FreightBUS, bedacht door Hugh Frost, combineert vrachtvervoer met bustransport.

Combineer openbaar vervoer en vrachtvervoer

In kleine dorpen laat het openbaar vervoer het steeds meer afweten. Kan het niet slimmer?

FreightBUS, bedacht door Hugh Frost, combineert vrachtvervoer met bustransport.
FreightBUS, bedacht door Hugh Frost, combineert vrachtvervoer met bustransport.

Kleine dorpen op het platteland lopen leeg. De woonomgeving is prachtig en wetenschappelijk aantoonbaar gezonder, maar helaas is er nauwelijks werkgelegenheid.

Bedrijven vestigen zich massaal in de grote steden waar klanten zich op een steenworp afstand bevinden. Hun personeel volgt, daarna ook de winkels waar ze hun inkopen deden.

Een belangrijke reden voor het vertrek van mensen uit dorpen is de slechte bereikbaarheid met bus en trein.

Er zijn maar weinig passagiers, waardoor buslijnen vaak met verlies rijden en met veel subsidies overeind gehouden worden.

De prijzen in dorpswinkels liggen hoog, mede  door de hoge transportkosten. Hierdoor worden nog meer klanten weggejaagd.

De oplossing: vrachtvervoer en personenvervoer combineren
Dit probleem zou opgelost kunnen worden als bussen ook voor het transport van goederen kunnen worden gebruikt. Busstations dienen dan ook als overlaadstations. Ook de post zou zo vervoerd kunnen worden en door een lokale postbode op de haltes waar de bus langskomt, afgegeven.

Met het vrachtvolume en pakketpost er bij wordt de buslijn zo kostendekkend. Waarschijnlijk kan de buslijn zelfs vaker rijden dan nu.

De elektrische Nepalese Safa Tempo's redden Kathmandu van veel luchtvervuiling.
De elektrische Nepalese Safa Tempo's redden Kathmandu van veel luchtvervuiling.

Tweede oplossing: onbemand openbaar vervoer
Op dit moment is men er al in geslaagd om onbemande voertuigen duizenden kilometers te laten rijden. Kleinere, zuinige elektrische voertuigen kunnen op sommige buslijnen worden ingezet.

In Nepal rijden al 650 elektrische safa tempo’s tegen een kostprijs van zeven cent per kilometer. Hierin kunnen maximaal zes personen achterin zitten. Voor dunbevolkte gebieden waar meestal weinig mensen met de bus reizen is dit ideaal.

5 gedachten over “Combineer openbaar vervoer en vrachtvervoer”

  1. Ik heb over dit concept mijn gedachten eens laten gaan en helaas dat ik het zeggen moet maar zoals dit idee gepresenteerd wordt is het volslagen onzin. Aangezien deze bus voor allerlei verschillende vrachtdoelen gebruikt zou gaan worden zou het ook betekenen dat mensen overal langer moeten wachten, niet iedereen hoeft bijvoorbeeld uit te stappen op plekken waar een postbode wil uitstappen. Als je dit concept zou willen gebruiken voor passagiersvervoer en bulktransport dan is het wel uitvoerbaar onder voorwaarde dat gemeentes accepteren dat het straatbeeld veranderd. Je zou namelijk voor de aanpassing die ik in gedachte heb op enkele plaatsen hijskranen moeten neerzetten, dezelfde hijskranen die gebruikt worden op de kades in Rotterdam, met deze hijskranen kan je dan het bovenste dek van zo´n bus afnemen en de bus rijd gewoon verder binnen een minuut met alleen de pasagiers. Je zou er met zo´n hijskraan ook meteen een nieuwe container binnen een minuut op de bus kunnen zetten. Deze containers hoeven niet uit te zien als containers, je kan ze precies aanpassen aan het design van de rest van de bus. Ik durf hierbij te voorspellen dat als de bussen gebruikt worden zoals ze in de originele presentatie staan dat de eigenaar van de bus snel failliet zal gaan. Je hoeft deze hijskranen niet perse op straten neer te zetten, je zou ze naar centrale laadstations kunnen laten rijden waar ook tegelijkertijd passagiers kunnen instappen en uitstappen. Dit idee is zelfs letterlijk te combineren met treinstations als je de bus een onderstel geeft die geschikt is voor zowel de weg als voor op rails.

  2. Niet helemaal, je kan ook met de bus over een laadpunt rijden waar de container onderin de bus wordt geschoven of juist uit de bus zakt. Het zou hier om een heel snel proces kunnen gaan.

    1. Ja idd,volslagen onzin is een beetje te krachtig uitgedrukt, als de goederen onderin de bus gedrukt worden en het bovendek wordt voor passagiers gebruikt dan is het geen onzin en dan gaat het idd ook wel snel, net zo snel als het bovendek ervanaf tillen als container. Maar je moet toch toegeven dat pakketdienst en postdienst iets is waar niemand op staat te springen als passagier zijnde. Bovendien denk ik ook dat systemen die onderin een bus gedrukt worden met een hydraulisch systeem gevoeliger zijn voor schade en slijtage en als zo´n container halverwege blijft hangen komt de bus niet meer van zijn plaats af en de container ook niet meer. Als je het bovendek gebruikt als container kan je bovenop de containers zonnecellen leggen waardoor je van die bussen hybridevoertuigen kan maken. Het enige nadeel wat ik hierin zie is dat de chauffeur af en toe moet uitstappen om de stekker uit te trekken die van de container naar het stroomlaadpunt cq accu´s in de bus loopt. En als je bang bent dat de bus topzwaar wordt door het verzwaarde bovendek, dat is geen zorg meer als je een dubbel wielsysteem onder de bus zet die ook geschikt is voor rails dan wordt de bus aan de onderkant zo zwaar dat het zwaartepunt niet meer bovenin ligt.

      1. Ik kan altijd wel lachen om die buitengewoon precieze mentaliteit van Nederlanders. Nu ik in Brazilië woon zie ik de sterke overeenkomsten met Duitsers en de andere Germaanse volkeren.
        Ik zal je een doodsimpel praktijkvoorbeeld uit Brazilië geven.
        Hier rijdt van alles rond wat al decennia geleden in die polder naar de schroothoop ging…
        In zo’n leuk VW busje kan je wat kratjes met voedsel zetten maar ook wat mensen.
        Ik zit er zelfs soms ook in. Altijd weer lachen. Heb je vervoer nodig, spreek ergens wat mensen aan en voila staat er weer een illegale taxi voor de deur. Voor een euro, letterlijk! zit ik weer 20 minuten droog!

Laat een reactie achter