Israël krijgt accu-wisselstations voor elektrische auto’s

Share Button

De relatie tussen Israël en de overwegend islamitische OPEC-landen loopt niet over van hartelijkheid. Geen wonder dus dat de Israëli’s wel oren hebben naar het idee van een Californische startup. Bijna de helft van de Israëlische autokopers heeft zich al ingeschreven voor een drie-jarenplan, waarin auto’s worden uitgerust met verwisselbare elektrische accu’s. Het begin van het einde voor de auto’s op benzine en diesel.

Meer dan negentig procent van de Israëli's wonen in het kleine stukje land tussen de Westoever en de Middellandse Zee of in Galilea.

Meer dan negentig procent van de Israëli's wonen in het kleine stukje land tussen de Westoever en de Middellandse Zee of in Galilea


Waarom de elektrische auto geknipt is voor Israël

Israël is een klein land, ongeveer zo groot als België of tweederde maal Nederland. De Israëlische bevolking is overwegend samengeperst op een smalle strook land tussen de Westoever en de Middellandse Zee. Er is weinig verkeer over de grens. Afstanden zijn dan ook klein in Israël. Het kleine bereik van elektrische auto’s is in Israël dan ook geen groot probleem.

Ook komt er in de Israëlische Negev-woestijn in het zuiden, 59% van het landoppervlak, heel veel zonne-energie naar beneden, per vierkante meter per jaar ongeveer twee keer zoveel als in Nederland.

Geen wonder dus dat er in Israël veel wordt gedaan met zonne-energie[1]. Wat ook scheelt, is dat Israël geen koninklijk huis heeft dat grootaandeelhouder is van de nationale oliemaatschappij. De Israëlische overheid moedigt de overgang op elektrisch rijden dan ook van harte aan. Dat is namelijk weer een strategische zorg minder.

Was de Nederlandse overheid ook maar zo verstandig.

Israël gaat in hoog tempo over op elektrisch
Augustus 2011 start de verkoop van elektrische auto’s in Israël. Bijzonder is dat de verkoopkosten inclusief een gehuurde batterij en de kosten voor het opladen is. Benzine is duur in Israël, zo ook de belastingen op benzine- en dieselauto’s. Het bedrijf dat de elektrische auto’s levert, de start-up Better Place, zegt dat elektrisch rijden 20% goedkoper is dan het bezitten van een benzineauto. Better Place probeert het grootste probleem op te losssen dat de doorbraak van de elektrische auto in de weg staat: de geringe opslagcapaciteit van de batterijen die op dit moment bestaan. Een batterij, groot genoeg om het bereik vergelijkbaar te maken met een benzineauto zou veel te groot en te duur zijn; ook kost het uren om accu’s op te laden, vergeleken met de minuten die het kost om een standaard auto op te laden.

Better Place gaat nu een elektrische vierdeurs auto verkopen met een bereik van 160 km – voldoende voor de meeste forenzen in het kleine, dichtbevolkte land. Voor langere trips bouwt Better Place batterijwisselstations, waar een geautomatiseerd systeem in minder dan vijf minuten een uitgeputte batterij vervangt door een opgeladen exemplaar. In plaats van te betalen voor accu’s, betalen de autorijders voor een bepaald aantal rijkilometers per jaar. Ongeveer zoals je bij een belbundel een bepaald aantal belminuten  per maand krijgt.

Klein aantal laadstations is al voldoende

Better Place gebruikt dit soort laadstations. Chinese bedrijfsspionnen bleken erg geïnteresseerd in deze technologie.

Better Place gebruikt dit soort laadstations. Chinese bedrijfsspionnen bleken erg geïnteresseerd in deze technologie.

Omdat Israël zo’n klein en compact landje is, is het aantal benodigde wisselstations maar klein. Better Place plant voor einde van 2011 veertig oplaadpunten, dat in de eerste drie maanden van 2012 wordt uitgebreid naar 55. Better Place biedt diverse pakketten aan. Zo kan je een auto en drie jaar 25.000 km per jaar rijden kopen voor $46 000 (plm. 35 000 euro). Volgens het bedrijf is dit 35% goedkoper dan de kosten van een vergelijkbare benzineauto. Deze kosten zijn inclusief een laadstation thuis.

 

Volgens Michael Granoff van Better Place, heeft het bedrijf  20 000 individuele klanten op een wachtlijst om de auto’s te kopen en 70 000 voorlopige bestellingen van beheerders van autovloten. “Dat is ongeveer de helft van de automobielmarkt in Israël,” aldus Granoff.

Een bewijs dat een visionaire overheid wel degelijk elektrische auto’s lonend kan maken en dat het dan heel snel kan gaan. Ook in het dichtbevolkte Nederland en Vlaanderen zou dit systeem prima kunnen werken. Waar wachten we nog op? Toch niet op de toestemming van Koninklijke Olie en zijne koninklijke hoogheid Fahd van Saoedi-Arabië?

Bronnen
1. Giant solar plants in Negev could power Israel’s future, TheRegister (2008)
2. Israel to Get Electric Car Battery Swap Stations, MIT Technology Review (2011)

Share Button

Germen

Hoofdredacteur en analist (Visionair.nl) Expertise: biologische productiesystemen (master), natuurkunde (gedeeltelijek bachelor), informatica

Dit vind je misschien ook interessant:

6 reacties

  1. Jesse schreef:

    <q cite="Was de Nederlandse overheid ook maar zo verstandig."

    Zucht… Ja, inderdaad. Was het volk maar wat verstandiger om een betere overheid te kiezen.

    Ik moest deze zin 3x lezen en snap hem volgens mij nog niet. Zit in de aanschafkosten een soort statiegeld voor de batterij?

  2. John schreef:

    “Was het volk maar wat verstandiger om een betere overheid te kiezen.”
    Dus het volk is zelf te stom om zelf te kiezen waar zijn geld heen gaat.
    Laten we 3 kwart van ons verdiende loon aan een paar lui geven. Die gaan voor ons zorgen.
    Ach, misschien zijn we ook wel gewoon te stom.

    ‘S winters is de actieradius van een electrische auto veel en veel kleiner dan ’s zomers.
    Dat komt doordat een koude accu minder capaciteit heeft.
    En je wil niet met je jas en handschoenen aan onderweg zijn, dus heb je de (elektrische) verwarming aan.
    De batterij gaat 3 jaar mee, en kost een paar duizend €.
    In tegenwoordige auto’s zit niet eens meer een reservewiel. Brandstofbesparing!
    Maar een pakket accu’s die een ton wegen is geen enkel probleem.

    Die elektrische auto ZAL er komen.
    Al kost dat jou laatste belastingcent.

  3. Julie schreef:

    De Nederlandse overheid is best verstandig: het aandeelhouderschap van het Koninklijk Huis in Royal Dutch Shell is minder dan 5% (maar de aandelen kunnen verspreid zijn over meerdere personen) en electrisch rijden wordt ook wel gepromoot, maar misschien kan dat dan nog beter.

    • Germen schreef:

      Ehm… als ze zeggen dat pas in 2020 meer dan een miljoen auto’s elektrisch rijdt vraag ik me af hoe. Mensen vinden elektrische auto’s niet realistisch.

      Feit: we zitten al over peak oil heen.
      Lees deze link en huiver.
      http://www.theoildrum.com/node/5576
      We hebben over een paar jaar domweg de olie niet meer om nog met veel benzineauto’s rond te rijden. Geloven dat dat in 2020 nog gebeurt, zoals de regering doet, is pas onrealistisch. We moeten echt als de gesmeerde bliksem over op elektrisch.

  4. Ben schreef:

    Een paar fouten in jullie redenering kan ik wel recht zetten.In de winter zouden de accu’s minder capaciteit hebben? Onzin, s’nachts worden de accu’s meestal opgeladen en bij het opladen hiervan komt een behoorlijke hoeveelheid warmte vrij, mits de accu’s goed geisoleerd opgesteld staan zal de kou geen invloed hebben op de accu’s. Ook het gewicht van de accu’s zijn niet echt een groot probleem. Zelf heb ik gereden met een citroen axe met een actie radius van rond de honderd kilometer en een oplaad tijd van 4 uur de verwarming was met een eberspracher welke benzine consumeerde. Geen kou lijden dus! De accu kon ik pas vinden toen de dealer het mij vertelde! op de plaats van het reserve wiel.
    Een geweldige auto! Met slechts een makke, ik moest een contrakt tekenen voor de lease accu die mij maandelijks 125 euro zou gaan kosten!
    Ja,ja. Een nikkel cadmium accu gaat, mits goed onderhouden tot wel acht jaar mee. Acht maal twaalf maanden= 96 maanden maal 125 euro
    word 12000 euro. Een nieuwe accu kost 6000 euro Jaaaa zo werd mij verzekert, als de accu stuk gaat krijgt u gratis een nieuwe accu!
    Het enige wat mij stak was, verslijten ze de gemiddelde burger voor een imbeciel? Mijn smartje verstookte per maand 75 euro aan gasolie weg.
    Onnodig te zeggen dat ik de zaak canselde. JAMMER! Een geweldige auto die axe en buitengewoon leuk rijden. Ben

  5. Qvic schreef:

    We vergeten dat vroeger de auto’s ook op alcohol liepen en dit heel eenvoudig ook in onze huidige auto’s kunnen gieten, met een kleine aanpassing van de ontsteking. Deze alcohol kan in principe door iedereen gemaakt worden, van organische afval en het is ook kunstmatig te produceren. Dus dat we afhankelijk zijn van olie is en blijft een sprookje. Tevens is het rendement van alcohol hoger, dan die van olie en bevuild de omgeving ook niet eens. Elektrisch rijden lijkt een oplossing, maar wat er niet wordt gezegd is dat je eigenlijk nog meer olie of steenkool moet stoken om eerst de benodigde elektriciteit op te wekken voor deze accu’s te kunnen opladen. Dus met andere woorden is elektrische rijden nog ineffectiever dan nu op benzine/gas of diesel rijden.
    En niet te vergeten dat deze accu’s maar beperkte levensduur hebben en als deze vervangen moeten worden een grote kosten post is en deze accu’s zwaar chemische afval zijn.
    Daarom wordt dit door de overheid gepromoot het elektrische rijden, omdat dit nog meer belastingen en accijns oplevert, dan het nu al doet.

Geef een reactie

Advertisment ad adsense adlogger