We zijn voortdurend op zoek naar prikkels. Wat mensen eigenlijk willen kopen is niet een nieuw bankstel, maar een fris en goed gevoel. De voornaamste aandrijver van onze behoefte aan meer is niet zozeer hebzucht, maar onze behoefte aan prikkels. Kan dat niet slimmer?
Aangeboren behoefte aan prikkels
Uniek aan zoogdieren, en zeker aan mensen, is onze behoefte aan prikkels. Ongeveer twintig procent van al onze lichaamsenergie wordt gebruikt in ons brein. Niet alleen heeft ons brein veel voedsel nodig, maar ook veel prikkels. In de middeleeuwen was het leven erg saai. Daarom waren mensen als marskramers en potsenmakers welkome verschijningen op het platteland. Nu is dat anders. We kunnen alle vermaak wat we willen binnenhalen via radio, televisie, of internet. Ook is er nu veel meer te koop dan vroeger. Waar vroeger erfstukken eeuwen meegingen en artikelen op bestelling werden gemaakt door een ambachtsman, houdt het gemiddelde interieur het niet langer dan een jaar of vijf à tien uit. Niet door technische gebreken, maar omdat de bewoners er op uitgekeken raken. Affluenza, noemen critici van de moderne consumptiemaatschappij dat/
Logisch ook. De mens is gewend aan een zwervend (semi-) nomadisch bestaan. Een voortdurende verandering van omgeving is voor mensen normaal. Een nieuwe omgeving werkt voor mensen vaak ook prikkelend op de creativiteit.
Alternatieve ideeën om aan prikkels te komen
Veel meubels zijn tegenwoordig modulair. Zet ze in een andere configuratie neer of bekleed ze anders en de woonvertrekken zien er weer als nieuw uit. Verplaats lampen of zet er andere, sterkere, zwakkere of gekleurde lichtbronnen in. Breng een muurschildering aan. Ga meubels ruilen met een stel vrienden of familieleden. Wees wat aardiger voor elkaar, maak wat tijd voor elkaar vrij en verras elkaar geregeld met kleine cadeautjes of gratis verrassingen. Dat is een goede manier om aan positieve prikkels te komen.
Statuszoeken
Veel mensen willen ook door hun exuberante consumptiepatroon indruk maken op anderen. Iemand met veel nieuwe spullen wordt gezien als succesvol, een trendsetter. Inderdaad gaat maatschappelijk succes doorgaans samen met veel geld (waarmee je veel nieuwe spullen kan kopen). In feite is het natuurlijk veel slimmer om anderen te geven waar ze werkelijk behoefte aan hebben: prikkels en niet te kiezen voor een milieuvervuilend leeghoofdig substituut. Ook geeft het kopen van veel nieuwe dingen sommige mensen een rijk gevoel. In feite word je van dingen kopen uiteraard arm. Alleen de winkelier wordt rijk.
Vrekkeninvesteringen geven vaak ook status
Het is veel slimmer om dingen te kopen die je geld besparen, waar je echt wat aan hebt en die niet hun waarde verliezen. Een zonnepaneel of nog beter: zonnecollector geeft ook status (‘kijk hen eens milieubewust bezig zijn!’), maar is een investering die je heel wast energie kan besparen. Zo zijn er meer investeringen voor vrekken die een veel hoger rendement geven dan spaargeld of beleggen in een dubieus bedrijf. Huizen zijn in Nederland nog steeds veel te duur, maar een goedkoop huis spaart je heel wat huur uit.
geinig die vrekken investeringen. ben er achter dat ik en mijn vriendin ongeveer 75% van die besparingen (onbewust doen). Zo hebben we 2 dekentjes op de bank, omdat we dat gewoon lekker vinden en een radiator omhulsel omdat we dan een bredere vensterbank hebben.
Helaas geef ik me geld dan wel weer te makkelijk uit aan domzinnige dingen als in de kroeg hangen en leuke dingen doen voor veels te veel geld. Maar ja, dat maakt de kwaliteit van leven ook weer wat hoger.