Slechterik of held spelen beïnvloedt werkelijk leven

Share Button

Virtual reality games en role playing games zijn minder vrijblijvend dan tot nu toe aangenomen. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat het spelen van een slechterik of juist van een held, leidt tot gedragsveranderingen. Wat zijn de consequenties voor real life?

Het experiment
De onderzoekers Yoon en Vargas, die beide aan de Amerikaanse University of Illinois te Urbana-Champaign werken, deden onderzoek naar de invloed die het spelen van een held of schurk in een videogame had op het gedrag van hun proefpersonen. De 194 proefpersonen, studenten, werden random toegewezen aan drie groepen. De ene groep proefpersonen speelde in de game de rol van de Marvel Comics strip- en filmheld Superman, de andere die van de slechterik uit de Harry Potterreeks, de boze tovenaar Voldemort. De controlegroep speelde met een cirkel-avatar. Vervolgens werden alle drie groepen onderworpen aan een smaaktest. Ze kregen chocoladesaus en chilisaus te proeven en kregen vervolgens de keuze, welke saus en in welke hoeveelheid zij aan een andere testdeelnemer wilden geven.

Mensen die zich vereenzelvigen met Superman blijken te kiezen voor chocoladesaus.

Mensen die zich vereenzelvigen met Superman blijken te kiezen voor chocoladesaus. Bron: Wikimedia Commons

Uit het onderzoek bleek dat de groep die vijf minuten als Superman speelde, twee keer vaker chocoladesaus voorschotelde dan chilisaus. De groep die Voldemort speelde, gaf juist twee keer vaker chilisaus en ook in grotere hoeveelheden. Dit alles vergeleken met de controlegroep die als cirkel speelde.

Mens geeft zijn eigen realiteit vorm, en de realiteit geeft de mens vorm
In feite is dit een bewijs van een al langer bestaand fenomeen, dat onder meer door de Indiase filosoof Siddhartha Gautama (beter bekend als Buddha) en Jezus van Nazaret is beschreven: de gedachten  van de mens bepalen de rol die hij of zij speelt. Tegelijkertijd bepaalt deze rol de gedachten van de mens. Het is dus verstandig om inspirerende en positieve omgevingen op te zoeken. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan de natuur, architectonisch fraai vormgegeven steden en dorpen en natuurlijk het gezelschap van positief ingestelde mensen. Heb je eenmaal positieve energie opgedaan, dan kan je die doorgeven aan je omgeving, door bijvoorbeeld mooie dingen te maken en rommel (real life en psychisch) op te ruimen.

Het is ook verstandig te kiezen voor een positieve rol en een positief rolmodel. Heb je bijvoorbeeld een baan die er in feite uit bestaat om je medemensen te belazeren, lastig te vallen en/of te schaden, dan ben je beter af zonder deze baan. Je zal er een beter mens door worden. Probeer in plaats hiervan een held te worden in je eigen omgeving, en als dat lukt, ook met grotere reikwijdte. Geld is belangrijk, maar niet alles. Verkoop niet je ziel.

Bron 
G. Yoon, P. T. Vargas, Know Thy Avatar: The Unintended Effect of Virtual-Self Representation on Behavior,Psychological Science, 2014, DOI: 10.1177/0956797613519271g

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

1 reactie

  1. antares schreef:

    In feite zijn we allemaal het product van onze omgeving, en nu bewezen ook, als die omgeving virtueel is. Interessant artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Advertisment ad adsense adlogger