnen we daar al op vrij korte termijn achter komen.

De makke met vliegtuigen

De Aeroscraft in hotelvorm zal er ongeveer zo uit komen te zien.
De Aeroscraft in hotelvorm zal er ongeveer zo uit komen te zien.

Luchtvaart kost heel veel brandstof. De vliegende auto, bijvoorbeeld, is een licht eenpersoonsvoertuigje en gebruikt ongeveer een liter brandstof op negen kilometer. De reden: zwaarder-dan-lucht vliegtuigen zijn gedwongen rekening te houden met de fysische beperkingen. Om in de lucht te blijven moet het vliegtuig voldoende opwaartse kracht, lift, genereren. Lift is recht evenredig met de snelheid. Maar helaas: de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Een duivels dilemma, dat vliegtuigbouwers proberen op te lossen door vliegtuigvleugels heel vlak en groot te maken zodat de snelheid omlaag kan. Ook dat heeft uiteraard een nadeel: grote vleugels hebben meer oppervlak en dus meer weerstand. Ook nemen grote vleugels veel ruimte in beslag op vliegvelden en zijn deze vliegtuigen moeilijk te besturen. 

Zeppelin als hotel
Als je tevreden bent met een lagere snelheid, is het een verstandig idee een zeppelin of dirigible te gebruiken. Zeppelins blijven niet in de lucht door lift, maar omdat ze lichter zijn dan de omringende lucht. Je kan op die manier een veelvoud van de hoeveelheid lading vervoeren. Ook de snelheid kan veel lager worden, wat minder luchtweerstand betekent. Nadeel is wel dat de doorsnede heel groot is. De zeppelin komt met veel lucht in botsing als deze beweegt. In de praktijk valt de brandstofbesparing dus tegen. Wel is het liftvermogen veel groter dan dat van een vliegtuig. Ook hebben zeppelins geen landingsbaan nodig.

64 meter lange zeppelin
Met dit in het achterhoofd heeft de Russische immigrant Igor Pasternak met zijn bedrijf Aeros de Aeroscraft ontwikkeld. Het volume hiervan is, zoals bij alle zeppelins, enorm. De lengte is ongeveer 64 meter. Tweederde van de lift, de opwaartse kracht, wordt geleverd door het helium waarmee de zeppelin gevuld is. Het laatste derde deel is afkomstig van elektrische motoren die met brandstofcellen aangedreven worden. Hierdoor kan de dirigible vrij eenvoudig stijgen en dalen. Het is niet nodig om zoals bij een ballon, het helium te verhitten om te stijgen.

Reuzen-cargovervoerder of zwevend hotel
Met het enorme laadruim dat een zeppelin biedt kan je uiteraard de nodige dingen doen. Zo kunnen voorwerpen die anders nauwelijks tot niet over de weg vervoerd worden, van de ene plaats naar de andere worden vervoerd. Eilandjes in de Stille Zuidzee die nauwelijks met een vliegtuig te bereiken zijn omdat er geen landingsbaan is, kunnen met de Aeroscraft aan worden gedaan.
De spectaculairste toepassing is uiteraard de Aeroscraft gebruiken als luxe luchtcruise-schip. Met een snelheid van rond de honderd kilometer per uur kunnen reizigers de spectaculaire landschappen onder zich voorbij zien glijden. De hoogte waarop de zeppelin vliegt, rond de drie kilometer, is zo laag dat er veel meer te zien is dan vanuit een vliegtuig.

Een voorproefje in de videoclip hieronder.

Bron:
Aeros Craft

Laat een reactie achter