Vrachtfietsen zijn binnen de stad gemiddeld minstens zo snel als bestelwagens en per kilometer tot 98% goedkoper. Ook zijn de meeste vrachtjes zo klein dat ze gemakkelijk per vrachtfiets vervoerd kunnen worden. Geen wonder dat de vrachtfiets binnen Europa steeds meer terrein wint.
Fiets in veel opzichten superieur aan benzineauto
Af en toe kijk ik op de website LowTechMagazine van onze Vlaamse collega Kris De Decker. Ik werd blij verrast met een uitstekend artikel over de vrachtfiets. Alhoewel onze lezers weten dat we op Visionair bepaald geen bezwaar hebben tegen high tech, kan het bepaald geen kwaad om ook low-tech oplossingen te overwegen.
De fiets, bijvoorbeeld, is een technologie die zowel energiezuinig is, nauwelijks milieuvervuilend, als het lichaam traint en weinig grondstoffen vergt, kortom een goedkope en effectieve manier is om het transportprobleem op te lossen. Vergeleken met de high-tech concurrerende technologie, de auto met benzinemotor, is de ‘low-tech’ fiets binnen de stad een superieure oplossing. Zeker als deze wordt ‘opgevoerd’ met een high-tech elektromotor om de vrachtfietser bijvoorbeeld een steile helling op te helpen, verdwijnt het belangrijkste nadeel van de fiets.
Goedkoper in aanschaf en onderhoud
Een belangrijk economisch voordeel is dat een fiets veel minder arbeidstijd en grondstoffen vergt om te produceren en te onderhouden dan een benzineauto. Waar er zelfs in een lichte bestelwagen meer dan een ton staal, rubber en plastic verdwijnt, is het moeilijk een fiets te vinden die de enkele tientallen kilo’s massa overstijgt. Dit vertaalt zich in een aanzienlijk prijsverschil. Een doorsnee vrachtfiets kost rond de 3000 euro, de allerduurste modellen met elektrische hulpmotor overstijgen de 10.000 euro niet. Ter vergelijking: bestelauto’s kosten tuseen de 8500 en 20.000 euro, waarbij je moet bedenken dat bestelwagens de BPM ontlopen. De grootste winst wordt geboekt bij gebruik en onderhoud. Een auto kost per maand enkele honderden euro’s aan brandstof, belastingen en verzekeringen. De fiets kost per maand omgerekend misschien een tientje. Ook is er geen rijbewijs nodig voor een vrachtfiets (met uitzondering van de modellen met elektrische hulpmotor, waar een brommerrijbewijs voor nodig is).
Snelle oplossing voor olieprobleem
De enige grote bron voor olie en gas in Noord-West Europa, de Noordzee, is nu in hoog tempo aan het leegraken. De situatie van Europa op energiegebied is precair. Bij ongewijzigd beleid zullen we in de toekomst volledig afhankelijk worden van olie- en gasleveranciers als Rusland en Saoedi Arabië. Zoveel als mogelijk overschakelen naar fietstransport binnen de steden zou het brandstofverbruik aanzienlijk af laten nemen. Dit is ook de reden dat de EU nu in twintig Europese steden fietskoerierprojecten heeft uitgezet. Verdeelstations voor vervoer tussen steden, dat bijvoorbeeld met elektrische voertuigen kan plaatsvinden, zouden een nog grotere bijdrage kunnen leveren. Het lijkt erop dat de economie door de steeds hogere brandstofprijzen, die de toenemende olieschaarste reflecteren, nu veel efficiënter omgaat met energie.
Dit lijkt mij ook wel een leuk artikel voor de Cassandra club.
Veel te optimistisch voor Hans :p
Misschien kan hij er nog een negatieve draai aan geven.
Leuke website idd, ik vind dit stuk over de chinese kruiwagen wat hij daar uitlegt ook wel bijzonder interessant. http://www.lowtechmagazine.be/2012/02/het-geniale-ontwerp-van-de-chinese-kruiwagen.html Zijn die dingen in Nederland te krijgen?Â
Zelf ben ik gewonnen voor een bakfiets. Moest mijn MTB het begeven, dan is de kan groot dat dit daarvoor ga. Het is in elk geval handig om snel even boodschappen te doen. Ik zou zelfs een bakfiets durven overwegen met elektrische hulpmotor. (zie tweede video).
Wat is eigenlijk het verschil tussen een vrachtfiets en de bakfiets? Lijkt me wel veel op elkaar lijken.