Artist impression van de Gyre Seascraper. Bron: Zigloo.

Drijvende stad start kolonisatie van de oceanen

Op land wordt het steeds voller. De komende drie decennia zal de wereldbevolking met meer dan twee miljard groeien. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont op korte afstand van de kust. Veranderingen van de zeespiegel, in de geschiedenis van de aarde meer regel dan uitzondering, zullen daarom veel mensen treffen.

Artist impression van de Gyre Seascraper. Bron: Zigloo.
Artist impression van de Gyre Seascraper. Bron: Zigloo.

Vandaar dat er steeds meer stemmen op gaan om een drijvende steden op de oceaan te bouwen. Gezien de zeer hoge prijzen voor land en onroerend goed aan de kust is het al snel economisch aantrekkelijk. De oceaan houdt de temperaturen het hele jaar door gematigd en aangenaam, wat drijvende steden in de tropen en de poolstreken extra aantrekkelijk maakt. Ook zeespiegelstijging is geen issue meer.

De Gyre seascraper van het Canadese ontwerpbureau Zigloo heeft eigenlijk meer weg van een complete oceaanstad dan van een drijvende wolkenkrabber, zoals de naam zou doen vermoeden. In de stad kunnen tweeduizend oceanologen en ‘gewone’ burgers verblijven.

De centrale ring in het midden is van versterkt carbonaatglas en bevat meerdere verdiepingen. Aan de ring zitten vier pieren met een lengte elk van een halve kilometer, voldoende groot voor zelfs de grootste schepen. De pieren bevatten ook golfslaggeneratoren.

De drijvende stad vanaf een diepte van 400 meter.
De drijvende stad vanaf een diepte van 400 meter.

Onder de centrale ring, zie foto, strekt een vierhonderd meter diepe schacht zich uit. De appartementen en werkruimten liggen goed beschermd tegen stormen en krijgen licht via de centrale opening, die ook dient als opslag voor regenwater.

In de diepte bevindt zich een oceanografisch observatorium en bezoekerscentrum. De stad is zelfvoorzienend in voedsel door algenoogst uit het water, hydroponische tuinen en heeft een totale oppervlakte van 21 hectare.

Bron: Zigloo

11 gedachten over “Drijvende stad start kolonisatie van de oceanen”

  1. Met goede stedenbouw kunnen we alleen al in NL 150 miljoen mensen huisvesten, de wereld is nog lang niet overbevolkt, drijvende steden zijn veel te duur en hebben we helemaal niet nodig.

  2. er is een amerikaanse organisatie die zulke steden in zee wil bouwen. men noemt het seasteads geloof ik. Het klinkt interessant, maar het bouwen kan een heel dure grap worden omdat er corrosie bestendige materialen nodig zijn en die zijn schaars en duur. HOe zit het met de rechten van inwoners van zulke zeesteden? Nationaliteit, identiteit, geloof?

    Hoe is de economie van zo een stad ontwikkeld? Hoeveel mensen gaan daar willen wonen? Als men moslims toelaat dan komt er terrorisme en dat is levensgevaarlijk. Ja, wat dan.

    Leuk om over na te denken, maar bijna onuitvoerbaar. Kan pas over 200 jaar een realiteit worden geloof ik, als er nieuwe internationale wetten komen en het moslim terrorisme totaal uitgeroeid wordt. Moslims verzieken alles nu in onze wereld en men weet er gewoon geen raad mee.

    dewanand

  3. Dewanand, je commentaren zijn van een dusdanig niveau….. een beldiging voor een site als Visionaire Berichten. Misschien moet de huisregels er nog maar eens op na lezen. Fundamentalisten als jij moeten helaas ook gehoord worden, maar doe dat AUB ergens anders. Ik schaam me voor het feit dat jij en ik de zelfde goden aanbidden.

  4. Drijvende steden zijn een goed idee maar dit ontwerp is niet realistisch, de gebieden die zijn bevestigd aan de uiteinden van de armen zullen gaan dienen als golfbrekers met als gevolg dat er slijtage gaat optreden. Het onderste stuk, de schacht, is namelijk niet zwaar genoeg om te dienen als contragewicht in geval van een storm. Als je dit realistisch wil maken moet je de armen korter maken en de stad voorzieningen geven waardoor het kan zakken tot een diepte van 100 meter onder water voor als er een storm drijgt aan te komen. het zou ook beter zijn om alle armen driehoekig te maken zodat het verplaatsen van de stad een stuk makkelijker word mocht het nodig zijn ivm een eventuele natuurramp. Hiermee bedoel ik te zeggen, als je de stad niet onder water kan laten zakken zal je het moeten verplaatsen, dat verplaatsen zal niet makkelijk gaan als je met de armen enorm veel water moet verplaatsen om vooruit te komen.

    1. Barry.

      Ik ben het niet met jou eens dat de armen te lang zijn, en wel om het volgende:
      De pieren zijn voorzien van golfslag generatoren. Golfgeneratoren bestaan uit lange reservoirs, met daartussen een knikpunt. Op dat knikpunt bevinden zich hydropompen, die op hun beurt worden aangedreven door de beweging van de reservoirs in de golven. De vloeistof die ze zo verpompen gaat naar een volgende serie hydropompen, die op hun beurt generatoren aandrijven, middels tandwiel overbrengingen die het toerental regelen. Hoe langer de pieren, hoe groter de energiewinst dus. Deze compenseert de wrijving in het water voor de voortbeweging. De vier pieren en hun lengte, versterken met hun drijfvermogen de werking van de golfgeneratoren. Wat jij dus de armen noemt, zijn in werkelijkheid pieren met geïntegreerde golfslaggeneratoren. Bovendien is het geheel berekend op stormen, en hoeft het dus niet te duiken. Naast deze argumenten is er nog een andere reden waarom de lengte van de pieren zo groot is; de schepen die kunnen aanleggen hebben zo’n lengte, dat geïntegreert vracht en passagiers vervoer rendabeler is, naarmate de schepen groter zijn.

      1. Alfa,

        Ik begrijp wat je zegt, er is alleen 1 grote maar…

        Als je zo´n grote stad op het water bouwt moet je rekening houden met allerlei rampscenarios zoals bijvoorbeeld schepen die op een ramkoers komen te liggen. Nu wil ik niet meteen denken aan een terroristische actie, het zou ook net zo goed een technisch mankement aan het schip kunnen zijn. In dat geval is het heel belangrijk dat je met je stad heel snel wegkomt. De snelste manier is omlaag, hierbij zit ik te denken aan armen (pieren) die je met een noodgang rechtomhoog kan takelen waardoor het zwaartepunt veranderd en de stad snel zinkt. daarbij zit ik ook te denken aan vier versterkingsbalken aan het eind van de pieren die je meteen kan loskoppelen als je moet zinken. In het midden van die versterkingsbalken moeten nog vier versterkingsbalken zitten die permanent zitten bevestigd aan de zijkanten naast de schacht. Deze schacht zou ik niet laten dienen voor passagiers maar voor een gigantische gyroscoop, dit soort mamoetgyroscopen bestaan al voor de grootste wolkenkrabbers op aarde. Dat is makkelijk in te bouwen in die schacht. Ik snap natuurlijk wel wat je bedoeld met die golfslaggeneratoren maar die werken niet meer als je golven hebt van 10 meter hoog en de helft van je stad hangt vrij boven een golf terwijl de andere helft van de stad meedeind en een golf induikt. Door de klimaatveranderingen worden de komende eeuwen de golven steeds hoger een de stormen steeds sterker. Die 4 versterkingsbalken zouden dan onder de stad bij elkaar moeten komen in een punt, als de stad dan zinkt kan de stad tussen 4 gigantische betonnen palen vastgezet worden. Ik heb het over betonnen palen van 50 bij 50 meter of zo…Laten we wel wezen, de zee is geen pierenbadje waar je met wat golfslaggeneratoren de golven kunt opvangen. Zoals ik het zie heeft het bovenstaand ontwerp behoorlijke fouten en heb ik op een simpele manier een oplossing geboden voor die ontwerpfouten.

  5. Dewanand,

    wat is er met jou denkproces aan de hand ? Ik denk dat je nog maar een 16-jarig manneke bent dat nog afhankelijk is van pappie en mammie, maar je kortzichtige denkwijze bevordert niet bepaald het niveau hier.

Laat een reactie achter