De Superbus.

Ockels’ Superbus gaat global

Een profeet wordt in eigen land niet geeerd. Zeker in Nederland heerst niet echt een klimaat voor onorthodoxe ideeën, dus Wubbo Ockels zoekt het internationaal. Met succes. In mei 2011 wordt een werkend prototype van de Superbus, deze keer gelikt vormgegeven, gepresenteerd op een show in Dubai.

De Superbus, kruissnelheid tot tweehonderdvijftig kilometer per uur, is een goedkoop en effectief alternatief voor een miljarden kostende hogesnelheidslijn naar de noordelijke provincies. Het principe is eenvoudig. Een aerodynamisch vormgegeven bus rijdt over een afgeschermde busbaan die geen gelijkvloerse kruisingen kent en kan daardoor zeer hoge snelheden halen. Omdat de Superbus over standaard wegen kan rijden, kunnen kleine segmenten van het tracé ook over andere wegen worden geleid (hoewel hiermee het snelheidsvoordeel verdwijnt).

De Superbus.
De Superbus.

4 gedachten over “Ockels’ Superbus gaat global”

  1. Onthaasten is mooi in je vrije tijd.
    Voor mensen die fysiek zich snel willen verplaatsen is dit één van de mogelijke oplossingen.
    Tijd is geld.
    Denk ook aan forensen.
    Tijd is vrijheid.

  2. Wat is er mis mee, als slechte voorstellen geen steun krijgen? Terecht is de zweeftrein naar het noorden gestopt, nu deze superbus nog.
    Goedkoop, hoe kom je erbij, wel energieslurpend. Een trein haalt de stroom van de bovenleiding, de bus moet die zelf meeslepen en met een snelheid van 250 km/uur is dat aanzienlijk met de nodige opslagverlies. Vreemd dat zo’n speeltje zoveeel steun krijgt. Dat toont de onverschilligheid voor energiebesparing.

Laat een reactie achter