Zwitsal gebruikt wasmiddel Robijn, om de bekende Zwitsal-geur van babylotions ook bij volwassenen die nog nooit kinderen hebben gekregen, te introduceren. Zwitsal/Robijn

De toekomst van geurmarketing in huis

Geur. We staan er vaak niet bij stil hoeveel geur onze gevoelens beïnvloedt. Geur is een breinopener die toegang geeft tot persoonlijke emoties, associaties en herinneringen. Ooit was de neus het vergeten zintuig. Inmiddels wordt het belang van geur steeds meer gezien door een breed scala commerciële bedrijven. Maar welke kansen liggen er eigenlijk nog voor deze bedrijven?

Reuk, onderbelicht maar krachtig zintuig
Omdat ik ervan overtuigd ben dat een geur meer zegt dan duizend woorden, en omdat ik voorzie dat geuren een prominentere plaats gaan krijgen binnen de marketingbudgetten van commerciële bedrijven, heb ik mezelf de vraag gesteld: ‘Welke kansen biedt geurmarketing, bij particulieren, in huis aan commerciële bedrijven?’. Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik een aantal malen contact gehad met Tanja Schell (geurarchitect) van Geurlab, Christiaan Krabbe, founder van marketingcommunicatiebureau Ontwerpstudio Context en Menno van Gaal, docent Fontys Hogeschool Communicatie en eigenaar van MENKNOW.

Geurmarketing is zóveel meer dan alleen het verspreiden van een aangename geur. Met geurmarketing creëert een bedrijf een beleving die indruk maakt en het merk versterkt. We zijn inmiddels zo ver van geur afgedreven dat marketingmanagers de connectie tussen geur en de beleving daarvan wetenschappelijk aangetoond willen hebben.

Fascinerend….. want diezelfde manager is wel bereid te investeren in de inrichting van winkels, terwijl niet is bewezen dat, door een mooiere aankleding, mensen meer kopen. Het is de onbekendheid met het fenomeen geurmarketing, waardoor de vraag: ‘Wat levert mij dat op?’ wordt gesteld. Het vraagt om een major mindshift, waarvan geurmarketeers geloven dat deze eraan komt.

Klanten lokken met geur
Bedrijven zoals bijvoorbeeld Scotch & Soda, Disneyland en Kurhaus Scheveningen, die op dit moment gebruik maken van geurmarketing behoren tot de early adapters. Zij hebben de ontwikkeling als eerste opgepakt. Retail, horeca, amusementscentra, hotels en de gezondheidszorg zijn branches die ruimtes begeuren zodat mensen zich prettiger voelen, langer verblijven en wellicht meer spenderen. De ruimte is dan de drager van de geur. Maar men kan ook een stap verder gaan door geur toe te voegen aan de identiteit van een commercieel bedrijf. Geur moet een prominentere rol gaan spelen in alle communicatie die een bedrijf met haar consumenten en/of prospects heeft. Communicatie met particulieren vindt in winkels, maar ook bij particulieren in huis, plaats.

Hoe zet je geur zo slim mogelijk in? Drie stappen
Uit een recente brainstorm met onder andere Tanja Schell (Geurlab) concludeer ik dat er drie stappen nodig zijn voor marketing-, maar vooral ook communicatieprofessionals, willen zij op het gebied van geurmarketing trending worden of blijven. Een bedrijf zonder geurlogo/geurmerk loopt achter.

  • Stap 1 Ontwikkel een geurlogo/geurmerk die aansluit bij de identiteit van het bedrijf.
  • Stap 2 Bepaal via welk transportmiddel (drager/touch point) je het geurlogo/geurmerk bij particulieren in huis kan krijgen. Geur heeft een drager/touch point nodig om bij mensen in huis te komen. Het heeft de voorkeur om bij ieder contactmoment aanwezig te zijn.
  • Stap 3 Integreer geur in drager/touch point die past in de omgeving van de bestaande producten en/of doelgroepen.-
Zwitsal gebruikt wasmiddel Robijn, om de bekende Zwitsal-geur van babylotions ook bij volwassenen die nog nooit kinderen hebben gekregen, te introduceren. Zwitsal/Robijn
Zwitsal gebruikt wasmiddel Robijn om de bekende Zwitsal-geur van babylotions ook bij volwassenen die nog nooit kinderen hebben gekregen te introduceren. -Zwitsal/Robijn

Case study: Zwitsal
Tanja Schell gebruikt Zwitsal als voorbeeld om uit te leggen waarom bedrijven die zich bezig gaan houden met dit stappenplan, trending zullen worden of blijven. Zwitsal beschikt over een geurlogo welke een belangrijke pijler is van haar identiteit. Stap 1 is daarmee vrij eenvoudig ingevuld. Het merk staat voor een baby die in een witte wereld van lakens en luiers, oftewel in een wereld van textiel, leeft. De kenmerkende geur van Zwitsal wordt door mensen alleen op het moment dat er baby’s in huis zijn beleefd. Daarna is het over. Maar de geur van Zwitsal maakt een onvergetelijke indruk. Zwitsal heeft geprobeerd om de geur langer bij mensen in hun leven te houden en heeft daarvoor een product bedacht waardoor de kenmerkende Zwitsal geur langer bij particulieren in huis aanwezig kan zijn. Het merk heeft daarbij slim geanticipeerd op de wereld van textiel en heeft een geurproduct gezocht en gevonden in Robijn wasmiddel en -verzachter. Het wasmiddel is een drager die het mogelijk maakt om geur bij mensen in huis te brengen.

Geur wordt onderdeel van ons leven
Tot slot kun je stellen dat naar mate een geur langer mee genomen wordt in ons leven, associaties steeds meer verrijkt worden. Welk contact een bedrijf ook met de particulieren heeft, het is verstandig om geur een wezenlijk onderdeel van het product te laten zijn. En dat op een hele natuurlijke, subtiele en evidente manier. Tanja Schell: ”Geur moet ingestoken gaan worden op het allerhoogste niveau, op identity niveau, en niet als een gadget. Op het moment dat geur via een ander product of via een ander voertuig aangeboden wordt dat past binnen de identiteit en belevingswereld van het merk, dan wordt de combinatie tussen geur en product herkend als een harmonieus geheel”. Welke drager de meeste potentie heeft om geur bij mensen in huis te krijgen is een marketingcommunicatie-uitdaging voor commerciële bedrijven. Creëer een geur die past bij je identiteit, zoek een drager in de omgeving van je doelgroep en/of product en ontdek wat geurmarketing voor jou kan betekenen.

 

12 gedachten over “De toekomst van geurmarketing in huis”

  1. Heel mooi Lisanne. Een tof artikel en goed geschreven. Geurmarketing is niet iets waar men dagelijks bij stil staat. Jammer, want men kan hier zoveel mee. En zoals je zelf al zegt, onze zintuiglijke waarnemingen zijn van groot invloed op onze dagelijkse beslissingen. Ik ben blij dat ik het hele proces van je paper meegemaakt. Heel fijn om hier ook weer wat van opgestoken te hebben. Zeer interessant, ik geloof dat ik niet de enige ben. Heel veel succes met afstuderen!

  2. Ik hoop dat er heel snel adequate wetgeving komt tegen ‘ongewenste geuren’ in je huis.
    Al jaren ruik je idd in heel veel zaken dat ze geuren gebruiken om een sfeer op te roepen. Maar ik ga ook heel regelmatig echt over mijn nek van de walgelijke, kunstmatige geuren die ze gebruiken. ’t Is net als met voorbewerkt voedsel: er is haast niets meer natuurlijks aan. Allemaal nepgeuren…
    #notinmyhouseyouføckers!

  3. Leuk stuk, Lisanne! Inderdaad,m ioets waar je niet zo snel bij stilstaat, maar wel steeds belangrijker wordt.

    Dat is nog maar het topje van de ijsberg, Razor. Je weet niet half wat voor marketingtructs er uit kunnen en uit worden gehaald met vluchtige verbindingen.

    1. Ik heb jaren geleden m’n marketing management diploma’s al gehaald en heb in het verleden heeeeeeel veel boeken over marketingcommunicatie gelezen. Ik ben me er dus van bewust hoe het werkt. En ik blijf dit soort dingen altijd wel een beetje volgen. (Marketing was eigenlijk zelfs het eerste vak waar ik voor het eerst echt gemotiveerd werd om stevig te gaan leren. Later verschoof het meer in de richting het bredere onderwerp van ‘cultuurwetenschappen’ maar daar past marketing natuurlijk ook heel goed tussen. :P )

      1. Lisanne van Doremalen

        Persoonlijk vind ik dat geuren natuurlijk en subtiel aanwezig moeten zijn. Van kunstmatige geuren word ik ook niet vrolijk. Geur geeft, onderbewust, toegang geeft tot persoonlijke emoties, associaties en herinneringen, waardoor niet iedereen van dezelfde geuren houdt. Er zitten daarom ook ethische kanten aan het werken met geur. Is het ethisch verantwoord om met geur een sterkere vertrouwensband op te bouwen? Wat denk jij Razorr?

        1. “… Is het ethisch verantwoord om met geur een sterkere vertrouwensband op te bouwen? …” Op het moment dat mensen vrijwillig een product kopen mag daar mijns inziens best een geurtje aan zitten dat mensen prettig vinden zodat ze het product opnieuw kopen. Maar de kwestie is natuurlijk of mensen in staat blijven om zich aan de specifieke geur te onttrekken. Het mag geen echte ‘verslaving’ zijn natuurlijk. En daarover zal natuurijk nog wel discussie zijn: waar is het nog gewoon ‘een prettig geurtje’ en waar begint de keiharde manipulatie en zelfs het verslaafd maken.
          Overigens wel een interessant artikel en helder geschreven; hopelijk zien we je vaker terug! Zeker over de ‘culturele’ en ‘filosofische’ aspecten van marketing e.d.

  4. Mooi en doeltreffend verwoord. Wij van Aromafactory houden ons al vele jaren bezig met uitsluitend 100% natuurlijke geuren, gebruiken deze binnen Geurmanagement en Geurmarketing “een wereld van verschil”. Door uitsluitend natuurlijke geuren te gebruiken is het mogelijk om positief iets in beweging te zetten, zowel in emotie als verandering.

    1. “Door uitsluitend natuurlijke geuren te gebruiken is het mogelijk om positief iets in beweging te zetten, zowel in emotie als verandering.”
      Iets positiefs in beweging zetten in verandering? Wat bedoel je hiermee?

  5. Prima stuk over het commercieel inzetten van geurmarketing. Weinig op aan te merken. Wat betreft het gebruik van geur is het belangrijk vooral subtiel en het liefst in zones te begeuren waardoor de geursensatie zich, bij beweging door de ruimte, blijft herhalen. Het is een misvatting dat, voor wat betreft de inzet binnen geurmarketing, etherische geuren beter zijn of beter werken dan synthetische aroma’s. Beiden zijn chemische verbindingen en hebben hetzelfde effect op de receptoren in de neus en daarmee het beoogde effect in ons brein. Overigens leveren wij zowel etherische, synthetische of een mix van beide geuren.
    Wat betreft het ethische aspect is er naar onze mening niets mis met de inzet van geur als marketing instrument zolang de intentie maar d zoals er ook niets mis is met het juiste is, zoals er niets mis is met de inzet van rustgevende mziek of gebruik van een prachtig interieur om een merk te positioneren. Binnen de geurmarketing zetten wij geu in om de retentiewaarde te verhogen en de gewenste ambiance te creëren waarin klanten tot rust komen, de tijd nemen zich te verdiepen in het aanbod met als resultaat meer verkopen. Wij spreken dan ook liever over stimulatie dan over manipulatie.
    Voor zover wat aanvullende informatie. Hoop dat je hier iets aan hebt. Mocht je meer informatie wensen dan hoor ik dat graag.
    Gr. Rob Jansen
    http://Www.aromasolutions.eu

  6. Ik heb jaren terug al vreemd gevonden waarom folders van praxis, gamma etc.. een houtgeur hadden. Andere folders voor speelgoed, gratis weekkrant, electronica hadden dit soort geurtjes namelijk nog niet. De speelgoed folders communiceren met kleuren en allerlei avontuurlijke taverelen in speelgoedland.. de geurtjes folders lieten altijd een sjiek of romantisch beeld zien en stopten een geheim zakje met een nieuw geurtje tussen bladzijden.. Supermarkten laten zoveel mogelijk lekkers zien. Ik zou de bouwmarktfolder de eerste prijs willen uitdelen voor de meest in het oog springend geurtje via de brievenbus.

    1. Mijn burenterroriseren mij door vieze geuren mijn huis in tesluizen. Onze tussenuur is een eensteensmuur. Zij hebben zelf een afvoersijsteem gemaakt wat de politie niet kan ontdekken. Ik krijg kou en tocht mijn huis ingesluisd met tabaks, wierook, rioollucht etc. Soms heb ik mijn verwarming op 24 graden staan en is het nog koud. Ik word van de rook en wierooklucht misselijk en duizelig ik krijg hoofdpijn en moet soms overgeven. En niemand kan mij helpen.

  7. Super stuk geschreven! Geuren zijn zeker belangrijk in ons leven en vaak ook nog onderbelicht. Dat ze je een goed gevoel geven of juist waarschuwen weten we ondertussen wel. Dat we ook belangrijk gedrag ermee kunnen sturen wordt nu ook steeds duidelijker. Zo hebben wij getest dat mensen met dementie meer en beter gaan eten bij het ruiken van bepaalde etensgeuren voor de maaltijd. Dit is natuurlijk wel een andere toepassing dan een private label geur logo voor een hotel bijvoorbeeld.
    Meer weten hierover, stuur ons een bericht op de website: http://www.iscent.nl

Laat een reactie achter