Onderwijsinstellingen en hun producten, de hoogopgeleiden, zijn dol op mooie verhalen over de vormende waarde van onderwijs, maar de meeste studenten zitten in de praktijk op een universiteit of hogeschool om papiertjes te halen, en hiermee hun kansen op een goedbetaalde baan te vergroten. Mozilla Foundation, bekend van de browser, komt nu met een zeer disruptieve ontwikkeling: OpenBadges. Wordt met OpenBadges het monopolie van onderwijsinstellingen doorbroken?
Wat is OpenBadges?
Een ‘badge’ is het Engelse woord voor embleem of insigne. U wellicht welbekend van de scouting, waar je allerlei kunstige knopen of andere padvinderskunsten moest beheersen om er een te verdienen. In de grote scoutingvereniging die het bedrijfsleven is, met nadrukkelijke uitzondering dan van de goede daad die je als padvinder dagelijks moet verrichten, is er een monopoliepositie van gevestigde onderwijsinstellingen. Denk aan door de NVAO of vergelijkbare instituten geaccrediteerde onderwijsinstellingen zoals universiteiten, hogescholen, ROC’s en enkele gelukkige afstandsonderwijsaanbieders, zoals LOI en NHA.
OpenBadges stelt iedere aanbieder van kennis of kunde in staat zelf insignes uit te reiken. Heeft u bijvoorbeeld een cursus kwantumfysica, puntlassen of Oud-Perzische dichtkunst ontwikkeld, dan kan u deze koppelen aan een insigne. Zodra iemand het certificaat heeft behaald, genereert u via de software van Mozilla een afbeelding met hierin naam en identificatie van de geslaagde. De gelukkige kan vervolgens met dit plaatje bewijzen dat hij of zij heeft voldaan aan de exameneisen en dus het een en ander weet van kwantummechanica, Oud-Perzische dichtkunst of aardig overweg kan met een puntlasbrander. Dit plaatje kunnen ze bijvoorbeeld op hun LinkedIn account, visitekaartje of Twitteraccount plaatsen.
Voorwaardelijke badges
Echt interessant wordt het natuurlijk als u als aanbieder van badges, andere badges als voorvereiste gaat invoeren. Op die manier kan je als kleine aanbieder een compleet lespakket, bijvoorbeeld een HBO-opleiding technische informatica, samenstellen. Nu bestaat een gemiddelde HBO- of universitaire studie uit tientallen modules. Via dit nieuwe systeem kan je een groot deel van het curriculum uitbesteden aan andere opleiders en zo met vrij weinig hulpbronnen toch hoogwaardig onderwijs aanbieden. Ook kan je dit systeem gebruiken ter Erkenning van Verworven Competenties (EVC). De statische onderwijsmarkt zou hiermee totaal opengebroken worden. Ook voor bedrijven is dit interessant. Ze kunnen hun eigen lesprogramma samenstellen en zo een flexibel opleidingsprogramma voor hun bedrijf samenstellen.
Steeds meer grote deelnemers
Onder meer NASA, de staatsuniversiteit van Illinois-Urbana Champaign en het Smithsonian Center for Education and Museum Studies (één van de grootste Amerikaanse musea) zijn al ingestapt. Het lijkt dus een kwestie van tijd voor deze standaard wereldwijd wordt uitgerold. In plaats van dubieuze, frauduleus verkregen diploma’s van InHolland of de Universiteit van Amsterdam, wordt het dus straks (weer) mogelijk om diploma’s van de Universiteit fan Frentsjer (voor Friese nationalisten) of de Piet Jansen Academy of Divine Light te behalen. Vermoedelijk zal dit door de moordende concurrentie dan de kwaliteit van onderwijs flink doen toenemen: als er heel veel aanbieders van onderwijs zijn, wordt het immers erg belangrijk, uw certificaat tot een gewild topcertificaat te maken. En dat kan alleen, als de eisen voor het certificaat hoog zijn, zodat uw certificaat hoog blijft aangeschreven.
Bron
Mozilla OpenBadges
Mooie ontwikkeling. Waar kan ik het onderwijs van NASA volgen?
NASA zit nu nog in de voorbereidingsfase.