De auto is op zijn retour. Zelfs in de bakermat van de autocultuur, de Verenigde Staten, worden er steeds minder rijkilometers gemaakt en de autoverkoop is nu nog maar de helft van wat deze halverwege de tachtiger jaren was. Peak car is al een paar jaar een feit in de westerse wereld. Wat zijn de oorzaken?
Is het uit tussen de westerse maatschappij en de auto? Een onbereikbare droom voor klimaatactivisten is zich op dit moment aan het voltrekken. Hoewel ouderen en gezinnen met jonge kinderen aan hun auto vasthouden, leiden de vergrijzende bevoking en een nieuwe, minder auto-minded mentaliteit onder de jongeren tot een structurele daling van het aantal auto’s. Het aantal verkochte auto’s is structureel aan et dalen in de VS en ook hier. De auto’s die het meeste verkocht worden zijn klein, licht en zuinig. Ook is het autobezit per hoofd van de bevolking aan het dalen, zo ook het aantal reizigerskilometers via de auto.
Voor een deel komt dit omdat de bevolking ouder wordt. Ouderen hebben minder behoefte aan reizen met de auto. Ook zijn de buitenwijken nu uit. Wie het kan betalen woont het liefste in een appartementje in de binnenstad. Aan een auto heb je niet zoveel in een grote stad. Een groot deel van de dag staan ze vast in verkeersopstoppingen of voor een verkeerslicht. De grote uitgaven voor een auto kunnen, vinden steeds meer mensen, beter aan wat anders besteed worden. Het gebruik van overige vormen van vervoer, variërend van de fiets tot de trein en tram, stijgt nog steeds. Maar voor hoe lang? Immers: sociale media nemen steeds meer de noodzaak weg om elkaar direct te zien voor een gesprek.
Overigens groeit het autogebruik in de ontwikkelingslanden nog steeds snel. De vraag is ook hier: hoe lang nog. Ook bewoners van Sao Paulo en Delhi zitten met volkomend vastzittend verkeer. Er is een optimaal aantal auto’s op de weg. Stijgt de voertuigdichtheid boven deze waarde, dan staan auto’s meer stil dan dat ze rijden. Ook in de ontwikkelingslanden is dus de verwachting dat het aantal auto’s hier uiteindelijk zal stabiliseren. Deze auto’s zullen niet meer op olie rijden – die is tegen die tijd zeer schaars en duur – maar op zuinige en goedkope elektromotoren. De snelle vorderingen in ultracondensatoren en batterijtechniek brengen dit dan binnen bereik.
Meer informatie
The Road… less traveled (Brookings Institute, 2008)
Is dit ook in Nederland het geval? Openbaar vervoer wordt wegbezuinigd, het spoor is onbetrouwbaar en autowegen worden breder.
Ik denk dat ik als een van de laatste OV adepten ook gedwongen wordt om een auto aan te schaffen om me te verplaatsen. OV is niet meer te doen.
Ik denk dat, zoals je al schreef, de mogelijkheden van de sociale media er aan ten grondslag liggen. Dit direkt naast de ongunstige financiële positie van jongeren, onder invloed van de huidige zwakke economie. Een relatie opbouwen en onderhouden, was altijd al de hoofdreden om je te verplaatsen. Met de huidige economisch beperkte mogelijkheden voor de jeugd, wordt het aantrekkelijker om eerst te verkennen, en dan pas over tegaan op werkelijk contact. Natuurlijk zoeken ze elkaar nog steeds op, maar hun blikveld is verbreedt tot een voor hun praktisch niet haalbare afstand, als gevolg van de financiële middelen waarover ze beschikken. Ze moeten daarom wel gebruik maken van goedkopere alternatieven, als scooters, fietsen, trein en tram. Daarnaast zijn de sociale media een stuk veiliger te bezoeken, dan het uitgaansleven op dit moment. De onrust als gevolg van onvrede door het frustrerende maatschappij klimaat, is onder jongeren goed voelbaar. Dat geeft een onveilig gevoel in het uitgaansleven, dat ze kunnen vermijden met internetcontacten. Reizen is dan een optie, met een in zekere zin veiliger bestemming, (verkend doel) dan uitgaan in een onbekende stad, op zoek naar een onbekende partner.
Onder het plaatje stond “De autowegen in de VS worden steeds leger. De boosdoeners: internet en vergrijzing.”
Wat is dat nou weer voor vertekende voorstelling van zaken. Ik hoop dat je beseft dat de beruchte traffic-congestion en gridlock erger is dan ooit. Vreemd genoeg lijk je dat in je laatste alinea te onderschrijven.
Interpreteer het zoals je wilt, jouw visie.
Dat onderschrift verbaasde mij ook. Misschien is vergrijzing en internet een secundaire oorzaak voor het dalende autogebruik. Maar de belangrijkste reden wordt niet gemeld, en dit lijkt mij toch echt de economische misere van het laatste decennium. Hierdoor wordt de aanschaf van dure producten (huis, auto, keukens) uitgesteld. Vandaar de crisis bij die bedrijfstakken. Zowel in de VS als in NL zijn benzineprijzen torenhoog. Ik rij sinds de exorbitante prijsstijging van de laatste jaren nauwelijks meer in mijn auto.Â
Ik neem misschien een auto zodra ze zichzelf besturen.
Nou Lennart daar moet je toch niet aan denken?
Auto’s die zichzelf besturen? We worden steeds luier in die auto, opletten hoeft straks niet meer, we geven gewoon de elektronica de schuld indien er iets gebeurt.
Even terugkomend op het artikel,
Stel dat vanaf nu AL het vervoer vervalt, er is dus nog alleen maar de benenwagen.
Er zijn geen vliegtuigen meer, geen schepen, geen vrachtwagens, geen fietsen, geen skippyballen, alleen de benen.
Binnen hoeveel tijd zal het grootste deel van de mensheid zijn uitgestorven?
Binnen 100 jaar denk ik.
We zijn nou eenmaal zo programmeert door de natuur dat mensen niet zonder technologie kunnen en steeds afhankelijker worden in meer of mindere mate van deze technologie. Vervoer is een technologie, of dat nou een fiets of een ruimteschip is. En als zo’n dergelijke technologie verdwijnt zouden we ernstig in de problemen komen. We zijn zo geëvolueert dat we als een dergelijke technologie in gevaar komt, we altijd een vervangend middel proberen te bedenken om toch het zelfde gewenste of nog beter resultaat te behalen.