Het grootste aantal verkeersongelukken wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Wordt het niet tijd de automatische piloot het over te laten nemen?
De mens, de zwakste schakel in het verkeer
Keer op keer blijkt het uit studies: menselijke fouten, denk aan dronkenschap, inschattingsfouten en gevaarlijk rijgedrag – zijn de voornaamste oorzaak van verkeersongevallen. Ook zorgen menselijke fouten vaak voor haperingen of zelfs files in de verkeersstroom.
Werken onder het rijden en geen boetes meer
Je laten rijden door een onbemande auto lijkt op het eerste gezicht een griezelige ervaring en vragen om ellende. De voordelen zijn echter groot. Bestuurders kunnen voortaan werken tijdens het rijden. Ook zijn boetes voor te snel rijden, of welke verkeersboete dan ook, voortaan verleden tijd als de automatische besturing wordt gekoppeld aan het Galileo-systeem (Europese GPS). Ben je stomdronken? Je auto brengt je veilig thuis.
Boost voor de autoindustrie
Een andere groep die hier sterk mee gaat winnen zijn autofabrikanten. Automobilisten moeten voortaan indruk op elkaar maken met hun mooie auto in plaats van, zoals nu vaak gebeurt, ook met agressief rijgedrag. Dat leidt er waarschijnlijk toe dat automobilisten steeds meer uit gaan geven aan een dure, luxe auto. Nieuwe auto’s zullen dan ook steeds meer gaan lijken op rijdende kantoortjes. Daar komt ook steeds meer ruimte voor als de veel ruimte innemende benzinemotoren worden vervangen door elektromotoren.
Nadelen van het plan
Nadelen zijn er uiteraard ook. Zo hangt het systeem af van het storingsvrij werken van elektronica. Hoe ingewikkelder de elektronica, hoe meer kans op storingen. Als de auto geen zelfstandige kunstmatige intelligentie heeft, wat een belangrijke bron van storingen zou elimineren, zal een koppeling moeten worden gemaakt via een centraal voertuiggeleidingssysteem dat over heel Europa is ingevoerd. Ligt internet of een soortgelijk netwerk er door een storing uit, dan betekent dat dat het verkeer in heel Europa platligt.
Big Brother
De implicaties van een centraal systeem zijn griezelig: de overheid kan als er bijvoorbeeld een verkeersboete openstaat of als je een omstreden uiting op internet hebt gedaan over een bepaald geloof of bepaalde politicus, je auto stilzetten. De overheid kan ook al je gangen nagaan. Privacy bestaat dan niet meer.
Dit plan moet dan ook alleen worden uitgevoerd als de overheid veel transparanter wordt, de controle van burgers op de overheid veel groter is dan nu en veel harder dan nu wordt opgetreden tegen corruptie en machtsmisbruik.
De voornaamste reden voor het van de weg raken, is omdat het kan. Stel dat een verzonken rail in het wegdek, de voertuigen doormiddel van twee roterende schijven, vóór en achter in de rail geleidt. Hoe ziet dat eruit? De schijven zijn in dit ontwerp aan verende geleiders bevestigd, onder aan de auto. Je kunt de schijven naar links en rechts draaien, waardoor er geen wissels in het wegdek nodig zijn die kapot kunnen gaan. De wissels staan altijd open. De auto heeft gewone banden, het wegdek wordt dus slechts in één opzicht aangepast. Op de rail heerst een snelheid die automatisch wordt aangepast aan de verkeerssituatie ter plaatse, dus alle voertuigen op een bepaald stuk rail krijgen dezelfde snelheid. Door middel van sensoren aan de auto’s wordt de afstand tussen de voertuigen bepaald, dus remt een voertuig, dan remmen ze allemaal automatisch mee op de boordcomputer. Zo werkt dan ook het versnellen tot het plaatselijke maximum. De rails in het wegdek heeft vóór de wissels, steeds een tegengesteld permanent magnetisch veld aan de vorige traject wissel, zodat aan het aantal malen dat het veld wisselt, bepaald kan worden waar je je bevind. Dergelijke signalen zijn permanent en niet storings gevoelig. Ook ben je dan niet afhankelijk van een GPS systeem. Het wordt een kwestie van PLC programmering, met behulp van voorgeprogrammeerde routesticks, USB’s, of wat zoal voor de hand ligt. Een glad wegdek doet er niet meer toe, het voertuig blijft op de weg, en in de rail. De sneeuw kan worden afgevoerd met grote containers, die aan de voorkant een opening hebben, waar de sneeuw de container in geschoven wordt, en opgeslagen als zoetwater voorraad voor de stad. Centrale punten langs de weg moeten daarvoor worden aangelegd. Zo snijd het mes aan twee kanten. Er is zoetwater en vervoer. De banden van de voertuigen moeten wel aangepast worden aan winters omstandigheden, dat ligt voor de hand natuurlijk. Niemand hoeft het voertuig te besturen, een eenvoudige PLC heeft het dan overgenomen.